Canon objektiivit

Aloittaja Make777, 05.12.2013, 21:44:33

« edellinen - seuraava »

Make777

Kamerana olisi Canon EOS 700D, kittiobjektiivi tuli mukana mutta minkähänlaista kompromissi objektiivia kannattaisi hankkia kun haluaisi kuvia tähtitaivaasta, kuusta ja esim Lovejoy-komeetasta?
Helios 7x50 kiikarit
Canon EOS 700D
Samyang 85mm
Samyang 8mm Fish-eye
EF-S 18-55 IS STM
Sky-Watcher Capricorn 70
GoPro Hero3 White Edition

monni

Tähtitaivaasta saa ilman seurantajalustaa maisemakuvia, jolloin kuvittelisin että joku laajis olisi kiva peli. Tähdet ja Avaruus lehden numerossa 3/2013 on hyvä artikkeli kalansilmälaseista taivaskuvauksessa. Se kannattaa lukaista oikein hyvin ajatuksella, kun se niiden varsinaisten lasien lisäksi käsittelee vähän aiheen teoriaakin. Tele-objektiivit ilman seurantaa sopii kuukuvaukseen, mutta 200 millisellä alkaa tähdet viiruamaan jo sekunneissa.

Jos pitää kompromissi saada siten, että sillä kuvaisi vähän kaikkea, tulisi hyviä kuvia ja ei saisi maksaa mitään niin vaikeaa on. Itse käytän paljon "kompromissilasina" Canon EF-s 17-85 IS USM linssiä. Sillä mahtuu 22 asteen halo croppikennorungolla kerralla kuviin, ja piirto on ihan hyvää ja hintaisekseen terävää. Telepäässä sillä ei juuri kuuta kuvaa, mutta olen minä sillä komeettoja sohinut. Valovoima on kohtuu surkea, mutta kompromissi on kompromissi. Käytettynä noita liikkuu varsin maltilliseen hintaan. Tämän lasin miinuksena on valovoiman lisäksi taipumus rikkoontua; polttovälin säätöön liittyvät osat irtoaa aika helposti lasia kolistellessa ja sitten onkin joko itse korjattava tai käytettävä lasi huollossa. Minulla on näin käynyt kerran festareilla kuvatessa, ja JAS tekniikka kiitti asiakkuudesta 150e korjaushinnalla.

Toinen omien kokemuksien mukaan (ja muidenkin kehuma) kiva kohtuuhintainen laajis on Sigman 14f2.8, joka piirtää täydelläkin aukolla skarpisti. Sitten kun alkaa telelasit ja seurantajalustat houkuttelemaan, niin hinnat-alkaen osasto on mielestäni tosi helppo; 200L2.8 tai joku vanhempi manuaalitarkenteinen 300 millinen. Omien kokemusten mukaan noilla zoom tötteröillä saa lähinnä pahan mielen taivaskuvaus-hommissa.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Make777

Kiitti monni lehtivinkistä, vilkaisin jutun digilehdestä mutta täytyy kaivaa paperinenkin versio jos olisi vielä tallella.

Tilauksessa minulla onkin jo tuollainen Samyanf 8mm Fish-eye
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/4352/djsbm/Samyang-8mm-f-3-5-Aspherical-IF-MC-CSII-Fish-eye-kasitarkent

mitäs eroa tuolla on sitten tällaiseen muutakuin että Fish-eye teksti puuttuu?
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/30868/ckmth/Samyang-14mm-f-2-8-IF-ED-UMC-Aspherical-kasitarkenteinen-laa
Oletin että tarkoitit monni tuollaista tekstisi loppupuolella?
Helios 7x50 kiikarit
Canon EOS 700D
Samyang 85mm
Samyang 8mm Fish-eye
EF-S 18-55 IS STM
Sky-Watcher Capricorn 70
GoPro Hero3 White Edition

JKyytinen

Minä sanoisin, että jos yhden putken ajattelit hankkia, kitillä saa jo kohtuullisia taivaskuvia. Jos yhdellä objektiivilla pitäisi kaikki saada, on pakko olla tällainen superzoom. Minun Tamron 18-270llä saa kohtuu kuvia kaikesta. Ehkä auringosta ja kuusta sillä saa parhaita, niissä kun ei tarvitse niin kovaa valovoimaa. Pikkutele-alue, eli se, millä ilman seurantaa olisi paras kuvata, on kyllä hankala. Kalliskin se putki oli, ja nyt olen vähän kuin hankkiutumassa siitä eroon. Sen (osto)hinnalla saisi vaikka kaksikin Samyangia. Itselläni suunnitelmissa hankkia 14mm 2.8 ja 85mm 1.4.
Tuo 14mm parantaa vähän laajakulmaisuutta verrattuna kittiin, ja siinä on hyvä valovoima. 85-millinen on sitten ilman seurantaa kuvatessa komeettoja, isoja syvän taivaan kohteita. Molempien Canon-vastineet maksavat noin 2000€, nämä vain 300, koska niissä ei ole automaattista tarkennusta (auto on hyödytön tähtikuvauksessa, manuaaliominaisuus yleensä helpottaa tarkennusta), siinä ei ole kuvanvakainta (jota ehkä joskus harvoin ilman jalustaa sisällä tarvitsee), ja aukko säädetään objektiivista käsin(ei mitään väliä).
Jos suunnitelma ei ole tuhlata järjettömästi,kannattaa ehkä hankkia Samyangin 85mm ja joku 200- 300-millimem kiinteäpolttovälinen. Superzoomia en todellakaan suosittele. Hinta on kova, eikä silä oikein tee mitään. Tuo monnin ehdottama zoom ei ehkä kitin kaveriksi ole järkevä, siinä on vain vähän pidempi zoom, eikä kannata minkäänlaista zoomia hankkia.
Eli: kitti, Samyangin 85mm, ja joku 200 tai 300mm.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Make777

