Suuntauksen tarkkuus valokuvauksessa

Aloittaja -Essi-, 30.03.2014, 01:10:49

« edellinen - seuraava »

-Essi-

Tässä useampia kertoja tullut kokeiltua kuvata galakseja mm. M101 & M66/M65 sekä M94. Kuviin ei ole kyllä tarttunut muuta kuin tähtiä. Alkutoimet pitäis olla ok, kun tähdet näkyy kuvissa vielä pisteenä valotuksen ollessa n.90s./kuva. Yleensä otan kuvia tuolla valotuksella ~ 60kpl (ISO 400). Eikö pitäis jotain jo jäädä ruudullekkin? Kuvauskalustona siis explorer 150p, EQ5 + seurantamoottorit + Nikon D3100. Kokeilen kuvata suoraan polttotasolta lisättynä komakorjaimella. Eli riittääkö kohteen suuntaus "sinnepäin" tyylillä tuossa sen pitäis olla, vai mikä mättää? Miten laajalla kuva-alalla yleensä kuvia ottaa ko. putki polttotasolla?
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

einari

Laitoinpa tiedot tänne:
http://www.12dstring.me.uk/fov.htm
Ja tuloksena kentän kooksi tuli 1.76° x 1.18°
M65 & M66 pitäisi ainakin tuolla valotusajalla näkyä jos ovat kentässä.
Ilmeisesti tähtikartan ja etsinputken avulla olet suunnistanut kohteeseen ?
___
Tapio

-Essi-

Juu tähtikartalla ja etsintäputkella olen taivaalla suunnistellut. Juuri nyt nuo leijonan "takajalan" kohteet olis ihan tuossa paikoillaan, mutta ei tartu kuviin, niin ei? Kuuta ei tällähetkellä taivaalla ole, joten sen syyksi ei voi laittaa, katulamppuja tuossa on jokunen, mutta tuskin sekään niin paljoa vaikuttaa?
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

JKyytinen

Ainakin jo 20 sekunnin valotuksella f/1.4 ISO800 jo käsittelemättömästä raakakuvasta käytännössä kaikki M-galaksit, vaikka otan kuvat Neutral-kuvausasetuksilla.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

mistral

Lainaus käyttäjältä: esak79 - 30.03.2014, 01:10:49Eli riittääkö kohteen suuntaus "sinnepäin" tyylillä tuossa sen pitäis olla, vai mikä mättää?

Näetkö okulaarilla niitä galakseja? Jos ei mitään näy, saattaa olla vähän sivussa suuntaus. Itse olen todennut kohteiden etsimisen tähtihyppelylläkin vaikeaksi (sen takia hommasinkin oikeinpäin kääntävän etsimen). Vaikka ensin etsin 7x35 kiikarilla, on työlästä löytää kohteita. Toisaalta kun tarpeeksi harjoittelee, saa sellaista pääomaa joka palkitsee. :)

CSB

Minulle on olu sama ongelma kuin Esak79. Nyt laitoi jalustalle toinen Canon ja 100mm, sinkronoin sen putken etsime. Tarkistan alue ja otan kuva 100mm linsi. Tarkistan jos kohde on siellä. Se löytä helposti, säädön kansa keskitän se kohde kameran ruutu ja kuvan uudestaan, kun on keskella teen koe kuvaus putken kansa. Siellä se on ja aloitan kuvamisen.

Viikko sitten olin monet tuntti etsimassa juuri se Leijonan Tripletti.

Terveisiä

kjj

Lainaus käyttäjältä: CSB - 30.03.2014, 18:18:40
Minulle on olu sama ongelma kuin Esak79. Nyt laitoi jalustalle toinen Canon ja 100mm, sinkronoin sen putken etsime.

Heh, johan oli tutunnäköinen parkkipaikka kuvassasi: Minun parvekkeeni on sadan metrin päässä tuon kuvassa näkyvän parkkipaikan toisella puolella. Oma parvekkeeni osoittaa länteen päin, kun tuo sinun näyttää olevan etelään.

Maailma on pieni  :azn:

CSB

Lainaus käyttäjältä: kjj - 30.03.2014, 20:02:22
Heh, johan oli tutunnäköinen parkkipaikka kuvassasi: Minun parvekkeeni on sadan metrin päässä tuon kuvassa näkyvän parkkipaikan toisella puolella. Oma parvekkeeni osoittaa länteen päin, kun tuo sinun näyttää olevan etelään.

Maailma on pieni  :azn:

Kun kavelen vaimon kansa aina katson parveket jos putke näke johonkiin, en ole huomannu sinun putke :D :D . Juodan kahvi joskus   

Timpe

Lainaus käyttäjältä: esak79 - 30.03.2014, 01:48:15
Juu tähtikartalla ja etsintäputkella olen taivaalla suunnistellut. Juuri nyt nuo leijonan "takajalan" kohteet olis ihan tuossa paikoillaan, mutta ei tartu kuviin, niin ei?

Kuvauskohteesi eivät varmaankaan osu kuva-alallasi ts. kohteiden saaminen kameran näkökenttään on yllättävän vaikeaa (oikeasti!). Kuva-ala minkä yhdistelmäsi näkee taivaalta on varsin kapea (1.76° x 1.18° kuten tuossa yllä todettiin), jolloin putken ei tarvitse olla paljon sivussa kun et saa tarkoittamaasi kohdetta osumaan enää kennolle. Ratkaisuna tähän on ottaa koekuvia (30s, ISO 1600...ISO 3200) siitä sijainnista, mistä ajattelit kuvauskohteesi löytyvän. Koekuvistasi näet myös mihin kohtaan ruutua pääkohde sijoittuu (vai sijoittuuko ollenkaan) ja näet myös kohteen sijainnin suhteessa taustatähtiin. Sitten kun tiedät nuo asiat, niin voit muuttaa putken sijaintia paremman sommittelun saamiseksi, kun käytät kameran LiveViewtä ja siirrät putkea varovasti noiden taustatähtien mukaan.

Etsinputken tulee tietysti osoittaa samaan paikkaan, mihin kaukoputki näyttää. Saat tarkistettua sen jonkin kirkkaan tähden avulla eli suuntaamalla kaukoputken ensiksi kiintopisteenä toimivaan tähteen ja sitten säätämällä etsimen ristikon osoittamaan samaan kohtaan liikuttamatta kaukoputkea.
- Timo Inkinen

-Essi-

Juu, etsinputken suuntauksen tarkistan joka kerta kun putken pihalle roudaan. Eli treeniä treeniä.. Oliskohan järkevää hommata tuolle etsinputkelle vielä kaveriksi joku kohtalainen punapiste-etsin? Sillä varmaan löytäisi tuon "suurinpiirtein" suuntauksen helpommin ja sitten kokeilla hoitaa etsinputkella loput.
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

kjj

Itse olen tosi himmeiden ja pienten kohteiden kanssa tehnyt niin, että olen ottanut ensin hyvin nopean muutaman sekunnin valotuksen ja sitten astrometry.netin avulla tarkistanut, mihin kohtaan putki osoittaa. Oma näkökenttäni on "pahimmillaan" vain puolen asteen luokkaa ja tällöin on välillä tullut vaikeiden kohteiden kanssa parinkin asteen heittoja, vaikka etsimen perusteella kuvittelin olevani juuri siellä missä pitikin. Jos lähellä ei ole kunnolla etsimessä näkyviä "kohdistustähtiä", niin vaikeaksi välillä menee kapean näkökentän kanssa.