Järkkäri valintoja (nikon D90, D5100/7000, D7100)

Aloittaja ollia, 18.09.2015, 23:24:00

« edellinen - seuraava »

ollia

Eli siis tällä hetkellä käytän itse modaamatonta vanhaa Nikon D90:stä. Kamera johon päädyn tulee joka tapauksessa olemaan tuon Ha:ta estävän filsun kannalta modattu.

Mutta ongelma on se, että itselle aukeni nyt muutama muukin mahdollisuus kuin vanhan kameran modaus. En kuitenkaan ole mikään kova kamera guru (elektroniikan kanssa temppuilu tosin onnistuu joten modaus ei ole ongelma) ja en oikein osaa päättää että mikä näistä vaihtoehdoista olisi paras:

1) jatka D90:n käyttöä ja modaa se
2) käytetty D5100/7000 ~300-400€ ja modaus
3) Käytännössä ilmainen käytetty D7100 ja modaus päälle

Omalla hyvin vähäisellä kamera kokemuksella olen kuullut kehuja noiden D5100 ja D7000 mallien sony kennoista tähtikuvaamisen. Kun taas tuosta D7100:n kennosta en muuta osaa sanoa kun että ensimmäisenä hyppäsi silmille kohtuullisen paljon pienempi pikseli koko verrattuna D90/D5100/D7000.

Tuota 2. vaihtoehtoa ei kannata tuohon rahan kulumisen takia heittää pois, tietenkin on negatiivinen puoli mutta jos kuvan laatu paranee edes jonkun verran sen seurauksena niin ei haittaa.

Eli osaisiko kukaan tähän sanoa jotain neuvoa tai mielipidettään että mitä kannattaisi valita?  :huh:
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

Liikanen

Itse en omista yhtään noista järkkäreistä, mutta sanon silti vaihtoehdon n:o 3. D7100:ssä on itse asiassa jopa parempi kuvanlaatu kuin D5100/7000:ssä, jos uskoo tätä herkkyysvertailua:

http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d600/13

No tuo on itseasiassa D600:n vertailu, mutta kameramallit pystyy muuttamaan ja vertailemaan herkkyydenkestoa sen avulla. Tämä vaihtoehto tulisi myös halvemmaksi kuin 2:n. Jos täyskennoisiin järkkäreihin panostaminen kiinnostaa niin Nikonilla on myös siihen paljon vaihtoehtoja.
Lakeuden Ursa

ollia

Kiitoksia vastauksesta ja tuon sivun vertailu systeemi onkin oikein näppärä.

Täyskennosista en uskoisi olevani kovin kiinnostunut lähinnä hinnan takia. Ainakin oman ymmärrykseni mukaan jopa käytettynä yhtään järkevämmillä kennoilla varustetut mallit menee jo hintaluokassa aika paljon ylöspäin.
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

Lithos

Täyskennoinen tuppaa myös vaatimaan astetta arvokkaamman optiikan jotta koko kuva-alan saa käyttöön.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro