Ohjelmia iPadille/iPhonelle

Aloittaja Joni, 27.11.2013, 16:43:09

« edellinen - seuraava »

Joni

Olisi mukava kuulla suosituksia toimivista ja käytännöllisistä ohjelmista taivaan tarkkailuun ja miksei myös yleiseen opastamiseen. Löytyykö iPadille jotain toimivaa ohjelmaa esim.kohteiden paikallistamista varten? Lähinnä planeettojen, kuun ja auringon sijainnit olisi aika hyvä löytyä. Mites satelliittien tunnistus?

Ensimmäinen iPad tuli hankittua ja ei viitsisi ihan turhaa muistia täyttää. Kaikki tieto muutenkin iPadin hyödyntämiseen liittyen tähän harrastukseen.

Tertsi

Star Walk lienee paras tähti/planeetta/satelliitti-sovellus iPadille/iPhonelle. Maksaa $2.99. On sitten olemassa ilmaisia, kuten Stellarium tai Night Sky 2, mutta eivät ole läheskään niin hyviä.
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

Timo Kuhmonen

tuolla on jo aiheesta keskusteltu (ei pelkästään yhtä laitetyyppiä kohti). Kannattaa katsoa ketju läpi, jos sieltä löytyy vastauksia
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4680.0

hm

Ohjelmia tulee jatkuvasti lisää, joten ihan paikallaan ajoittain tarkastella ohjelmistojen tilannetta. Muitten kokemuksia mielenkiintoisista ohjelmista on kiinnostavaa lukea. Itse olen saanut nettipalstoilta useita harrastusta elävöittäviä vinkkejä. Applen sovelluskaupan hakutoiminnoista ei voi hyvää sanaa sanoa, joten otan mielelläni vinkkejä vastaan ja yritän myös omia kokemuksiani jakaa.

Tähtiharrastuksessa on minulla tukena vanha iPad, pienempien näyttöjen koko ei ole minua varten. Jos haluaa oppia tähtien nimiä, niin StarmapHD on siihen soveltuva perusohjelma. Tähtitaivaan päivittäisiä tapahtumia kertovat mm. PTTUniverse, SkyWeek ja NASA TV. Taivaan satelliitit tunnistaa SatelliteSafari. ISS:n ja Iridiumien näkymisiin löytyy useita ohjelmia. Tähtitaivaan kohteisiin käytän SkySafari:n eri versioita. Järein versio tuntee kaikki taivaalta pienellä kaukoputkella nähtävät kohteet. Auringosta kiinnostuneelle tarjoaa täsmätietoa 3D Sun. Harrastajalle tärkeää säätietoa on saatavana monesta eri paikasta.

Hyödyllinen apuväline talvisäällä iPadin kanssa taivasalla on kosketusnäyttökynä, jolla näyttöä voi käskyttää sormikkaiden tai rukkasten kanssa.

Hannu Määttänen

Jorma Koski

Sun Seeker LITE on hyvä Auringon suunnan hakuun eri aikoina.
Varsinkin nyt on helppo etsiä mistä suunnasta Aurinko ja sen lähellä oleva ISON-komeetta nousevat. Kartta on mainio lisäpiirre havaintopaikkaa etsiessä.

Puniverse-ohjelmalla on mm. Mukava osoitella taivaalle ja tunnistaa kohteita.

Informaatiota löytyy NASA App HD, SkyWeek ja 3D Sun ohjelmilla, esimerkiksi.
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

pöölö

Lainaus käyttäjältä: Tertsi - 27.11.2013, 17:53:40
Star Walk lienee paras tähti/planeetta/satelliitti-sovellus iPadille/iPhonelle. Maksaa $2.99. On sitten olemassa ilmaisia, kuten Stellarium tai Night Sky 2, mutta eivät ole läheskään niin hyviä.

Mites tuo toisessakin ketjussa mainittu Distant Suns? Ei ole ilmainen ja taitaa olla enemmän ominaisuuksia kuin Star Walkissa?

Olen kyllä välillä ihmetellyt että kuinka tarkka iPhonen kompassi on, välillä tuntuu siltä että suunnat eivät mene aivan oikein. Mutta väliäkö sillä jos kohteet pystyy ohjelman avulla kuitenkin tunnistamaan.

kurppa

Lisätäänpä vähä maustetta soppaan ja otetaan mukaan android käyttöjärjestelmä keskusteluun.
et löytyykö tableteille sopivia ohjelmia kuten esim stellarium tai muuta vastaavaa? sain nimittäin viime viikonloppuna samsungin tab kolmosen synttärilahjaksi ja siihenki olisi kiva saaha jotain tähtiharrastukseen liittyvää ohjelmistoa.
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

naavis

Olen itse käyttänyt Androidilla Mobile Observatorya, joka on palvellut vallan mainiosti. Ohjelma maksaa viisi euroa, mutta on sen arvoinen.

jaffons

Teamviewer - ilmainen

Pystyy kontrolloimaan tietokonetta padilla internetin tai wlanin yli. Tosin wlanilla pitäneen olla rei'itin välissä (todennäköisesti?):
Heq5pro, kwiq
WO ZII80/545
450Dmod, tsflat2

kurppa

pitää varmaan kokeilla noi sovelletukset.  :lipsrsealed:
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

veikkomu

Olisiko jollain antaa toimiva vinkki/linkki Lumia 820:lle saatavissa olevasta "skysafarista" tmv:sta?
Siis sellainen, jolla voi löytää planeetat, tähdet, galaxyt....
Jolla voi myös "matkata" avaruudessa.
Ja sillä voisi myös tähtitaivaan alla paikallistaa taivaan valopilkut.

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: veikkomu - 07.01.2014, 11:51:23
Olisiko jollain antaa toimiva vinkki/linkki Lumia 820:lle saatavissa olevasta "skysafarista" tmv:sta?
Siis sellainen, jolla voi löytää planeetat, tähdet, galaxyt....
Jolla voi myös "matkata" avaruudessa.
Ja sillä voisi myös tähtitaivaan alla paikallistaa taivaan valopilkut.
Star Chart. Himmeiden galaksien löytämistä hankaloittaa se, että siinä on tähtiä vain paljaalla silmällä näkyvät. Koneen Stellarium varmistaa loput.
Ilmaisenversiossa toiminnot toimivat 30s. jonka jälkeen ne loppuvat, ja sovellus pitää käynnistää uudelleen.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

-Essi-

Tuollainen tuli eilen appstoressa vastaan kun Star Atlas https://itunes.apple.com/fi/app/star-atlas/id316597362?mt=8  On ihan kotimaista tekoa ja äkkiseltään selailtuna tuntuu olevan vieläpä ihan soiva peli  :azn:
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

VeskuP

Sky Safari 4 pro on -50% 7.4. asti. Eli maksaa "enää" 18 euroa :tongue:

Mitä tutkiskelin niin on ilmeisesti on paras tämänkaltainen ohjelma. Löytyy näköjään, 25 milj. Tähteä, kaikki löydetyt asteroidit/komeetat ja 740 tuhatta galaksia.

Itse hommasin koska tuohon saa noi putken näkökentän näyttävät rinkulat, joiden koot pystyy itse määrittämään...

Aikasemmin käyttämäni GoSkyWatch, jää varmaan nyt vähemmälle käytölle...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro