Tervehdys,
Olen juuri aloittelemassa tähtiharrastusta, ja tarvitsisin hieman apua tähtitaivaan kohteiden paikantamisessa. Ongelma on lähinnä rektaskension nollapisteen määrittäminen taivaalta. Ostin Ursalta Tähtitieteen perusteet ja olen aikani lukenut niitä koordinaattijärjestelmiä ja niiden välisiä muunnoksia, mutten tähän kysymykseen löytänyt vastausta. Luin kevättasauspisteen määritelmän, mutten löytänyt siihen muuta apua.
Lisäksi haluaisin tietää, miten määrittää tietyn kohteen deklinaatio, tarvitsenko siihen jonkun instrumentin (sekstantin)? Pohjantähden sentään löydän taivaalta :) Opiskelen teknillisessä yliopistossa sähkötekniikkaa, joten nuo pallokoordinaattipyörittelyt ynnä muut matemaattiset painiotteet ovat kohtalaisen hyvin hallussa, lähinnä tämä käytännön havainnointi takkuilee. Kompassi toki pysyy käsissä.
Olen myös katsellut Villen Kellosta itselleni kaukoputkea, ymmärtääkseni niissä on osassa ainakin mukana paikantamisvälineistöä? Ajattelin sijoittaa joko Sky-Watcher 130/650:aan tai Skyliner-150:een tai TAL-120:een. Tarkoituksena olisi myös päästä kuvaaman kohteita.
Joten kiitoksia paljon jos näihin pulmiin apua saisin!
-Juha