Kaukoputken asteet, aika yms.

Aloittaja jukiboi, 12.01.2015, 19:16:59

« edellinen - seuraava »

jukiboi

Hei olen vasta aloittanut kaukoputki harrastelun :). Ongelmani on että en ymmärrä miten kaukoputken jalustassa olevia asteita/aikaa käytetään kohteen löytämiseksi?? toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan :D... ja kiitos jo etukäteen avusta! =)

Meade-mad

Vastaus voi tuntua tylyltä: ei mitenkään.

Erilaiset asteikkoympyrät ovat niin epätarkkoja ja vaikeakäyttöisiä että niillä ei löydä kohteita. Pikkuputkien kanssa yksinkertaisinta on käyttää karttaa ja kiikaria sekä putken etsintä sekä pienintä suurennusta minkä laitteella voi saada.
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

wm-x

Vaikea on löytää ensimmäisillä kerroilla kohteita. Itsekin mietin noita asteita, mutta tuntui niin vaikealle etten aikaa käyttänyt siihen. Tähtäimen tarkka kohdistus autaa asiaan kummasti, sitten paljon kärsivällisyyttä ja ymmärrystä mihin päin putki liikkuu milloinkin.

Timpe

- Timo Inkinen

jukiboi

Kiitoksia vastauksista  :azn: kovastihan tuota on tullut kaukoputkella katseltua olisi vain hirveä hinku jo löytää muitakin kohteita kuin kuu ja tähdet mutta kyllä niissäkin katseltavaa tuntuu riittävän  :smiley: jospa minä vielä joku päivä saan muitakin kohteita putkenpäähän kun maltilla harjoittelen tähdistöjä ym :)

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 12.01.2015, 20:58:58
Vaikea on löytää ensimmäisillä kerroilla kohteita. Itsekin mietin noita asteita, mutta tuntui niin vaikealle etten aikaa käyttänyt siihen. Tähtäimen tarkka kohdistus autaa asiaan kummasti, sitten paljon kärsivällisyyttä ja ymmärrystä mihin päin putki liikkuu milloinkin.

Samoja fiiliksiä, tuon astehomman saa kyllä unohtaa heti alkuunsa...

Kaukoputken ohjekirjassa opastettiin miten helppoa on käyttää asteita, se meni jotenkin näin: Etsitään joku tunnettu tähti, Vega ym. ja sitten käännetään asteet vastaamaan Vegan asteita, sitten asteikkoympyrä lukitaan ja kaukoputki vaan käännetään niin, että asteet vastaavat halutun kohteen aseita.

En ikinä ole tätä kyllä ikinä kokeillut, sillä se asteikko ensinnäkin jotenkin luistaa(asteet eivät pidä siis paikkaansa), toiseksi pimeässä fontilla 4 painetut numerot ovat todella kätevät.

Itse aloitin harrastuksen kirkkaimmista/helpoimmista Messierin kohteista.

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 12.01.2015, 21:08:01
Taitaa olla aika linkittää tämä mainio opas taas julkisuuteen: http://koti.mbnet.fi/artoni/Data/Deepsky/Deep%20Sky%20Havaitsijan%20Opas%20Riku%20Henriksson.htm :wink:


Lainaus kyseisestä teoksesta:

"En käsittele tässä sen enempää tuntikehiä tai seurantaa, koska ne kuuluvat lähinnä jo pidemmälle ehtineelle harrastajalle. Tuntikehät esimerkiksi ehkäisevät usein tehokkaasti taivaan tuntemuksen"
:grin:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

kvahlman

Tietokonepuolella Cartes du Ciel on varsin mainio ohjelma taivaan tuntemuksen lisäämiseen. Alunperin käytin Stellariumia kohteiden paikantamiseen mutta se kärsii vähän epätarkkuudesta sitten hankalempien kohteiden kanssa.

