Teleskop-express RC-putket

Aloittaja J-P, 25.02.2014, 18:49:44

« edellinen - seuraava »

J-P

Hei,

Törmäsin tällaisiin laitteisiin firman sivuilla. GSO 12" f/8 RC Astrograph:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p6512_GSO-12--f8-RC-Astrograph---Truss-Carbon-Tube.html

Ja isompikin malli tuloillaan: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p6685_GSO-16--f8-RC-Astrograph---Truss-Carbon-Tube.html

Kummastusta herättää tuo hinta, joka on kummallakin useita kertoja edullisempi, kuin tuon tyypin putkilla on tottu näkemään, 12" maksaa 3575,- Eur ja 16" 5990,- Eur.

Mikähän tässä on takana? Ulkonäkö on ihan vaikuttava mutta jossain on pakko kai ollut säästää. Onko kenelläkään mitään kokemusta tai tietoa näistä putkista?

J-P

einari

___
Tapio

Jussi Koponen

Minulla löytyy tuo 12" hiilikuituputki, AP 067X lyhennin ja Feathertouch tarkennin putkeen.

En ole kerennyt / jaksanut kirjoittella kunnollista arviota loppuun.
En ole huonoja puolia vielä hirveästi löytänyt, ehkäpä kollimointiruuvien kierteet saisivat olla pienemmällä kierteellä, kollimoinnin hienosäädön helpottamiseksi.
Kollimointi ei ole mielestäni muuttunut nyt puolenvuoden aikana. Putkea on siirrelty jalustalta edestakaisin.

Olin vuoden tauolla kuvailusta ja uusin kalustoni kokonaan syksyllä 2013, lähes kaikki aika on mennyt laitteita/softia säätäessä kuntoon. Varsinaista kuvausta olen tehnyt noin 20 tuntia ensimmäiselle kohteelleni, flatit on mennyt vähän pieleen, opettelen vasta mustavalko CCD:n käyttöä jne. kaikki on vielä lasten kengissä.
Nyt sain kuitenkin ostettua Aurora El-paneelin ja luulen että kuvadata lähtee tästä paranemaan pikkuhiljaa ja laitteiston suorituskyky pääsee esille paremmin.


Ainakin itsellä on fiilis että tämä on se putki, millä kuvailen vielä todella pitkään.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: J-P - 25.02.2014, 18:49:44
Kummastusta herättää tuo hinta, joka on kummallakin useita kertoja edullisempi, kuin tuon tyypin putkilla on tottu näkemään, 12" maksaa 3575,- Eur ja 16" 5990,- Eur.

Jep, kuten einari sanoi, niin hinta korreloi laadun kanssa melko hyvin. Tuossa on melko tasainen kuva-ala (mikä ei tosin kestä vertailua kalliisiin RCT-putkiin) ja putki on rakenteeltaan melko hidas F8. Noista GSO:n Truss-putkista tulee lähinnä mieleen että esim. peilien tuennan ja säädettävyyden puutteita on kompensoitu komealla ulkonäöllä. Näkisin asian niin, että tuollaisen Truss-rakenteen kanssa törmätään samoihin mekaniikan ongelmiin kuin umpiputkisissa GSO RCT-putkissa eli putken mekaniikka ei nouse laadultaan (ok) optiikan tasolle. Toisaalta kuka tänne Suomeen ostaisi niitä kalliita RCT-putkia, kun halpiskiinalaistakin pääsee ulkoiluttamaan niin kovin harvoin havaintosäiden puolesta? :undecided:
- Timo Inkinen