(Pilkki)haalarit ovat kyllä ehdottoman hyvä varuste verrattuna takkiin ja houhuihin. Tuonne selän puolelle
tuppaa helposti jäämään vyötärön ylläpuolelle paljas tai ohuempi paikka, jos joutuu esimerkiksi kyykistelemään.
Haalari on yhteinäinen vaatekappale, joka suojelee tuota arkaa paikkaa.
En ole itsekään täysin ratkaissut. Olen käyttänyt ajoittain pakkasella toppasaappaita, joita kai tuossa 70/80-luvun
taitteessa kutsuttiin kuukengiksi. Olennaista kuitenkin lienee, että etteivät jälkineet ole tiukat ja että jalat
pysyy kuivina. Villasukat eivät ole huono keksintö.
Vaatteiden paksuus ei tunnu olevan olennainen asia, vaan kerrosten määrä. Kun vaateparsien väliin jää ilmaa,
niin lämpö pysyy paremmin sisällä. Itse olen kokeillut sitä, että alimma on lyhyt kalsarit suojaamassa arimpia
paikkoja, niiden päällä väljä'hköt pitkät alushousut ja verkkarit. Yläpäässä t-paita ja collage-paita. Näiden
päällä sitten ne haalarit. Joskus olen vetänyt vielä talivtakin haalarin päälle, mutta silloin alkaa olla jo aika
tönkkö olo.
Kyllä tasaisin välein tehtävä pieni jaloittelu ja lämmittely on hyväksi. Ainakin meteorihavainnoissa on moiseen
oppinut. Siinä kun ollaan pitkiäkin aikoja paikallaan. Hyvä fiilis kovassa pakkasessa voi olla petollista. Kylmä
hiipii, vaikka olisi kuinka "kova meno päällä" havaitsemisessa/kuvaamisessa.