SBIG Smart Autoguider

Aloittaja Vesa Kankare, 15.06.2007, 10:36:19

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

SBIG on tekemässä meidän digijärkkäreillä kuvaavien kannalta mielenkiintoista tuotetta täksi syksyksi. Kyseessä on standalone autoguider, jonka hintaluokka tulee olemaan alle $1000.

Optcorp / SBIG Smart Autoguider

Erittäin mielenkiintoinen mahdollisuus päästä tietokoneen käytöstä kentällä eroon. Vielä kun keksisi miten saa varmasti kameran fokukseen ilman PC:tä...
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 15.06.2007, 10:36:19
Vielä kun keksisi miten saa varmasti kameran fokukseen ilman PC:tä...

tuollaisella ehkä?

Vesa Kankare

Tolllanen olisi kyllä mielenkiintoinen. Löytyykö tältä foorumilta ketään tuollaisen käyttäjää?

Onkohan Astronomikin suotimet niin tarkasti parfokaalisia, että H-alfan voisi fokusoida tuollaisella käytten parfokaalista IR filtteria samalta valmistajalta? H-alfa suotimella voi olla aika vaikea fokusoida.
Vesku
www.vkastronomy.com

einari

Samassa firmassa oli näköjään mainos myös tulevasta SBIG Autofokuserista:
http://www.optcorp.com/product.aspx?pid=9677&kw=sbig%20stv&st=2

Minusta tosin 1000 taalaa on melko paljon vga-tasoisesta autoguiderista.

Nuo Stiletton fokuserit on näemmä kalibroitu aina tietylle ccd-kameralle.
___
Tapio

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: einari - 15.06.2007, 12:12:03
Samassa firmassa oli näköjään mainos myös tulevasta SBIG Autofokuserista:
http://www.optcorp.com/product.aspx?pid=9677&kw=sbig%20stv&st=2

Minusta tosin 1000 taalaa on melko paljon vga-tasoisesta autoguiderista.
Miten sen nyt ottaa. Sama setti vaikkapa niin, että hommaa ATIK IC:n, kannettavan tietokoneen ja siihen softat ei ole paljoa edullisempi satsi. Ja tuosta voisi olettaa, että se on ulkokäyttöön suunniteltu ja rakennettu (toivottavasti), toisin kuin yleisimmät kannettavat. Sitten mukaan kuvioihin tulee myös helppokäyttöisyys ja luotettavuus.

Se taas, jos tietokone on välttämätön esim. CCD kameran takia ja CCD:ssä on guidechipit jne. systeemit voi tuo olla perusteeton hankinta. Itse haaveilen kuitenkin siitä, että voisin välttyä tietokoneen käytöstä pihalla. En vain pärjää ilman autoguideria.
Lainaa
Nuo Stiletton fokuserit on näemmä kalibroitu aina tietylle ccd-kameralle.
Näyttäsi olevan jonkinlainen kamerakohtainen kiinnityspala noissa. Tuo kalibrointi minuakin kiinnostaa, sillä mun kamerasta puuttuu IR filtteri edestä, mikä hieman siirtää fokusta. Tuo pitäisi pystyä kalibroimaan juuri omalle kameralle.
Vesku
www.vkastronomy.com

jaava

Eikö tuollaista PC:tä tai kannettavaa saa joko autoon tai olohuoneeseen. Rekkulit pihalle, suunnastus ja sen jälkeen etäkäyttöä auton penkiltä. Välillä voi ottaa vaikka nokoset. PC herättää kun hommat on hoidettu.

Käsittääkseni USB-linjatkin saa nykyään radiotielle ja USB:llä saanee fokuserit, kamerat ja jalustan ohjaukset. Jos tuon kaikki voisi hoitaa Ethenetin kautta (joka sietää huomattavasti pidempiä etäisyyksiä ilman vahvistimia kuin USB), ei olisi suurikaan vaiva heittää välille RJ-45 johtoa .. jos ei satu radiolla toimivaa lähiverkkoa olemaan saatavilla.

Ajatuksena istua lämpimässä autossa kähvimuki höyryten ja rapistellen voileipäpapereita, samalla silmäillen näytöltä miltä taivaalla näyttää, on suorastaan viekotteleva verrattuna nenä jäässä kärvistellen vietettyä iltayötä kaukoputken toimia ihmetellen.

Karrikoiden,
JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: jaava - 15.06.2007, 14:14:53
Ajatuksena istua lämpimässä autossa kähvimuki höyryten ja rapistellen voileipäpapereita, samalla silmäillen näytöltä miltä taivaalla näyttää, on suorastaan viekotteleva verrattuna nenä jäässä kärvistellen vietettyä iltayötä kaukoputken toimia ihmetellen.
Mulla on ajatus tutkia yötaivasta visuaalisesti dobsonin kanssa sillä aikaa kun kamera valottaa ;)

Vesku
www.vkastronomy.com

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 15.06.2007, 11:11:15
Onkohan Astronomikin suotimet niin tarkasti parfokaalisia, että H-alfan voisi fokusoida tuollaisella käytten parfokaalista IR filtteria samalta valmistajalta? H-alfa suotimella voi olla aika vaikea fokusoida.

Kokemuksesta kommentoin, että itse ainakin olen fokusoinut suotimen vaihtamisen jälkeen. Teen aina niin, että valitsen kohteen läheltä sopivan kirkkaan fokusointitähden jonka avulla eri suotimilla putken fokusoin. Sitten suunta takaisin kohteeseen ja kuvaus-kamerat-käy. Luonnollisesti tämä on automatisoitu rutiini, joka hoituu unien aikana itsestään  8)
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 16.06.2007, 10:24:17
Kokemuksesta kommentoin, että itse ainakin olen fokusoinut suotimen vaihtamisen jälkeen. Teen aina niin, että valitsen kohteen läheltä sopivan kirkkaan fokusointitähden jonka avulla eri suotimilla putken fokusoin. Sitten suunta takaisin kohteeseen ja kuvaus-kamerat-käy. Luonnollisesti tämä on automatisoitu rutiini, joka hoituu unien aikana itsestään  8)
Hehheh... :)

H-alfalla voi vaan olla tähdet aika vähissä minne voi tuollaisella Stiletolla fokusoida, kun ilman suodintakin suositellaan 2.0 mag tähteä. Silmä on aika epäherkkä jo H-alfassa ja 13nm kaista ei paljoa läpi päästä.

Taidan kyllä vakavasti harkita tuollaista. Nyt fokusointiin tietokoneella kuluu helposti 15-30min tuurista riippuen (kuvan valotus, lataus USB1:llä, näyttäminen ruudulla, arviointi, fokuksen säätö ja koko paletti uusiksi.). Tuolla saattaisi saada lyhennettyä fokusointiin kuluvaa aikaa melkoisesti.
Vesku
www.vkastronomy.com