Järjestelmäkameran harmaasävymodaus - Ei heikkohermoisille

Aloittaja Kuulapaa, 05.12.2014, 18:55:31

« edellinen - seuraava »

wm-x

Hyvä kuulapää, hienoa työtä. Laitatko operaatiosta ja kamerasta kuvia?

Kuulapaa

#61
Lainaus käyttäjältä: vehnae - 22.11.2015, 19:39:35
Huhhuh, ei voi kuin hattua nostaa tälle virittelyn määrälle! :shocked:

Pimeävirta on jäähdytettynä ilmeisesti niin pieni, että darkkivähennystä tuskin tarvitsee jos ruudut ovat muuten siistejä. Johon liittyen kiinnostaisi nähdä tällaisesta setupista master bias/dark ruudut (.fit), oletko jo ehtinyt sellaisia ottamaan jäähyn kanssa? Ja tiedätkö onko jossain mitattu paljonko bayer-matriisin (ja siinä sivussa mikrolinssien) poistossa tulee kennon tehokkuudessa takkiin, RGB-kuvausta ajatellen? Kapeakaistakuvauksessa ja luminanssissa netto kääntynee kuitenkin aina positiiviseksi kun ilman modausta suurin osa signaalista menisi hukkaan.

En ole vielä juurikaan ehtinyt tehdä muita testejä. Päiväduuni ja työreissut painavat päälle, mutta täytyy tässä jonain päivänä rakentaa mastereita niin näkee vähän tarkemmin mitä siitä irtoaa.

Noista filttereistä ja mikrolinsseistä on muutama hieman ristiriitainen mittaustulos. Mikrolinssien poistaminen vääjämättä heikentää tehokkuutta kasvattamalla pikselirunkoon osuvien fotoneiden määrää, mutta samalla RGB filttereiden poistaminen vähentää niihin tapahtuvaa absorptiota (esim. vihreä filtteri kun ei ole 100% läpäisevä vihreällä aallonpituudella).

Nikonhackerin Shen mittasi yhden tekemäni D5100 kennon vastetta kapeilla aallonpituuksilla ja päätyi siihen, että vihreän aallonpituudella yksittäisen pikselin vaste hieman paranee ja punaisen alueella hieman heikkenee, joskin esim. juuri vetyalfaa kuvattaessa modatun kennon neljän virtuaalisen bayerpikselin yhteenlaskettu vaste nousee 3,4 kertaiseksi suoraan RGGB-muunnokseen verrattuna.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

VP

Ilmankos onkin tuntunut että kuvani parani tuon modaamasi D5100 jälkeen noin 3,4 kertaisesti. :rotfl:

-V

Kuulapaa

No joo, hyvä että eroa on havaittavissa  :smiley: En muista miten tuo parannus on laskettu, todennäköisesti laskennallisen vasteen kautta mukaanlukien IR-filtterin suodatus tms. No, paranee se kokonaisherkkyys kuitenkin oli todellinen luku sitten mikä tahansa.

Sellainen tilanne tässä on, että olen yrittänyt rakentaa Nikon D600:sta sellaista versiota, jossa backfocusta olisi vain noin kymmenkunta milliä. Se projekti kuitenkin on vähän jäissä kun kustomkaapelit ovat niin kalliita.

Jos jollakulla on halua täyden kennon kapeakaistakuvaukseen rapealla 6000x4000 resoluutiolla niin minulla on yksi modattu harmaasävy Nikon D600 kenno tyhjänpanttina ja se joutaisi jonkun halukkaan tähtikuvaajan kameraan.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

VP

Ajattelitko miten toteuttaa tuon backfocus tuunauksen, siirtämällä kennoa eteenpäin? Mietin tuossa että silloinhan ilmeisesti peilikoneisto ja suljin lähtee muailimalle. Mielenkiintoinen projekti, pistähän tännekkin kuvia modausvaiheista. :azn:

-V

Kuulapaa

Joo, se on ollut haasteena että kun poistelen osia kamerasta niin ne vitsin kaapelit ovat niin lyhyet. En oikein saa sommiteltua tarvittavia komponentteja järkevästi. Hullun hommaa..


Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 11.10.2015, 22:04:50
Jotkut ovat todennäköisesti kansainvälisiltä foorumeilta lukeneet, mutta tässä vielä kotimaisellekin noiden kahden monokameran vertailukuvat.
Valotuksena 6x660s, ISO500, kohteena kirkas NGC7000 ja quick 'n dirty venytys.





