pukeutumisvinkkejä?

Aloittaja joni, 19.07.2007, 00:41:00

« edellinen - seuraava »

xpro

Noniin Einari löysi jonkunlaiset lämpöpatterit!







Jonilla oli mukavaa tekstiä :D
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

xpro

Juha R tarkoittaa varmasti tämän tyyliset pussilämmittimet!?

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Never

Lainaus käyttäjältä: joni - 19.07.2007, 21:07:43ja onhan se totta, että alkoholi turruttaa aistit, niin että kylmä ei tunnu. hyvässä/pahassa myös pupillit laajenevat(pareneeko hämäränäkö?)

Alkoholi vaikuttaa ainakin negatiivisesti hämäränäköön muiden ongelmien lisäksi eli jos juot älä katsele, jos katselet älä juo.

No drinking and driving
No drinking and gazing

Suomalaisilla on vaan aina suuria ongelmia tehdä mitään selvin päin...  ::)

/Jake

Timo Kuhmonen

Aikanaan hankin Sorelin nahkavartiset kumiteräsaappaat. Niihin olen tyytyväinen ollut. En kuitenkaan huippupakkasilla niitä ole kokeillut. Tilaa saappaissa pitää jalalle olla.
Sen myös olen huomannut (luontoa, maisemia tms. talvella kuvatessa) että vähänkin nälkäisenä vilukin puskee päälle paljon helpommin.
Aikanaan on käynyt mielessä, josko hankkisi Canada Goose:n untuvatakin ja -housut. Olisivat varmaan lämpimät... Kylmänväreet tulee kun näkee niiden hintalapun. Toistaiseksi ovat hankkimatta...

Harrastaako kukaan talvella avantouintia, eikös sillä sanota olevan kylmänsietoa kasvattava vaikutus...?

Juha R

Lainaus käyttäjältä: Jani.W - 19.07.2007, 21:58:23
Juha R tarkoittaa varmasti tämän tyyliset pussilämmittimet!?



Juuri tuollaset Jani.W
Nuo on ihan kokeilun arvoiset,suosittelen.

VeikkoM

(Pilkki)haalarit ovat kyllä ehdottoman hyvä varuste verrattuna takkiin ja houhuihin.  Tuonne selän puolelle
tuppaa helposti jäämään vyötärön ylläpuolelle paljas tai ohuempi paikka, jos joutuu esimerkiksi kyykistelemään.
Haalari on yhteinäinen vaatekappale, joka suojelee tuota arkaa paikkaa.

En ole itsekään täysin ratkaissut. Olen käyttänyt ajoittain pakkasella toppasaappaita, joita kai tuossa 70/80-luvun
taitteessa kutsuttiin kuukengiksi. Olennaista kuitenkin lienee, että etteivät jälkineet ole tiukat ja että jalat
pysyy kuivina. Villasukat eivät ole huono keksintö.

Vaatteiden paksuus ei tunnu olevan olennainen asia, vaan kerrosten määrä. Kun vaateparsien väliin jää ilmaa,
niin lämpö pysyy paremmin sisällä. Itse olen kokeillut sitä, että alimma on lyhyt kalsarit suojaamassa arimpia
paikkoja, niiden päällä väljä'hköt pitkät alushousut ja verkkarit. Yläpäässä t-paita ja collage-paita.  Näiden
päällä sitten ne haalarit.  Joskus olen vetänyt vielä talivtakin haalarin päälle, mutta silloin alkaa olla jo aika
tönkkö olo.

Kyllä tasaisin välein tehtävä pieni jaloittelu ja lämmittely on hyväksi.  Ainakin meteorihavainnoissa on moiseen
oppinut. Siinä kun ollaan pitkiäkin aikoja paikallaan.  Hyvä fiilis kovassa pakkasessa voi olla petollista.  Kylmä
hiipii, vaikka olisi kuinka "kova meno päällä" havaitsemisessa/kuvaamisessa.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

Celest1al Sphere

Pilkkihaalarit olen itsekin hyväksi havainnut! Jalkaan vaan lämmintä toppasaapasta tai vaelluskenkää tms..ei sinänsä monolla väliä, kunhan sinne alle saa jotain villasukkaa tai sen tapaista lämmintä. Metsästäjien suosimat kynsikkään ovat pätevät välineet pitämään kädet lämpiminä niin, että pystyy myös käsittelemään karttoja ja okulaareja tms. Päähän vaan reilusti tarpeeksi lämmin pipo, ja kannattaa pitää huoli siitä, että kaula ei jää avoimeksi, sillä ei tarvitse kovinkaan kovassa tuulessa olla, niin vilustuminen on varmaa, jos kaulaa ei ole suojannut!

Lämmintä juotavaa kannattaa myös ottaa matkaan, ja kannattaa malttaa pitää välillä pieniä hyppelytaukoja!

Toinen tapa välttää kylmän aiheuttamat ongelmat on olla havaitsematta liian kylmällä! Itse en oikeastaan keskitalvella juurikaan havaitse, varsinkaan kun lumi on maassa...

Esim. viimeisimmän havaintosessioni aikana Paraisilla Turun eteläpuolella olo oli suorastaan epätodellinen, kun ilman lämpötila oli keskiyöllä lähemmäs +10 astetta ja heinäsirkat sirittivät kuin jossakin subtrooppisessa metsässä ja Linnunrata näkyi alas asti todella hienosti!

Timo Kantola

Jos istua jököttä kaukoputken äärellä, tahto mulla ainakin varpaat jäätyä aina ensimmäisenä, kunnes keksin että maahan pitää laittaa joku pieni pörrömatto tai styroxsi ettei lepuuta kenkiä suoraan hangessa - ilmeisesti kengänpohjat johtaa kuitenkin reippaasti lämpöä ja lisäksi jalka painaa kengänpohjaa vasten jolloin välistä puuttuu tehokkaasti lämpöä eristävä ilma.

Nahka hanskojen päälle isot/paksut pörrölapaset niin sormet pärjää -30 asteessa (säädä siinä sitten putkea..?)
Timo Kantola

pappa

Topattu puolihaalari eli läppä edessä ja takana, ei paljastu selkä, Berettan Goretakki joka on myös hyvä ornimistakki, vanha kunnon verkkopaita, sitten täyspitkä kerrastopaita ja villapaita alla takin. Jalaas töppösillä varustetut huopikkaat, sormissa kynsikkäät "säätöjä" ajatellen ja niiden päälle rukkaset...

Siinä meikäläisen reseepti jos seisotaan siellä jossakin missä urbaani ympäristö ei häiritse.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

weskuli

Lainaus käyttäjältä: pappa - 25.01.2008, 13:17:55
Jalaas töppösillä varustetut huopikkaat, sormissa kynsikkäät "säätöjä" ajatellen ja niiden päälle rukkaset...

Joskus vuosia sitten minulla oli sellaiset tumput, joissa yhdistyvät tavalliset lapaset ja kynsikkäät: "Lapasosa" oli kämmenen puolelta auki ja sen sai vedettyä sormien yli kämmenselän puolelle, jolloin "kynsikäsosa" paljastui. Toimivat kohtuullisen hyvin suurinpiirtein -10 asteeseen asti, mutta sitten olisi joka tapauksessa pitänyt laittaa paksumpi kinnas päälle.

Täällä ei ole muuten vielä taidettu mainita nykyajan tärkeintä havaintovaatetta, sadetakkia...   ;D

t. Vesa K.