Skyglobe

Aloittaja Seppo Linnaluoto, 10.07.2007, 22:09:11

« edellinen - seuraava »

Seppo Linnaluoto

Hei!

Olen vuosia käyttänyt Skyglobe-ohjelmaa siksi, että se on tosi kätevä ja nopeakäyttöinen. Se on siis tähtikarttaohjelma, jota käytän tehdessäni mm. planeettakatsauksia. Se on dos-ohjelma, ja se toimii vielä Windows XP:ssä mutta en ole saanut sitä toimimaan Windows Vistassa. Jouduin vaihtamaan konetta ja sen mukana tuli tämä Vista, joka on tuonut mukanaan monia vaikeuksia, joista useimmat olen saanut selvitettyä mutta en tätä.

Onneksi minulla on käytettävissäni Kirkkonummen Komeetan kone, jossa on Windows XP. Teen nyt planeettakatsauksia siten, että Skyglobe on toiminnassa Komeetan koneella ja itse tekstit kirjoitan omalla koneellani.

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi

BEAT

Ongelma taitaa olla 32-->64 siirtymisessä? Jokatapauksessa Vistaankin on saatavilla erinäisiä "dosbox" ohjelmia jotka pyörittävät eräänlaista virtuaalikäyttöjärjestelmää.
Petteri Lehtonen  http://www.petterilehtonen.fi
Canon EOS 7D, 40D, TAL-1

Spaca

Yksinkertaisin vaihtoehto on ajaa ohjelmaa Windowsissa ns. compatibility moodissa. Klikkaat hiiren oikealla nappulalla Skygloben käynnistys tiedostoa ja valitset properties ja sitten compatibility lehdeltä moodiksi esimerkiksi Windows XP tai joku vanhempi käyttöjärjestelmä.

Jos tuo ei kuitenkaan auta, niin kannattaa ladata ilmainen Microsoft Virtual PC 2007! Sillä voit luoda virtuaalisen tietokoneen, jota ajaa Vistassa. Virtuaaliseen PC:hen voit sitten asentaa jonkin Microsoftin käyttöjärjestelmän Dossista Vistaan (jotku ovat onnistuneesti asentaneet myös Linux-distroja). Kyseisellä Virtuaalisella DOS-koneella pitäisi pyöriä vanhat ohjelmat myös Vistan alla. Tarpeen mukaan voit vaihtaa käyttöjärjestelmää näppäinyhdistelmällä. Itse olen pyöritellyt Windows XP:n alla Virtual PC:ssä yhtä aikaa NT4.0 ja Windows 2000:sta ja hyvin toimi. :)

Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

J-M

Virtual PC tai VMware toimivat ihan ok. Joskus on kuulemma ollut ongelmia näytönohjinten kanssa tuon Virtual PC:n kanssa, mutta toivottavasti uusin versio on korjannut tilanteen. Itse olen käyttänyt VMwarea siten, että XP:ssä on virtualisoinut Vistan ja ajanut 3D-CAD sovelluksia tuossa virtualisoidussa Vistassa. Tökkii, mutta toimii.

SkyGlobe ei näy olevan mikään resurssisyöppö, joten sen voi virtualisoida hyvin tuloksin.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.