Helios 7x50 kiikarit
Canon EOS 700D
Samyang 85mm
Samyang 8mm Fish-eye
EF-S 18-55 IS STM
Sky-Watcher Capricorn 70
GoPro Hero3 White Edition

JKyytinen

Joo, juuri tuota. Tuo, fisu ja kitti on aika hyvä yhdistelmä kaikkeen, pautsi aurinko-kuu -kuvaukseen. Ensimmäiseksi tulisi mieleen Canonin halpa 70-300 tai 55-250 -kittitelet. Laatu ei päätä huimaa, mutta kyllä niillä kohtuullista jälkeä hintaisekseen saa. Jos Canonin 200mm f2.8n jostain halvalla löydät, on parempi.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

monni

Juu, tuo mun suosittelema perus zoomi on hyvinkin vajavainen tähtihommissa, mutta pelkän polttovälin parannuksen vs. kitti sijasta en korostanut tarpeeksi piirron paranemista. Ero kittiin on siellä laajispäässä on selkeä. Tulkitsin ehkä alkuperäisen postauksen vähän huonosti, ja ajattelin että etsitään yhtä kompromissiä halvalla jolla tekisi vähän kaikkea edes jotenkuten.

JKyytisellä erittäin valideja pointteja ja vinkkejä. Nuo mainitus Samyangit on hintaisekseen oikeasti hyviä pelejä. Se fisukin on mukava, kunhan ei kuvaa täydellä aukolla jolloin sen piirto on pehmeää suttua. F5.6 kuristettuna se on jo hyvä peli.

Edit: sen verran joudun taas kommentoimaan, että se Canonin 75-300 tele on oikeasti aika kehno. 200L2.8:sin saa 550-600 eurolla käytettynä (joka on toki iso summa), mutta siitä 200L:stä pääsee eroon sitten tarvittaessa noin 5-7 sekunnissa ilmoituksen postaamisesta.

Edit2: tässä joutuu nyt itsekkin veronpalautus roposia laskiessa näemmä tilaamaan Sampan 14 ja 85 lasit kohta :)
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Make777

Lainaus käyttäjältä: monni - 06.12.2013, 10:52:26
Juu, tuo mun suosittelema perus zoomi on hyvinkin vajavainen tähtihommissa, mutta pelkän polttovälin parannuksen vs. kitti sijasta en korostanut tarpeeksi piirron paranemista. Ero kittiin on siellä laajispäässä on selkeä. Tulkitsin ehkä alkuperäisen postauksen vähän huonosti, ja ajattelin että etsitään yhtä kompromissiä halvalla jolla tekisi vähän kaikkea edes jotenkuten.

JKyytisellä erittäin valideja pointteja ja vinkkejä. Nuo mainitus Samyangit on hintaisekseen oikeasti hyviä pelejä. Se fisukin on mukava, kunhan ei kuvaa täydellä aukolla jolloin sen piirto on pehmeää suttua. F5.6 kuristettuna se on jo hyvä peli.

Edit: sen verran joudun taas kommentoimaan, että se Canonin 75-300 tele on oikeasti aika kehno. 200L2.8:sin saa 550-600 eurolla käytettynä (joka on toki iso summa), mutta siitä 200L:stä pääsee eroon sitten tarvittaessa noin 5-7 sekunnissa ilmoituksen postaamisesta.

Edit2: tässä joutuu nyt itsekkin veronpalautus roposia laskiessa näemmä tilaamaan Sampan 14 ja 85 lasit kohta :)

Alun perin ajattelin kyllä tuota että yksi kompromissi kaikkeen.
Laitoin kuitenkin tilaukseen Samyangin 8mm Fish-eye:n ja 85mm putket. jos sitten myöhemmin kattelisi tuota 200L2,8:aa

Kiitos neuvoista
Helios 7x50 kiikarit
Canon EOS 700D
Samyang 85mm
Samyang 8mm Fish-eye
EF-S 18-55 IS STM
Sky-Watcher Capricorn 70
GoPro Hero3 White Edition

JKyytinen

Sait halvemmalla Samyangit, kun yhden superzoomin. Ja sanomattakin selvää, että jälkimmäisellä ei saa kovinkaan hyviä kuvia, nimimerkki Kokemusta on
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Make777

Mitään muita hyviä kauppapaikkoja kuin Verkkokauppa.com?
Molemmilla objektiiveilla oli siellä toimitusaikana 1-2 viikkoa
Helios 7x50 kiikarit
Canon EOS 700D
Samyang 85mm
Samyang 8mm Fish-eye
EF-S 18-55 IS STM
Sky-Watcher Capricorn 70
GoPro Hero3 White Edition

JKyytinen

Itse olen aika paljon hankkinut ihan kameraliikkeestä, tilannut olen pokkarin Rajala Pro Shopista, ja lankalaukaisimen Digitarvike.fistä. Ainakin ne tulivat hyvin. Foorumin Kauppapoliitiikka-osiosta löytyy hyvää keskustelua eri kaupoista.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2