Skywatcher Star Adventurer kokemuksia?

Aloittaja joni, 20.08.2014, 10:00:23

« edellinen - seuraava »

Watcher1

 Miten tuo Slik 400DX pelaa? Itsellä on Nikon D3300 ja Nikkor 70-300mm, ovat aika keveitä. Tuo Slik näyttäisi olevan tarjouksessa Rajalalla 90€ hintainen. Mukaan tulee SH-75E kinopää.

vhinkkan

Slik on tuollaiselle kevyemmälle kuormalle riittävä ja muutenkin kelpo kamerajalusta.

Slikissä on 1/4-tuuman ruuvi ja SA:n wedgen pohjassa on 3/8:n kierre, joten kiinnittäminen edellyttää SA:n mukana tulevan sovitteen käyttöä.
Ville Hinkkanen

Watcher1

#17
Okei. Taitaa tuo Slik olla parhaimpia jalustoja tuohon hintaluokkaan.
Edit. rollei c5i fph-52q tämähän olisi parempi vaihtoehto. Maksimikantavuus 8kg, luulis riittävän kun noin 4 kilon paketti itsellä kyseessä eikä maksa kuin alle satasen. Tiedä sitte lupaileeko liikoja noista alumiinijaloista..  :rolleyes:

Watcher1

Miten tuo star adventurer toimii pakkasella?

Nudde

Moi, uusi harrastaja ja monta kysymystä. Omistan nyt tällaisen seurantalaitteen, ja monta kysymystä löytyy. Miten esimerkiski tarkistan että kalibrointi on kunnossa? Niin monta videota katsonut mutta en oikein ymmärrä. löytyykö joku ihan selkeä sellainen? Sitten myös suuntauksessa hieman kysyttävää, eli täytyykö se oct 31 laittaa ensin siihen jotta saa sen ristikon oikein? Tyhmiä kysymyksiä aloittelijalta, tuntuu vaan niin vaikealta. Sattuuko löytymään pääkaupunkiseudulla joku tämän laitteen omistaja joka voisi antaa pikakurssin. pientä korvausta vastaan tietysti, jotta saisi kaikki irti tästä uudesta vempeleestä.

Watcher1

Iltaa. Itsekin tilasin pari viikkoa sitten kyseisen laitteen. Se polar scope kalibrointi menee käsittääkseni siten, että otat jonkun kiintopisteen esim. 30m päästä ja tähtäät polar scopen ristikon keskipisteellä siihen ja pyöräytät sitä ns. eyepieceä puoli kierrosta ja kiintopisteen pitäisi pysyä tismalleen ristikon keskellä. Mikäli ei pysy, niin säädät kolmesta pikku kuusiokolo ruuveista puolet virheen verran keskemmäs. Sitten taas uudestaan tähtäät kiintopisteeseen ja pyöräytät uudelleen puoli kierrosta jne. Tätä jatketaan niin kauan, että kiintopiste pysyy ristikon keskellä. Eli virhe puolitetaan niin kauan kunnes se pysyy keskellä.

Omassa laitteessa vaikutti olevan kalibrointi kunnossa tehtaalta tullessaan.

Korjatkaa jos olen väärässä. :smiley:

Nudde

Kiitos selvennyksestä, täytyy katsoa miten oma on säädetty. Jotenkin näin sen kanssa hahmotin, oli vaan hieman epäselvää mitä piti kiertää eestaas.

Watcher1

#22
Tuosta asteikosta ei ymmärrä kyllä yhtään mitään miten se pitäisi asettaa. Pitäisi asettaa niitä eri asteikkoja eri kohtiin mutta eihän siinä ole kuin yksi jota voi liikuttaa pyörittämällä eyepieceä? Tai sitten on joku systeemi josta en ole tietoinen..  :veryangry:
Monet tekee siten, että laittaa vaan kutosen alas ja kattoo jollaki softalla Pohjantähden sijainnin ja säätää sen oikealle paikalle ristikkoon. Luultavasti helpoin tapa kun ei aloittelija ymmärrä tuosta ohjekirjan kertomasta suuntauksesta paljoa.

Edit. Huomasin juuri että sitä time meridian rinkulaa voi säätää niistä pienistä ruuveista. Minkähän takia sekin oli niin missä sattuu..  :veryangry: Vielä kun tietäis miten ne kaikki rinkulat pitäisi olla säädetty Oulun korkeuksilla että olisi "kalibroitu".

Nudde

On joo monta juttua jotka hieman auki vielä. Kun sanoit että sitä eyepieceä pyörittämällä se kuulosti hieman ihmeelliseltä. Minä olen ymmärtänyt että se kalibrointi on silleen että katsoo kaukana olevaa objektia ja sitten siirtää koko seurantajalustaa vasemmalle/ oikealle ja silloin pitää pysyä paikoillaan. Voisiko joku joka tietä ämiten tämä menee kertoa. Ja suuntaus silleen että 6 alas ja katsoo apista mihin pohjantähden laittaa. Näin olen ymmärtänyt.

