Nikon D7100, D5300 tai Canon EOS 70

Aloittaja tero, 13.10.2014, 10:41:30

« edellinen - seuraava »

tero

Olen hankkimassa itselleni uutta digijärkkäriä ja tällä hetkellä vaihtoehtoina ovat Nikonin D7100 ja Canonin EOS 70D.
Nikonin D5300:sta olen myös katsellut, se olisi jonkin verran edullisempi. Netistä löytyneiden arvioiden mukaan molemmat kamerat (7100, 70) tuntuvat olevan suht. tasaveroisia.

Kiinnostaisi tietää, millaisia kokemuksia täällä on Nikonin käytöstä tähtikuvauksessa? Tai ylipäänsä tähän liittyviä kokemuksia.
Useimmat tuntuu suosivan Canonia, onko tähän mitä perusteita - Softia löytyy ilmeisesti Canonille enemmän?

Onko kameroissa laadullisesti jotain erilaista, mikä tekee toisesta soveltuvamman tähtikuvaukseen. Nikonin 7100:sta on poistettu optinen alipäästösuodin, mutta vaikuttaako se miten paljon tähtikuvaukseen? En ole löytänyt tähän vielä konkreettista vastausta, ehkäpä täältä löytyisi tähän enemmän tietoa.

Itse tulen käyttämään kameraa+laajakulmaobjektiivia tähtikuvauksessa pääasiassa skywatcher star adventurer -laitteeseen kytkettynä.

Kiitos jo etukäteen mahd. vastauksista!


monni

Näin 10v Canonistina digirunkojen kanssa puljanneena ja useamman sadan tuhannen ruudun jälkeen; vaihtaisin Nikoniin tai ehkä Sonyyn välittömästi jos 1) olisi varaa uusia kaikki kerralla  2) Nikonille löytyisi MagicLanternia vastaava himmeli. Näistä kohta 1) on pääsyy miksi Canonistina jatkan.

Olen itse älyttömän kyllästynyt Canonin ikiaikaisiin synteihin, eli "banding" ongelmaan (raidoitus) sekä itseäni paljon häiritsevään yökuvaamisessa esiin loikkaavaan väri-liukujen huonouteen. Ainakin omassa käytössä tuntuu että olen taas "kuvaustaidossa" päässyt kaluston ylärajalle ja kalusto alkaa rajoittaa tekemistä, samalla kun kilpailijan tuotteissa ei tunnu samat vaivat tulevan esiin.

Kokemusta on 10D:stä, 60D:stä ja nyt pääkamerana on 6D.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

wm-x

Itse tein paljon työtä kun nikoneiden välillä valitsin. Päädyin tuohon nikonin 5200, siinä laatu ja hintasuhde oli mielestäni parhaimmillaan. Kuvanlaadullisestihan nuo on aika tasavertaisia monessa arvostelussa.

Tässä oli mihin itse päädyin:

http://www.superkuva.fi/nikon-d5200-18-55vr-punainen-wifi-paketti.html



maukkaK

Jos kamera tulee pääasiassa tähtikuvaukseen, harkitsisin myös Canon 60Da kameraa, jossa DS-modaus valmiiksi tehtynä.
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

tero

Kiitos kommenteista!
Käytän kameraa myös muuhun kuvaamiseen, joten tuota modattua ei varmaankaan kannata hankkia.
Itse olen kallistunut tällä hetkellä Nikonin D7100 -malliin, mutta pitää vielä miettiä hetkinen ennen tilausta.
7100 on esittelyn mukaan täysin sääsuojattu, tosin en tiedä miten konkreettinen hyöty siitä oikeasti on.


JKyytinen

Aikakin minun mielestä Da:n etu modattuun on se, että siinä värit ovat säädetty kohdalleen.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

tero

Tilasin Nikonin D7100:n ja uutta kameraa nyt odottelen! :)

tero

D7100 tuli postin mukana muutama päivä sitten. Kamera vaikuttaa kaikinpuolin hyvälle. Tähtitaivasta en ole vielä päässyt kuvamaan huonojen kelien vuoksi.
Ominaisuuksia tuntuu löytyvän enemmän kuin tarvii käyttää. Pitää laittaa tännekin viestiä, kun saan kuvattua testikuvia.