Uusin Tähdet ja Avaruus -lehti 8/2014

Aloittaja monni, 05.12.2014, 14:25:47

« edellinen - seuraava »

monni

Ehdottomasti omasta mielestäni vuoden kiinnostavin lehti artikkeliensa puolesta. Erityisen mukavaa saada populaarikulttuuria elokuvien ja Marco Hietalan haastiksen kautta vähän esiin. Avaruuslentojen turvallisuus-artikkeli oli myös todella kiinnostava. Vuoden paras numero tuli sopivasti viimeisenä :)

Hienosti myös mielestäni Tarot -yhtyeen koko tuotannon paras kipale sai näkyvyyttä, senhän voi tsekata täältä :) https://www.youtube.com/watch?v=zSus9jRxcNs
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

JKyytinen

Minua jäi ihmetyttämään
Lainaus käyttäjältä: Tähdet ja AvaruusTehtaan pienikennoisille kameroille tarkoitettu 85 millimetrin muotokuvaobjektiivi
Ainakin olen luullut, että kyseinen putki toimii myös FF:llä.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

monni

Lainaus käyttäjältä: JKyytinen - 05.12.2014, 17:59:06
Minua jäi ihmetyttämään Ainakin olen luullut, että kyseinen putki toimii myös FF:llä.

Toimii ja hyvin toimiikin. Käytin tuota kyseistä tötteröä FF kameran kanssa menestyksekkäästi mm. yhdet festarit kuvaten.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

einari

Itse tykkäsin eniten eka lukemalla jutusta missä kerrottiin Interstellar-elokuvan fysiikasta.
Olen nähnyt ko leffan ja samanlaisia leffasta heräsi kuin Mikollakin.
Mutta hieno leffa joka kannattaa ehdottomasti katsoa.
___
Tapio

val

Kaipa tää nyt tulee oikeaan osioon...

Itse kun luin kysymyksiä & vastauksia palstalta otsikon "Miltä Saturnuksen renkaan kuulostaisivat LP-levynä?" niin vastasin heti intuitiivisesti kysymykseen, että "kohinaa".

Olin jonkinverran pettynyt Valtaojan yksinkertaistettuun vastaukseen pelkästä hijaisuudesta. Luulisin, että oikeilla parametreilla suunniteltu teoreettinen levysoitin tuottaisi lopputulokseksi jotain muuta kuin pelkkää hiljaisuutta. Sopivasti säädetyllä anti-skatingilla varustetussa systeemissä sopivan kokoinen ja muotoinen neula seuraisi "uran" ulkoreunaa (tai sisäreunaa). Äänenä kuuluisi siten Saturnuksen renkaan yksittäisten uloimpien kivien osuminen neulan kylkeen. Jonkinlaista kopsetta kai. Tietenkin saatava ääni riippuisin "levyn" pyörimisnopeudesta. Jos renkaita väitetään suhteellisen tasaisiksi, niin sitten volyymi olisi samoin suhteellisen alhainen, mutta ei nolla.

Jos taas joidenkin kuvien perusteella tehtäisin ihan oikea vinyylilevy ja soitettaisiin sitä tavallisella levysoittimella, niin epäilemättä lopputulos olisi hiljaisuutta. Oletan, että saturnuksen renkaiden mittasuhteet ovat sellaiset, että vaikka jollain valmistustekniikalla saataisiinkin ne tarkasti muunnettua vinyylilevyksi, niin urat todellakin olisivat käytännön kannalta täysin tasaiset. Mutta tässäkin tapauksessa lienee kyse käytännön rajoituksista, ei siitä, että Saturnuksen renkaat olisivat kuin kiillotettua peilipintaa, jossa ei olisi muotoja tai rosoisuutta.

Ari Haavisto

Erinomainen lehti!
Erityisesti kiinnosti juttu ikivanhoista eksoplaneetoista ja Kapteynin tähdestä.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

MarttiM

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 07.12.2014, 22:02:54
Erinomainen lehti!
Erityisesti kiinnosti juttu ikivanhoista eksoplaneetoista ja Kapteynin tähdestä.

Minuakin kiinnosti eniten juuri tuo juttu. Olen aina ollut kiinnostunut eksoplaneetoista ja elämän mahdollisuudesta muilla planeetoilla. Elämme jännittäviä aikoja.
Akromaattiset refraktorit 101 mm f/16 ja 80 mm f/15