Watcher1

Tuossa on melko selkeä video mielestäni. Eri laite kyseessä mutta todennäköisesti kalibrointi tehdään star adventureriin samallee kuten tuohonkin.
https://youtu.be/JPN6BeBugfo
Lainaus käyttäjältä: Nudde - 14.08.2018, 01:54:30
On joo monta juttua jotka hieman auki vielä. Kun sanoit että sitä eyepieceä pyörittämällä se kuulosti hieman ihmeelliseltä. Minä olen ymmärtänyt että se kalibrointi on silleen että katsoo kaukana olevaa objektia ja sitten siirtää koko seurantajalustaa vasemmalle/ oikealle ja silloin pitää pysyä paikoillaan. Voisiko joku joka tietä ämiten tämä menee kertoa. Ja suuntaus silleen että 6 alas ja katsoo apista mihin pohjantähden laittaa. Näin olen ymmärtänyt.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 14.08.2018, 01:54:30
Ja suuntaus silleen että 6 alas ja katsoo apista mihin pohjantähden laittaa. Näin olen ymmärtänyt.

Itse olen käyttänyt tätä freeware ohjelmaa sen suuntakulman katsomiseen: http://myastroimages.com/Polar_FinderScope/
Polaris sijoitetaan sitten tuon ohjelman antaman kartan mukaan oikeaan paikkaan etsimessä näkyvälle kehälle (kun se etsinnäkymä on oikeassa asennossa eli klo 6 alas tuntiakselia kääntämällä). Tuolloin etsimen keskiristikko kertoo sitten sen todellisen taivaannavan sijainnin, millä ei ole tässä yhteydessä todellista merkitystä.
- Timo Inkinen

Watcher1

Kiitoksia linkistä, pitääpä laittaa talteen. Täytyykö tuossa tapauksessa ne päivämäärä-, aika- ja meridiaani-asteikot olla tietyssä kohdassa vai onko väliä miten ne siellä on?
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 14.08.2018, 19:50:39
Itse olen käyttänyt tätä freeware ohjelmaa sen suuntakulman katsomiseen: http://myastroimages.com/Polar_FinderScope/
Polaris sijoitetaan sitten tuon ohjelman antaman kartan mukaan oikeaan paikkaan etsimessä näkyvälle kehälle (kun se etsinnäkymä on oikeassa asennossa eli klo 6 alas tuntiakselia kääntämällä). Tuolloin etsimen keskiristikko kertoo sitten sen todellisen taivaannavan sijainnin, millä ei ole tässä yhteydessä todellista merkitystä.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Watcher1 - 15.08.2018, 00:38:58
Kiitoksia linkistä, pitääpä laittaa talteen. Täytyykö tuossa tapauksessa ne päivämäärä-, aika- ja meridiaani-asteikot olla tietyssä kohdassa vai onko väliä miten ne siellä on?

Jos tarkoitat Star Adventurerin asteikkoja, niin ne voit unohtaa. Käytännössä teen napasuuntauksen hyvin yksinkertaisella tavalla:
1.) Pystytän jalustan suunnilleen vaakaan (asioiden vakiointi helpottaa aina Pohjantähden etsimistä jalustan päällä olevan Star Adventurerin etsimeen).
2.) Pyöräytän SA:n tuntiakselia siten, että etsimessä näkyvän kellotaulun klo 6 näyttää alas (kuten tuossa ohjelmassakin) ja lukitsen tuntiakselin tuohon asentoon säätöä varten.
3.) Siirrän SA seurantajalustan säädöillä pohjantähden oikeaan kohtaan etsimessä näkyvälle kehälle (tiedän tuon suuntakulman kun olen käyttänyt tuota apuohjelmaa tietokoneessani, esim. tänään puolilta öin klo 9:n suunta olisi oikein).
Napasuuntaus on valmis!

Manuaalin sivu 20 kertoo saman asian englanniksi (tuosta ruutukaappaus liitteenä, samoin liitteenä ruutukaappaus tuosta PolarFinderScope ohjelmasta, mihin syötät havaintopaikkasi pituuspiirin; muut tiedot kyseinen ohjelma laskee automaattisesti).
- Timo Inkinen

Javs86

Itse olen käyttänyt star adventurerin kanssa kochab clock menetelmää, sillä pääsee hyviin tuloksiin ja on myös melko yksinkertainen tapa... https://astrojaws.files.wordpress.com/2016/08/eq-jalustan-kochab-clock-suuntaus6.pdf
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

Watcher1

Kiitoksia vastauksista. Varmaan viikon parin päästä pääsee  testailemaan kunhan tulee tarpeeksi pimeää.  :tongue: Vielä pitäisi joku tukeva jalusta hommata mutta en ole osannut vielä päättää mikä. Satasen hintaluokassa kiinnostaa tuo Rollei C5I + FPH-52Q kolmijalka.