Sään seurantaa 2014

Aloittaja MarkoM, 01.01.2014, 10:42:33

« edellinen - seuraava »

RL

#30

naavis

Lainaus käyttäjältä: RoLeh - 25.02.2014, 20:11:29
Mistähän löytäisi hyvää kuvaa, oon joskus koittanut etsiä, mutta en ole löytänyt kunnollista.

Olen usein käyttänyt palvelua http://sat24.com/ vaikka se ei kovin hyvä olekaan.

Timpe

- Timo Inkinen

pnuu

Edellä mainittuihin kun yhdistää Eumetsat:n paremmat kanavayhdistelmät, niin saa paremman kuvan missä menee alapilviä paksumpien pilvien lisäksi.

Lisäksi kannattaa kyttäillä saatavilla olevia taivaskameroita, joita on netissä ainakin Tampereen Ursalla (en nyt muista osoitetta), SGO:lla, Ilmatieteen laitoksella sekä minulla. Täydentäkää listaa puuttuvilla osoitteilla :-)
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

monni

Nyt täytyy sanoa että korpeaa. Englannista, Hollannista ja ties mistä ihan eeppisiä revontulikuvia. Itse olin 21:00 - 03:00 kyttäämässä edes yhtä rakoa pilvissä. Ei niin ei. Saldona vihreitä pilviä; niin kova show oli että tosiaan pilvetkin olivat ihan vihreitä. Mittareista ja kuvasaldosta tähän asti päätellen ollut yksi upeimmista reposnäytelmistä aika pitkään aikaan.

Himpura.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

softis

#35
Lainaus käyttäjältä: pnuu - 25.02.2014, 22:04:04
Lisäksi kannattaa kyttäillä saatavilla olevia taivaskameroita, joita on netissä ainakin Tampereen Ursalla (en nyt muista osoitetta), SGO:lla, Ilmatieteen laitoksella sekä minulla. Täydentäkää listaa puuttuvilla osoitteilla :-)

Tampereen Ursan taivaskameroiden kuvia voi katsella näistä osoitteista:

Pohjoinen
Etelä
Zeniitti (tulossa)
Länsi

Koostekuva

jr

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: monni - 28.02.2014, 03:03:27
Nyt täytyy sanoa että korpeaa. Englannista, Hollannista ja ties mistä ihan eeppisiä revontulikuvia. Itse olin 21:00 - 03:00 kyttäämässä edes yhtä rakoa pilvissä. Ei niin ei. Saldona vihreitä pilviä; niin kova show oli että tosiaan pilvetkin olivat ihan vihreitä. Mittareista ja kuvasaldosta tähän asti päätellen ollut yksi upeimmista reposnäytelmistä aika pitkään aikaan.

Himpura.
Sanoit minun sanani.
:realmad:
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

MarkoM

No joo... Tässä vaiheessa voinee jo hyvällä omallatunnolla todeta, että kylläpäs olikin uskomattoman pilvinen helmikuu. Oma tilastointimetodini käsittää ajanjakson iltayöstä n. puoleen yöhön, ja tuloksena oli pyöreät nolla havaintokelpoista yötä... :shocked: Mikäli aamuyötkin huomioidaan,  ei havaintomahdollisuuksia taida juuri olla yhtä aamuyötä enempää. Jännitettäväksi oikeastaan enää jää se, että milloin iltaöitä koskeva pilvisyysjakso katkeaa...

Jos nämä kelit pysyvät tällaisina, niin ilmeisesti täytyy kohta keksiä joku muu harrastus (alkaa sen verran pikkuhiljaa korpeamaan tällainen)... :realmad:
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

kjj

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 28.02.2014, 23:05:42
Oma tilastointimetodini käsittää ajanjakson iltayöstä n. puoleen yöhön, ja tuloksena oli pyöreät nolla havaintokelpoista yötä...

Hah! Eli täällä omalla havannointipaikallani havaintokelpoisia öitä oli äärettömän monta kertaa enemmän.

Täällä nimittäin tähtiä näkyi kuvauskelpoisesti tiistaina 25.2.

Loistavaa, kerrakseen  :cheesy:

JKyytinen

9.2 Jyväskylässä kuu ja Jupiter pilvien läpi, ja nyt 25.2. Pyhätunturilla selkeää. Tietenkin seurantajalusta oli kotona, joten tässä on nyt reilu kuukausi mennyt ilman, että on pässyt kokeilemaankaan.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Juhanitee

Olisikohan se ollut tuo 25.2 kun oli kirkasta niin paljon että raahasin putken ulos. Ihmettelin hetken guidekameran banaaninmuotoisia tähtiä kunnes nekin katosivat. Jospa joskus toiste uudelleen  :realmad:

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 28.02.2014, 23:05:42
Jos nämä kelit pysyvät tällaisina, niin ilmeisesti täytyy kohta keksiä joku muu harrastus (alkaa sen verran pikkuhiljaa korpeamaan tällainen)...

Minä olen jo elvyttänyt dx-harrastetta, kun sain lisäksi rakennettua kunnon antennin. Radioaallot tulevat antenniin pilvien läpi  :smiley:

CCD-kamera on maannut toimettomana kaapissa yli kolme kuukautta...

http://www.kaapeli.fi/~jmantyla/SahaDX.htm

Jorma M.

Juhanitee

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 01.03.2014, 20:37:51
Minä olen jo elvyttänyt dx-harrastetta, kun sain lisäksi rakennettua kunnon antennin. Radioaallot tulevat antenniin pilvien läpi  :smiley:

Siihen on kyllä nyt kelit kohdallaa.  SFI = 165   A = 7   K = 3

MRMR

(Hmh, upotin tähän aiemmin ruutukaappauksen Ilmatieteen laitoksen sivuilta, enkä älynnyt ettei se ole sallittua. Sori!)

Nyt näyttäisi siltä, että la-su yöstä alkaen olisi kuutena yönä Kotkassa selkeää. Tosin niinpä se piti olla tälläkin viikolla parina yönä, mutta kummasti noita pilviä kerääntyy. Elän silti toivossa.
I have loved the stars too fondly to be fearful of the night.

Minna R.
Helios Quantum 4 15x70
7x21 kiikari merkkiä X
Newton night vision monocular 2x24
Canon EOS 550D ja sekalainen kasa objektiiveja

Tane

 Uutta se olisi jos ei maaliskuussa kirkastu. Aina tähän asti, se on se viimeinen toivo johon on voinut luottaa. Tietysti tilastomies mielellään kaivaa sen ihmeen ettei joskus näin olisi ollut. Mutta ei ole vielä kukaan pystynyt esittämään täysin pilvistä maaliskuuta historiasta (tilastomies tähän: Pystyy, ajanalussa kun meteorit pommitti maata oli pilvessä monena maaliskuuna). No, ei ollut helmikuukaan tarkkaan ottaen umpipilveä. Aurinko näyttäytyi kahtena päivänä yhteensä ehkä kaksi tuntia ja Jupiterkin parina iltana pilvien lomasta vilahti. Tueksi tuohon vaikka foorumin Jupiter säie, jonka  helmikuun kuvamäärä kertoo oleellisen.
Celestron C14,