Eroa on tässä koossa vaikea havaita.

Myin tuon kasisatasen maailmalle alkuvuodesta ja nyt näyttäisi uusi omistaja laittaneen sen testiin:
https://www.flickr.com/photos/130138181@N02/28393001571/
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Kuulapaa

Samoin se D600am meni maailmalle. Uusi omistaja lupasi laittaa kuvaa etelän ihmeistä isolla kennolla ja laajalla kuva-alalla.
On hieman enemmän kuvausmielessä liikkuvaa sorttia kuin minä: http://dslr-astrophotography.com/
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Näyttää siltä, että minäkin yritän liittyä diy harmaasävymodi kerhoon. Olen kärsinyt hieman ajan puutteesta, mutta nyt yritän saada tämän projektin vietyä loppuun asti. Pääasiallisena syynä on markkinoilta puuttuvat kohtuu hintaiset iso kennoiset mv-kamerat. Suunnitelmissa toteuttaa projekti nikon d5100. Tämä siitä syystä että tunnen kameran hyvin ja minulle jää rgb d5100, millä voin kuvailla värit. Minulla ei riitä rahat suodinpyörään ja suotimiin, tarkoituksena uusia kalustoa muutenkin nyt samalla.

Sillä poikkeuksella teen tämän, että yritän liittää AR-pinnoituksen kennolle. Tarvitsisin hieman apua teoriatiedon kanssa.

Asiasta on todettu että kennon heijastavuus vähentää herkkyyttä jopa 30%. Ja modauksen jälkeen heijastumat tulevat helposti esille kuvissa.

Soitin teknofokuksen Hannu Määtälle, hän pystyy tarjoamaan sopivan AR-lasin tuohon kennon päälle. Kennon lasi olisi saatava kuitenkin yhdeksi pinnaksi kennon kanssa.

Tässä vaihtoehtoina voisi olla:
1. Lasin liimaaminen kennon pintaan lasiliimalla
2. Kennon ja lasin väliin samaa öljyä mitä käytetään öljytäytteisissä refraktoreissa

Itse kääntyisin liimauksen puolelle.

Epäselvää:
Onko oletettavissa, että liima tuolla välissä aiheuttaisi kuvaan jotain erikoista? Lasiliimahan on täysin kirkasta.
Voidaanko olettaa että herkkyys paranee tuolla 30% -(miinus) AR-pinnoitteen läpäisykyky?
Onko liimakerroksen paksuudella merkitystä ajatellen valon läpäisyä tai valon taittumista?
Riittääkö tuo liima kennon ja lasin välissä tekemään nuo pinnat ''yhdeksi'', jolloin AR-pinnoitteesta saa täyden hyödyn irti?

EDIT: Yksi kysymys vielä: Mitenköhän lämpölaajentuessa kennon ja lasin välissä oleva liima reagoi?

Kuulapaa

Hmmm, nyt olet puhtaasti pioneerialueella ja siellä on tyypillistä, että epäonnistuminen on aina yksi varteenotettava vaihtoehto  :(

Mutta, ne heijastumat eivät ole kovin suuri ongelma jos kennopinnan ja filtterin välissä on tarpeeksi väliä. Uskoisin sitä olevan väkisinkin riittävästi kun puhutaan järkkärin backfokuksesta. Sanoisin että voisi olla turvallisempaa tehdä ensin yksi ns avoimen kennon mono ja sitten lähteä tutkimaan sitä liimausta. Osta siis suosiolla pari kennoa kerralla. Minulla voisi olla pari rikkinäistä kennoa liimauskokeiluihin jos kiinnostaa. Ja myös 2" manuaalinen filtteripyörä 12nm filttereineen asevelihintaan jos sellaista tarvitset.

Sitten tietysti löytyy myös modattu D600 monokenno, mutta se vaatii sopivan rungon ja ne ovat vähän kalliimpia.

EDIT: Niin se liima, onko se sellaista, että väliin ei voi jäädä mikroskooppisia ilmakuplia tms hötöä?

EDIT2: Vielä noista heijastuksista. Tässä on suhteellisen kirkkailla tähdillä tehty muutaman osavalon luminanssitesti paljaalla Nikon D600 kennolla. Astronomikin UV/IR cut oli filtteripyörän sisällä. Kohinaa siinä on pienen osavalomäärän vuoksi, mutta ei ihan mahdottomasti heijastumia. Jonkinlaista maskattua venytystä siinä olen nähtävästi tehnyt kun tähtien ympäristö on vähän pehmeä.

Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

En niistä heijastumista niin huolissaan ole, mutta tuo lisääntynyt herkkyys kiinnostaisi kovasti. Epäonnistuminen on hyväksyttävä vaihtoehto. Teen tämän tekemisen ilosta.

Minulla pitäisi viikonlopun jälkeen olla 2 "ylimääräistä" nikon d5100:sta.

Tuo n. 30% herkkyyden lisäys korvaisi mikrolinsseistä menetetyn herkkyyden melkein kokonaan. Kaikkihan on siis olettamusta vain.


Oletko kuulapaa sitä mieltä edelleen että kennon raaputtaminen on huono juttu? Jotkut tuntuvat puulla raapivan tuon kennon puhtaaksi onnistuneesti.

Kaikkihan on tuon liiman kanssa mahdollista. Hannu tiesi kertoa että on tehty erikseen "optista" liimaa jota käytetään nykyään jossain objektiiveissa tms. Hannu itse on käyttänyt rautakaupasta saatavaa lasiliimaa.

Tarvitsisin microskooppia eniten. Voidaan jutella niistä filttereistä joskus, jos minulla rahaa jää  :azn:


Kuulapaa

Moi,

Voipi olla ettei tuo lasilevyllä pinnottaminen vähennä sitä faktaa, että valo mikrolinssien poistamisen jälkeen kuitenkin osuu noihin pikselin reunoihin. Yksittäisten pikselien herkkyyshän ei siis lisäänny siinä mitenkään kun lasilevy ei taita niitä fotoneita sinne pikselikaivoon yhtään sen paremmin.

Ne vältettävät heijastukset ovat juuri flaren kaltaisia ilmiöitä, joita syntyy kun kaksi lähellä ja vastakkain olevaa heijastavaa pintaa kimmottelevat valoa keskenään. Jollei kennopinnan välittömässä läheisyydessä ole heijastavaa lasipintaa niin valo siroaa huomaamattomasti ympäriinsä ja silloin ei synny heijastumia.

Mutta jos siinä taas on lähellä toinen heijastava pinta niin tulos on tämä:


Ja kun sama pinta on useamman sentin (>5cm) päässä niin heijastumia ei ole nähtävissä. Vertaa esim noihin Seulasiin tuolla ylempänä.

Itse prosessista, älä lähde siihen saapimiseen, se on brutaalia hommaa ja kennon tasaisuus on sen jälkeen vain muisto. Hanki jotain todella hienoa kiillotustahnaa ja kiillota kevyesti sillä sellaisen 2-3 tuntia niin voit olla varma että flätti on myös flätti. Mikroskooppia tuskin tarvit jos vaan näet normaalisti lähelle. Silmä/käsikoordinaatio on myös parempi kun näet samalla laajemmalti.

Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Selvä. Kiitos ohjeista.
Sen ymmärsin ettei tuo AR-pinnoite ohjaa paremmin fotoneita kaivoon, mutta se voisi estää fotoneiden heijastumisen kennon kiiltävältä pinnalta, joka lisäisi herkkyyttä. Vertailu olisi mielenkiintoinen suorittaa. Tarkoitus on ottaa flatti AR-pinnoitteella ja ilman. Ajattelin tehdä 1-2mm paksun kehyksen kennon reunoille ennen kultajohtimien liimausta. Näin saisin tasaisen kennon reunan ja hionnan voisin suorittaa myö ihan kennon reunoille asti.

Suurennuslasilla olisin halunnut nähdä kennon tasaisuuden. Itse työssä ei ehkä suurennuslasilla ole tarvetta.

Kuulapaa

#74
Lainaus käyttäjältä: wm-x - 09.12.2016, 10:59:16
Ajattelin tehdä 1-2mm paksun kehyksen kennon reunoille ennen kultajohtimien liimausta. Näin saisin tasaisen kennon reunan ja hionnan voisin suorittaa myö ihan kennon reunoille asti.

Ole muuten varovainen niiden reunojen kanssa sillä niissä kulkee pintajohtimia yms ja pikseliverkko (tuo vihreähkö alue) tulee aivan kiinni niihin.



Itse jättäisin pienen varoalueen näihin etteivät ne vahingoitu. Yhden D600 kennon hioin tarkoituksella ihan reunoihin kiinni ja parissa kohtaa menin joitakin millin kymmenyksiä rajan yli -> Kennon siniset ja punaiset pikselit ovat täysin pimeitä ja ainoastaan vihreät toimivat.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/