Kuulapääkö ohjausputken kiinnitykseen?

Aloittaja hoptari, 06.05.2014, 20:38:07

« edellinen - seuraava »

Lithos

signaali kohinaa lienee kuitenkin hankalaa testata ennen pimeitä taivaita
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

hoptari

Synguiderin kohinasäätöä olen testannut jo varsin runsaasti. Pääosin olen säätänyt niin, että vain ohjaustähti kirkkaimpana
on jäänyt näyttöön. Muitakin säätöjä olen toki kokeillut. Valoisan taivaan takia minulla on ollut guiderissa UHC suodin.
Uskon, että kohina on pääosin guiderin omaa elektronista vikaa. Keräilen tässä oikeastaan aineistoa, että voin palauttaa
vimpaimen TS:lle parempaan kappaleeseen vaihdettavaksi.

naavis

Lainaus käyttäjältä: hoptari - 01.06.2014, 01:28:12
Synguiderin kohinasäätöä olen testannut jo varsin runsaasti. Pääosin olen säätänyt niin, että vain ohjaustähti kirkkaimpana
on jäänyt näyttöön. Muitakin säätöjä olen toki kokeillut. Valoisan taivaan takia minulla on ollut guiderissa UHC suodin.
Uskon, että kohina on pääosin guiderin omaa elektronista vikaa. Keräilen tässä oikeastaan aineistoa, että voin palauttaa
vimpaimen TS:lle parempaan kappaleeseen vaihdettavaksi.

UHC-suodin ei juurikaan auta kesätaivaan kanssa. UHC-suotimen tarkoitus on päästää emissiosumujen spektripiikit läpi ja suodattaa muu pois, jolloin sumut jäävät paremmin näkyviin. Koska kuvaat guiderilla tähtiä etkä sumuja, suodin himmentää sekä taustataivasta että guidaustähtiä jotakuinkin yhtä paljon, jolloin suodin käyttäytyy samalla tavalla kuin ND-suodin, ts. se vain himmentää koko kuvaa.

hoptari

Kuvittelin, että UHC suodin auttaisi myös valosaastetta vastaan suodattamalla sitä enemmän kuin tähden valoa.
Valosaastetta pihallani on varsin runsaasti. Ehkä tuo suodin onkin tapauksessani turha. Haittaakaan siitä testauksessani
ei liene, jos tähti on riittävän kirkas.


naavis

Lainaus käyttäjältä: hoptari - 01.06.2014, 11:46:19
Kuvittelin, että UHC suodin auttaisi myös valosaastetta vastaan suodattamalla sitä enemmän kuin tähden valoa.
Valosaastetta pihallani on varsin runsaasti. Ehkä tuo suodin onkin tapauksessani turha. Haittaakaan siitä testauksessani
ei liene, jos tähti on riittävän kirkas.

Ei siitä ainakaan apua testauksessa ole, joten mieluummin kannattaa jättää se pois. :angel: