Pikaohjeita kuvankäsittelyyn

Aloittaja MLa, 07.10.2006, 19:17:54

« edellinen - seuraava »

mrkat

Tattis, Einari, tuo voikin olla järkevämpi,  en nimittäin ole koskaan opetellut Layereita, tuntui silloin U.F.O.-vaikeilta. Joitain olen kokeillut mutten kunnolla.

Värivirhettä (esim. sininen reuna alla punainen päällä) opin korjaamaan äskettäin: Image/ Split Channel to RGB joka jakaa kuvat Red, Green, Blue kuviksi. Niitä siirtää yksittäin:  Arithmeticalla vähentää(Subract) Red-Green kuvat keskenään ja kun on kohdillaan ei näytä varjostukselta vaan ameebalta; Sama Green-Blue:lle. Sitten yhdistää nämä Image/Combine Channel from RGB ja kuva on nyt paljon värivirheettömämpi. (Ei juuri värillisiä reunoja enää).

Tosin Saturnuksella itse kaasupallolla on oikeastikin sininen alareuna ja punainen yläreuna (kaukoputkikuvassamme) koska kaasukehä on ilmeisesti  semmoinen. Tässä on salakarin paikka..



einari

Photoshopilla tuo värikanavien kohdistus sujuu paljon helpommin kuin PSP:llä. Siinä kun on oma ikkuna kanaville (Channels).
Sillä olen värikanavia kohdistanut niin että olen valinnut kaksi kanavaa kerrallaan ja sitten vaan siirtänyt Moverilla jompaa kumpaa.
Tosin tämänhän voi tehdä jo Registaxissa.
Epäilen kyllä että sininen alareuna ja punainen yläreuna Saturnuksessa on ilmakehän dispersion tuottamaa värivirhettä.
___
Tapio

Reijo Teränen

 Hyvä tuli , kyllä nyt menee kuvat tarkasti päällekkäin , ei mitään ongelmia, paitsi vähän hidas systeemi, mutta ei se mitään, aikaa on .Kiitos vaan mrkat ja muut. ;D
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

mrkat

Lainaus käyttäjältä: einari - 26.04.2007, 10:36:44..
Epäilen kyllä että sininen alareuna ja punainen yläreuna Saturnuksessa on ilmakehän dispersion tuottamaa värivirhettä.

Ai kumman "ilmakehän"  "virhe" ? Ohessa on Cassini-luotaimen kuva ja siitä PSP:llä käsittelemäni osa vieressä:



Kuvankäsittelyllä saa luotainkuvistakin esiin semmoista (pilkut, kaasuvirtausjuovat) mitä ei tavis yleisölle näytetäkään.. ;)