IR/Ha suotimen vaihtoehdot

Aloittaja kurja, 17.01.2015, 10:31:55

« edellinen - seuraava »

kurja

Aiheesta järkkärin ir-suotimen poisto on jokunen ketju jo olemassa, mutta niistä en löytänyt tarkempaa keskustelua aiheesta millä se ir-suodin korvataan. Modausprojektiin sovelias runko on hakusessa ja aihe sinänsä ajankohtainen, joten herättelen esiin näkemyksiä ja mielipiteitä tästä aiheesta; ko. suotimen kokonaan poistamalla päästään tilanteeseen jossa on enempi tai vähempi pakollista käyttää objektiivisuotimia taittavilla optiikoilla kuvatessa (itselläni on ajatus kuvata lähinnä kameraobjektiiveilla) infrapunan poistamiseksi, mutta miten on uv:n laita, tulisiko sitäkin suodattaa pois?

Lauri Kangas

Canonin kennojen edessä on kaksi suodinta. Kennoa lähempi leikkaa loivasti vihreästä (100%) alkaen punaiseen (0%) ja on vastuussa siitä että H-alfan kohdalla läpäisy on 20-30%.

Ulompi, samalla antialiasfiltterinä ja pölynravistimena toimiva lasinpala taas päästää noin 100% punaiseen asti ja leikkaa sitten jyrkästi nollaan. Se on siis juuri sellainen suodin jota tähtikuvauksessa haluttaisiinkin kennolle. Paras tapa modata on siis ottaa alimmainen filsu pois ja jättää päällimmäinen paikalleen.

Ultravioletista ei tarvitse murehtia, kennon herkkyys romahtaa siniseen päin mennessä heti näkyvän valon jälkeen.

kurja

Ahaa, ultraviolettiin en ole koskaan perehtynyt millään tavalla, johtuen siitä että kameraobjektiivien kanssa jotkut käyttävät uv-suotimia olen elänyt siinä uskossa että sillä olisi jotain merkitystä.

Kamera jonka suunnittelen modaavani olisi minolta/sony alpha, sellaisia on jo entuudestaan niin pääsen helpommalla varusteiden osalta. Näissä on ymmärtääkseni vain 1 suodinlasi kennon edessä. Sen tilalle on tarkoitus tulla ha:ta pidemmän punan leikkaava suodinlasi. Mistähän moisia olette modaajat muuten hankkineet, Teknofokus kenties, vai jostain muualta?

wm-x

Tätä ketjua seuraan itsekin mielenkiinnolla. Tietääkö joku onko nikonissa 2 suodinta samalla tavalla kuin canonissa?

kurja

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 17.01.2015, 15:01:40
Tätä ketjua seuraan itsekin mielenkiinnolla. Tietääkö joku onko nikonissa 2 suodinta samalla tavalla kuin canonissa?
nikonisti-modaajat osannevat kertoa, mutta eri kameroiden huoltomanuaaleja ja räjäytyskuvia löytyy netistä aika hyvin ihan googlettamalla, niistäkin saa osviittaa siihen mitä siellä kameran sisällä on.

JVO

B+W 486:n spektri näyttäisi sopivalta tuommoiseen. Päästää h-alfan läpi muttei infrapunaa. On vaan #¤%&#! kallis.

kurja

Lainaus käyttäjältä: JVO - 17.01.2015, 16:03:34
B+W 486:n spektri näyttäisi sopivalta tuommoiseen. Päästää h-alfan läpi muttei infrapunaa. On vaan #¤%&#! kallis.
Näinköhän moista lasitavaraa olisi jostain saatavilla ns metritavarana tai valmiina kennon kokoisina paloina, ei tarvitsisi pyöreää filtteriä purkaa ja leikellä.

JVO

Pistää teknofokukselle leikattavaksi, ei tuo nyt niin kallista ole.

hm

Modaamisessa on useita huomioon otettavia näkökohtia, joita yritän tässä valaista.

Kennon edessä oleva vihertävä lasi tai lasiyhdistelmä on osa kameran optista järjestelmää, jonka poistamisesta seuraa muutoksia, joita pitää kompensoida eri tavoin riippuen jatkokäytöstä.

