Canon EOS M / Sony Nex focal reducer

Aloittaja VeijoT, 14.06.2014, 22:55:32

« edellinen - seuraava »

VeijoT

Olen hakenut Canon EOS M kameralle polttovälin lyhentäjää, niitä ei näytä vielä kovin helposti löytyvän. Yritin rakentaa sellaista itse, niistä linsseistä mitä nyt sitten sattui löytymään, kuvassa näkyy 2 linssin kokeilu Canon Ef objektiiveille, ei riitä piirto ihan reunaan asti. ( tarvitsee ilmeisesti 4 linssiä kahdessa ryhmässä tai jotakin sinne päin. )
http://avaruus.kuvat.fi/Kuvausvalineet/Canon-Eos-M/index.html

Nyt olis kysymys pelkästään Canon EF objektiiveille, ( kaukoputkelle jo on. )
EOS M kameran kennolle on matkaa 18 mm, tarvitsisin pelkää linssiryhmää tuohon kuvan 21mm paksun adapterin keskelle. Onko ideoita ?
Teknofokukselta saattais löytyä.



Tähän 26mm.n adapteriin supistaja linssejä ei voi tehdä koska Ef objektiivien fokus ei riitä enää äärettömään.



Nuo valmiit kaupalliset adapterit on melko kalliita noin 600 taalaa, ei viitsi uhrata noin paljon, kun kamerakin maksoi vain 200 € uutena.
http://www.metabones.com/assets/a/stories/Speed%20Booster%20White%20Paper.pdf

Sony Nex kameroille Speed Boostereita on jo hyvin monelle eri kameramerkin objektiiveille.

Jonkunlainen prototyyppi on testissä EOS M kameraan myös Metabones firmalla, joku siinä kuitenkin vielä vaivaa kun ei ole julkaistu myyntiin.
Tuolla sanotaan vain että "tuki muille rungoille tullaan lisäämään tulevaisuudessa".
http://www.canonwatch.com/is-metabones-working-on-a-speedbooster-for-eos-m/

Nämä Metabones adapterit ovat varsin laadukkaita. Ja kun tähän EOS M kameraan saa lisäksi vielä Magic Lantern firmwaren.
Joten tässäkin pätee taas sanonta tarkottaen Canonia,  "tehdastekoiset ovat vain aihioita".

Veijo T



VeijoT

#1
Sain taas reunapiirron hieman paremmaksi tuon näköisellä linssi yhdistelmällä. Etulinssinä on koverankupera linssi, sekä takana tasokovera linssi. Yleensä tuo lähtee pelamaan parhaiten kun löytää yhdistelmän joka toimii zoom objektiivissa siten että tarkennusta ei tarvitse korjata silloin kun zoomia käyttää, ja vielä siten että objektiivin ääretön merkki on lähes kohdallaan, kun tarkennus on äärettömässä.

Tuossa käytin testinä tuollaista taulua jossa on pientä hilettä, ne matkii hyvin tähtiä kun niitä ei kesällä näe.



Onhan siitä jo yli 70 vuotta kun tämäkin lasi linssi on valmistettu.


Veijo T

VeijoT

Tilasin Kiinasta Eos M autofokus adapterin, johon sain sovitettua etsinputken linssit. Nuo linssit täytyy olla just oikealla etäisyydellä kennosta että toimii oikein.
Tuota ylempänä olevaa meniskus linssiä en viitsinyt lähteä pyöristyttämään. Tämän kokeilun hinnaksi tuli 60 € + linssit etsinputkesta joka oli ylimääräinen.

Veijo T

Tuossa videossa näkyy kuvan linssien toiminta laajakulma zoom objektiivissa.
http://avaruus.kuvat.fi/Kuvausvalineet/Canon-Eos-M/Testikuvia/Eos-M-FocalReducer.mp4




maukkaK

Jopas on innovatiivista rakentelua!  Millaisesta etsimestä sait linssit?  Minullakin olisi tuossa Celestronin 9x50 etsinputki ilman käyttöä, mahtaisiko sen linsseistä olla tähän tarkoitukseen?  Osaatko jo arvioida miten paljon tuolla saa lisää valovoimaa?  Nyt odotamme mielenkiinnolla pimeitä öitä ja reducerin ensivaloja, millaista tähtikuvaa moisella syntyykään!
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

VeijoT

Lainaus käyttäjältä: maukkaK - 29.06.2014, 15:16:49
Jopas on innovatiivista rakentelua!  Millaisesta etsimestä sait linssit?  Minullakin olisi tuossa Celestronin 9x50 etsinputki ilman käyttöä, mahtaisiko sen linsseistä olla tähän tarkoitukseen?  Osaatko jo arvioida miten paljon tuolla saa lisää valovoimaa?  Nyt odotamme mielenkiinnolla pimeitä öitä ja reducerin ensivaloja, millaista tähtikuvaa moisella syntyykään!

En muista mikä etsiputki oli minulla, ne linnsit oli jo irti, ( olen noita joskus käyttänyt 1000mm kanssa )
Tuo kuvassa näkyvä etsinputki tuli minulle 9 tuumaisen Celestronin kanssa keväällä, samalla kun putsasin linssit, niin kokeilin niitä tuohon adapteriin.
Ei piirrä nurkiin asti tuolla kennolla.

Mutta tarkoitus onkin minulla lisätä valoa videokuvauksessa ( revontulivideot ym. ) 3 X crop video rajaa nuo vääristymät pois, eikä niitä edes huomaa jos kohde on kuvan keskustassa, muu osa saakin blurraantua pois.

Valotus ajat supistuu näillä, riipuen kohteesta, 1/500  sekunnista 1/640 sekuntiin ( kokeilin tasaisen harmaalla pilvisellä taivaalla tänään. )
Tähti kuvat, ja tuossa taulussa nuo kirkkaat pisteet on armottomia paljastamaan objektiivin virheet. Mutta ei toimi myöskään tehdastekoiset reducerit aina hyvin kaikilla objektiiveilla.

Veijo T



Tuollainen kuva tuli Celestron finder linseillä. ( Toimii täysin useimmissa maa kohteissa, mutta ei tähdissä. )