Esko Valtaoja Järvenpäässä ti 14.1. klo 18.00-19.30

Aloittaja Toni, 11.01.2014, 14:31:37

« edellinen - seuraava »

Toni

Tervehdys,

avaruustähtitieteen professori Esko Valtaoja järjestää ensi viikolla kaikille avoimen yleisöluennon Järvenpää-talon Juhani Aho -salissa (Hallintokatu 4, Järvenpää). Paikka on hyvin saavutettavissa julkisilla kulkuvälineillä ja istumatilaa on runsaasti.

Valtaoja on tullut vuosien varrella tunnetuksi erityisesti tähtitiedettä ja muita luonnontieteitä koskevasta kirjallisesta tuotannostaan. Esitelmän painotus onkin nimenomaan kirjallisuudessa.

Tilaisuus on Järvenpään kaupunginkirjaston ja Järvenpään opiston järjestämä. Asiasta on tiedote myös kaupungin sivulla.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

kommo

Itse olen menossa. Missään ei oikein mainita luennon aihetta... Mikähän mahtaa olla? Vai onko tää semmoinen käsipäivää ja nimmari kirjaan ja näkemiin  :wink:
Skyliner 200
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D

Toni

Luennon kestoksi on merkitty puolitoista tuntia. joten tuskin kyseon mistään käsipäivää ja nimmari kirjaan -tempauksesta. Eiköhän herralla ole hyvinkin paljon ihan oikeaa sanottavaa. Itse en valitettavasti ulkomaille lähdön vuoksi pääse kuuntelemaan.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

-mhj-

Saliin mahtui arviolta n. puolet halukkaista. Ulos jääneiden keskuudessa oli kuulemma lievää pahempaa turhautumista havaittavissa.

Joku jossain oli arvioinut osanottajamäärän karkeasti väärin. Sinänsä ei pitäisi vaatia kovinkaan suuria ennustajanlahjoja voidakseen arvata Valtaojan vetävän salit täyteen. Isompikin sali olis ollut vapaana, mutta sinne ei voinut sanankuulijoita siirtää, koska äänentoistoa ei olisi saatu toimimaan "näin lyhyellä varoitusajalla".

kommo

Lainaus käyttäjältä: -mhj- - 14.01.2014, 20:49:47
Saliin mahtui arviolta n. puolet halukkaista. Ulos jääneiden keskuudessa oli kuulemma lievää pahempaa turhautumista havaittavissa.

Joku jossain oli arvioinut osanottajamäärän karkeasti väärin. Sinänsä ei pitäisi vaatia kovinkaan suuria ennustajanlahjoja voidakseen arvata Valtaojan vetävän salit täyteen. Isompikin sali olis ollut vapaana, mutta sinne ei voinut sanankuulijoita siirtää, koska äänentoistoa ei olisi saatu toimimaan "näin lyhyellä varoitusajalla".
Minäkin tulin paikalle kun sali oli täynnä ja parisenkymmentä ihmistä seisoi jo takana. Eturivissä oli pari tyhjää penkkiä ja minä marssin suoraan sinne... Olin kyllä ajatellut saapua "hyvissä ajoin" paikalle, koska sinänsä ei vaadi kovinkaan suuria ennustajanlahjoja voidakseen arvata Valtaojan vetävän salit täyteen. Lapsenvahti saapui pikkuisen myöhässä, mutta siellä eturivissä oli kuin minulle tehty paikka odottamassa.

Valtsu siis aluksi kertoi hieman kirjoistaan, niiden kirjoittamisesta ja ideoista, omasta elämänkatsomuksestaan ja tavasta lähestyä eri asioita. Lopuksi sanaa oli vapaa, eli tiukkaa kyselyä aiheesta kuin aiheesta. Itse tykkäsin :)

Ja -mhj-, anteeksi sarkasmini.
Skyliner 200
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D

-mhj-

Lainaus käyttäjältä: kommo - 14.01.2014, 20:56:03
Minäkin tulin paikalle kun sali oli täynnä ja parisenkymmentä ihmistä seisoi jo takana. Eturivissä oli pari tyhjää penkkiä ja minä marssin suoraan sinne... Olin kyllä ajatellut saapua "hyvissä ajoin" paikalle, koska sinänsä ei vaadi kovinkaan suuria ennustajanlahjoja voidakseen arvata Valtaojan vetävän salit täyteen. Lapsenvahti saapui pikkuisen myöhässä, mutta siellä eturivissä oli kuin minulle tehty paikka odottamassa.

Valtsu siis aluksi kertoi hieman kirjoistaan, niiden kirjoittamisesta ja ideoista, omasta elämänkatsomuksestaan ja tavasta lähestyä eri asioita. Lopuksi sanaa oli vapaa, eli tiukkaa kyselyä aiheesta kuin aiheesta. Itse tykkäsin :)

Ja -mhj-, anteeksi sarkasmini.

Missä oli sarkasmia ja miksi pyytelet anteeksi? Järjestelyt hoitaneet voisivat sen sijaan ehkä hieman pahoitella ainakin hiljaa itsekseen. Tai niinkuin aulassa eräs harmaatukkainen herrasmies oli todennut "sen kerran kun tänne tuppukylään saadaan joku tulemaan, niin te sössitte sen".

Itse tulin paikalle n. varttia vaille ja sain ihan käypäisen istumapaikan lattialta. En valita omaa osaani, tunsin vain ohikiitävän hetken myötätuntoa kärsineitä kohtaan, mikä manifestoitui tunteen purskahtamisena ulos kirjalliseen ilmiasuun verhoutuneena. Nyt olen jo toki normalisoinut tunnetilani. Ei myötätuntoa, ei mitään.

kommo

Oikeastaan en itsekään ajatellut että näin paljon väkeä tulisi paikalle. Ja siinä vaiheessa kun huomasin niin ajattelin kyllä itsekin että miksi ei isoon saliin? Hölmöä.
Skyliner 200
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D