Jos sen vihreän lasin tai lasipaketin poistaa, niin kamerasta tulee herkkä infrapunaiselle valolle aina noin yhden mikronin aallonpituuteen asti. Tällaisella kameralla voi kuvata peilikaukoputkella tai infrapunaiselle alueelle korjatulla linssiobjektiivilla ilman suurempia ongelmia. Lasin poistamisen johdosta valon kulkema matka muuttuu, jonka johdosta kameraobjektiiveilla ei voi yleensä tarkentaa kaukana oleviin kohteisiin.

Jos halutaan modatulla kameralla kuvata käyttäen kameran omia optiikoita, pitää poistetun lasin tilalle laittaa samanpaksuinen (tai hieman paksumpi) lasi. Halvimmaksi tulee kirkas lasi, jolloin kamera näkee myös infrapunaisen valon. Päivänvalossa otetut kuvat ovat sävyltään punavioletteja ja käytetystä aukosta riippuen hieman utuisen epäteräviä. Myöskään objektiivin etäisyyslukemat eivät välttämättä pidä paikkaansa. Mustavalkoisina otetuissa kuvissa on eteerinen pehmeys, mikä on taitavan kuvaajan käsissä voimallinen ilmaisullinen tehokeino. Varsin luonnolliseen värimaailmaan pääsee käyttämällä objektiivin nokalla suodatinta, joka leikkaa infrapunaisen pois. Kyseisiä suodattimia saa useilta toimittajilta (myös allekirjoittaneelta), joskin ovat melkoisen hinnakkaita, kuten jo aiemmin mainittu.

Kirkkaalla vaihtolasilla modatulla kameralla voi harjoittaa myös pelkkää infrapuna-alueen kuvausta käyttämällä objektiivin edessä suodatinta, joka päästää vain toivottua aallonpituutta pidempiä säteitä lävitseen.

Jos kameran pääasiallinen käyttö on tähtikuvaus, niin silloin on tarkoituksenmukaista valita kennon eteen korvaava lasi, joka päästää vielä vedyn alfaviivan aallonpituuden läpi ja leikkaa pidemmät infrapunat pois. Vaihtoehto on hintava, mutta tällaisella modauksella varustetulla kameralla voi ottaa vielä kutakuinkin normaaleja arkikuvia.

Jos haluaa ottaa vain infrapunakuvia, niin silloin voi kennon eteen laittaa lasin, joka päästää vain infrapunaista läpi. Tämä valinta on varsin yleinen, joskaan ei yleensä tule tähtikuvauksessa kyseeseen.

Moneen Nikoniin olen toimittanut korvaavan lasin kennon eteen, tähän asti kaikissa on ollut vain yksi lasi.

Kuten todettiin, ei ultravioletti valo ole modauksen yhteydessä esille tuleva ongelma. Piikennon herkkyys on vähäinen, lasit eivät läpäise ultraviolettia valoa ja nykyaikaiset linssien monikerrospinnoitteen ovat ultravioletin valon esteitä. Nykyään käytettävät lyijyttömät ekolasit ovat myös vanhempia vastineitaan huonommin ultraviolettia läpäiseviä.

Olen toimittanut laseja kymmeniin modauksiin. Mitään tietokantaa en ole asian johdosta tehnyt, joten asiakkaan pitää ilmoittaa haluamansa lasin koko ja paksuus.

Ihan tumpeloille ei omakätistä modausta voi suositella. Modaajalla pitää olla kokemusta hienomekaanisen laitteen kokoamisesta, asialliset avainsarjat ja kärsivällinen luonne. Erityisesti johtojen liittimien kanssa ei voi olla liian helläkätinen. Netistä löytyviin ohjeisiin kannattaa tutustua perusteellisesti ja operaatio kannattaa dokumentoida huolellisesti. Kamerahuollossa järjestelmäkameran modauksen työkustannus ilman korvaavaa lasia voi olla 150 euroa. Jos asiakas vie sinne modausharjoitelmansa pussillisena irtonaisia osia, on hinta hyvinkin kaksinkertainen.