Cartes du Cielistä saa tulostettua etsintäkarttojakin, joskaan itse en ole sitä harrastanut vaan olen yrittänyt opetella keinon löytää kohde tietokoneen ääressä ja sitten ulkona toteuttaa sen. Mikä tarkoittaa että puolet ajasta joutuu palaamaan koneen ääreen, joten soveltuu vain niille jotka voivat havainnoida kotipihalta  :tongue:

jukiboi

joo kyllä aloin jo olla aika turhautunut nuihin asteisiin ym mutta monen kommenttien jälkeen päätin unohtaa ne kokonaan  :tongue: pitänee keskittyä opettelemaan nuo tähdistöt ja niiden avulla paikantaa muita kohteita  :smiley: ei olisi antaa vinkkejä miten oppisi hyvin tunnistamaan tähtikuviot?? meinaa mulla tuottaa jo pelkät ilman suunnat hankaluuksia  :rotfl:

Saloja

Lainaus käyttäjältä: jukiboi - 13.01.2015, 16:05:59ei olisi antaa vinkkejä miten oppisi hyvin tunnistamaan tähtikuviot??

Rohkeasti vaan ulos tähtikartan kanssa (vaikka täältä: https://www.ursa.fi/extra/tahtikartta/) ja alkuun etsimään vaikka taivaalta ne kirkkaimmat tähdet. Esim. Capella, Sirius, Vega ja Procyon löytyvät varmasti taivaalta jo pienen tutkailun jälkeen ja tästä saa myös ilmansuunnat hyvin tarkistettua. Kirkkaista tähdistä on sitten jo helpompi lähteä hahmottamaan lähistön tähtikuviota. Orionin vyö on lisäksi varmaan aika huomiota herättävä jana talvitaivaalla ja samoin Otava.

jukiboi


VeskuP

Lainaus käyttäjältä: jukiboi - 13.01.2015, 16:05:59ei olisi antaa vinkkejä miten oppisi hyvin tunnistamaan tähtikuviot?? meinaa mulla tuottaa jo pelkät ilman suunnat hankaluuksia  :rotfl:

Tässä voisi myös olla apuna joku kännykkään/tablettiin ladattava tähtikartta. Niissä näkymä vastaa näkymää taivaalla riippuen minne suuntaan laitetta käännellään. Joku ohjelma ja sen rinnalle perustähtikartta niin kyllä se siitä!!
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

jukiboi

okei, tiedätkö sitten jotain ohjelmaa nimeltä jota voisi käyttää hyödyksi?  :tongue: kiitoksia!  :azn:

KEW


mistral

Jos omistaisin jalustan (pään), jossa olisi asteikko, luultavasti yrittäisin hyödyntää sitä. Tarkkuus varmaan riittäisi etsimelle, eli kun kohde tulisi etsimen kenttään, sitten vaan säätö keskelle jolloin pitäisi näkyä itse putkellakin. Veneilystä on jäänyt takaraivoon kompassiruusu ja kun sen oppii, on perus suunta selvillä. Astrokohteissa vaan vaikeutta tuottaa liikkuva taivas. Nykyisellä omatekoisella jalustalla joudun ensin etsimään kohteen käsikiikarilla, sitten etsimellä jne.

avanti

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 13.01.2015, 19:41:05
Tässä voisi myös olla apuna joku kännykkään/tablettiin ladattava tähtikartta. Niissä näkymä vastaa näkymää taivaalla riippuen minne suuntaan laitetta käännellään. Joku ohjelma ja sen rinnalle perustähtikartta niin kyllä se siitä!!

Vaatii että kännykässä/tabletissa on magnetometri, muuten ei seuraa. Liiketunnistin tietenkin auttaa, mutta kovin huonosti ilman magnetometriä. Itselläni on älypuhelimessa SkEye tähtikartta-ohjelma. Ihan mukava ja ilmainen, paitsi jos haluaa hakutulokset muistakin kuin Messier kohteista syvältä taivaalta. (Android, mutta kait sen saa Windowsin ja Applen vehkeisiinkin.)

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari