NGC 1555 Hindin muuttuva sumu

Aloittaja Murtsi, 06.12.2013, 18:26:07

« edellinen - seuraava »

Murtsi

Moro, tälle kohteelle ei löytynyt valmista ketjua, eipä auttanut muu kuin tekaista sellainen. Kyseessä on erittäin himmeä sumualue, itse pääkohde ei ole erityisen himmeä mutta sen ympärillä oleva sumu/pöly ovat erittäin himmeitä. En löytänyt kohteesta mitään tietoa suomenkielellä eikä englannin kielentaitoni ole niin hyvä että osaisin suomentaa luotettavasti siitä kerrottuja asioita, laittakaa googleen hakusanaksi "NGC 1555" ja kokeilkaa mitä löytyy. Sen verran olen ymmärtävinäni että kyseessä on muuttuva tähti (T Tauri) jonka ympärillä on myös muuttuva sumu, nämä muutokset eivät kuitenkaan ole toisiinsa sidottuja vaan kummatkin muuttuvat omaan tahtiinsa.  Kohteesta on saatavilla myös yllättävän vähän kuvia, luulisi että tähän päivään mennessä joka kolkasta olisi otettu jo paljonkin kuvia.

Alla olevassa kuvassa on valotusta yhteensä kymmenen ja puoli tuntia ja ne jakaantuvat seuraavasti: L 140 minuuttia, R 150 minuuttia, G 170 minuuttia ja B 170 minuuttia. Näillä valoilla kuva jäi melko kohinaiseksi ja luulen että vaatisi toisen verran lisää siihen että kuvan saisi kohinattomaksi, tapanani ei ole ollut hirveästi poistaa kohinaa kuvankäsittelyssä vaan teen sen mieluummin valottamalla kuvaa riittävästi. Tämä onkin nyt eräänlainen välitilinpäätös ja voi olla että joskus jatkan kohteen valottamista, joko tällä kaudella tai sitten myöhemmin tulevilla kausilla.

Johtuen kohteen himmeydestä jouduin pitämään taukoja kuvauksien aikana, täyden kuun aikaan tätä ei kannata edes yrittää kuvata koska silloin ei varmastikaan saa mitään tarttumaan kennolle. Itse asiassa kuuttomaankaan aikaan yksittäisessä kymmenen minuutin valotuksessa tuota himmeää höttöä ei erotu vaan vasta pinotussa kuvassa siitä alkaa näkyä pieniä viitteitä, lopulta sitä saa kaivella tosissaan kuvankäsittelyssä. Voi olla että ilman nopeaa optiikkaa (F/2,8) kohteesta on vaikea saada esiin tuota himmeää höttöä, kokeilkaa.

Foorumikuva on linkkinä 1892x1380 1,18 Mt kuvaan.



Kalusto: GSO 10" F/4 newton lyhennettynä F/2,8 ASA 2KORRR korjaimella, SBIG STF 8300, SBIG FW8-8300, SBIG OAG-8300, suodinpyörä, SBIG st1 color.

einari

Hieno kuva jälleen Murtsilta.
Tämä on joskus ollut mielessä laittaa kuvauslistalle, mutta kun tuntui niin pieneltä ja vaatimattomalta niin on jäänyt.
Mutta onhan siinä ympärilläkin kamaa kun jaksaa valottaa.
Kannattaa ehkä valottaa toistekin että näkee muutoksia - 40 vuoden päästä voi olla jo mukava animaatio kasassa  :tongue:
Itse kuvasin Hubblen sumua viiden vuoden välein.
___
Tapio

Nurinniska Observatory

Onnittelut Murtsille komeasta kuvasta ja hyvästä avauksesta, ihan uusi kohde minulle. Tätä aion kokeilla joskus itsekin. Voin kuvitella kuinka pitkällisesti tuota himmeintä ainesta on maaniteltava esiin prosessoinnissa jotta pääsee noin hyvään lopputulokseen. Näissähän tosiaan vasta vaativan prosessoinnin jälkeen olemattomin tuhnu alkaa näkyä muunakin kuin tähtiköyhinä alueina kuva-alalla.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

tuunari

Upea on. Jotkut ne vaan osaa... , ja myös käsitellä! Kiitos.
-pasi

Ransu

Hieno kuva Murtsi! Älyttömän himmeä ja vaikeasti esiin saatava kohde.
Tuota t-taurin ympäristöä ja sumun kirkkainta osaa voisi yrittää. Tosin valosaaste alkaa olla niin paha riesa, että en tiedä saako yhtään mitään irti taustataivaasta.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Timpe

Lisää uusia kohteita foorumille, pisteet Murtsille! Eikä toteutuskaan ole huono eli hyvin käytetyt 10+ tuntia kuvaamiseen (ja n kpl lisää tietokoneen ääressä).  :cool:
Kohteesta löytyi sen luonteen paljastava lähikuva täältä (isolla putkella), joten pidemmällä polttovälilläkin voisi yrittää tuota, jos unohtaa suosiolla nuo himmeät hötöt ympäriltä...
- Timo Inkinen

Murtsi

Kiitokset kommentoineille, tuossa olisi hyvä syy elää 90 vuotiaaksi kuvaamalla kohdetta säännöllisesti seuraavat 40 vuotta :grin: Varmaan kuvaan tätä jossakin vaiheessa lisää, jos ei muutoksia saa näkyviin niin ainakin kohinaa voi sillä tavalla saada pienennettyä.

Tässä kohteessa on kyllä niin sanotusti jokaiselle jotakin eli pidemmälläkin polttovälillä tätä kannattaa kuvailla, kokeilkaa.

VP

Joulukuussa aloittamani projekti sai vihdoin päätöksen parin selkeän yön jälkeen. Valotusta kertyi L: 136x300s ja R/G/B kanavia kutakin 50x300s. Yhteensä siis n. 24 tuntia.

Blogissa enemmän juttua kansainvälisellä kielellä ja isompi kuva. :azn:
https://www.evenfall.space/post/hinds-variable-nebula