Hannu Määttänen / Teknofokus


kurja

Suuri kiitos Hannulle tästä lähes tyhjentävästä tietoiskusta. Kun kennon eteen sopiva vetyalfaa läpäisevä ja infrapunan leikkaava ~25x17mm suodinlasi on 'hintava', niin minkähänlaisista euromääristä noin suurinpiirtein puhutaan, kympeistä vai satasista? JVO:n yllä mainitsemia B&W 486 uv/ir cut suotimia objektiivikierteellä näkyy olevan tarjolla noin 50-150€ hintaan, noiden lasien paksuuden riittävyydestä en tosin tiedä.

JVO

Lainaus käyttäjältä: hm - 20.01.2015, 01:21:14
Jos halutaan modatulla kameralla kuvata käyttäen kameran omia optiikoita, pitää poistetun lasin tilalle laittaa samanpaksuinen (tai hieman paksumpi) lasi. Halvimmaksi tulee kirkas lasi, jolloin kamera näkee myös infrapunaisen valon. Päivänvalossa otetut kuvat ovat sävyltään punavioletteja ja käytetystä aukosta riippuen hieman utuisen epäteräviä. Myöskään objektiivin etäisyyslukemat eivät välttämättä pidä paikkaansa. Mustavalkoisina otetuissa kuvissa on eteerinen pehmeys, mikä on taitavan kuvaajan käsissä voimallinen ilmaisullinen tehokeino. Varsin luonnolliseen värimaailmaan pääsee käyttämällä objektiivin nokalla suodatinta, joka leikkaa infrapunaisen pois. Kyseisiä suodattimia saa useilta toimittajilta (myös allekirjoittaneelta), joskin ovat melkoisen hinnakkaita, kuten jo aiemmin mainittu.
Onkos muuten suurta väliä sillä onko tämä suodinlasi heti kennon edessä entisellä paikallaan vai vaikka objektiiviadapterin sisässä, n. 2cm kennon edessä? Adapterin sisässä oleva suodin on helppo vaihtaa vaikka lennossa, kameran sisässä oleva suodin on vaikeammin vaihdettavissa. Lisäksi adapteriin riittäisi 49mm:n suodin, objektiivin eteen tarvitsisi 82mm:n suotimen.

Ajattelin vain pistää EOS M:n nokalla olevaan Nikon-adapteriin suotimen sisään, toisen blokkaamaan infrapunan pois ja toisen päästämään pelkkää infrapunaa läpi. Kamerasta tulee sitten joko tähtikuvausvehje tai infrapunavehje vaihtamalla adapteri.

hm

Kennon eteen laitettava mittaansa leikattu vedyn alfaviivaa läpäisevä ja pidempää infrapunaa leikkaava suodatin ei maksa satasia, joskaan siitä yhdestä satasesta ei suuria vaihtorahoja jää. Kamerafiltterin lasin paksuus taitaa olla korkeintaan parin millin luokkaa.

Jos korvaava lasi on jossain objektiivin ja kennon välissä, ei paikalla ole optisesti merkitystä. Pieniä ongelmia saattaa tulla pölystä. Mitä lähemmäksi kennon pintaa pöly pääsee, sitä herkemmin se näkyy kuvassa.

Hannu Määttänen / Teknofokus

JVO


kurja

Lainaus käyttäjältä: hm - 21.01.2015, 01:47:37

Jos korvaava lasi on jossain objektiivin ja kennon välissä, ei paikalla ole optisesti merkitystä. Pieniä ongelmia saattaa tulla pölystä. Mitä lähemmäksi kennon pintaa pöly pääsee, sitä herkemmin se näkyy kuvassa.

Hannu Määttänen / Teknofokus

Jos korvaava lasi ei ole suoran kennon edessä, tarkentuuko kamerobjektiivi äärettömään?

hm

Objektiivin ja kennon välissä olevan lasin paikka ei vaikuta tarkennusetäisyyteen. Jos tarkentuu äärettömään lasin ollessa kennon edessä, niin tarkentuu myös kun sama lasi siirretään objektiivin perään.

Hannu M