Minä sanoisin, että jos yhden putken ajattelit hankkia, kitillä saa jo kohtuullisia taivaskuvia. Jos yhdellä objektiivilla pitäisi kaikki saada, on pakko olla tällainen superzoom. Minun Tamron 18-270llä saa kohtuu kuvia kaikesta. Ehkä auringosta ja kuusta sillä saa parhaita, niissä kun ei tarvitse niin kovaa valovoimaa. Pikkutele-alue, eli se, millä ilman seurantaa olisi paras kuvata, on kyllä hankala. Kalliskin se putki oli, ja nyt olen vähän kuin hankkiutumassa siitä eroon. Sen (osto)hinnalla saisi vaikka kaksikin Samyangia. Itselläni suunnitelmissa hankkia 14mm 2.8 ja 85mm 1.4.
Tuo 14mm parantaa vähän laajakulmaisuutta verrattuna kittiin, ja siinä on hyvä valovoima. 85-millinen on sitten ilman seurantaa kuvatessa komeettoja, isoja syvän taivaan kohteita. Molempien Canon-vastineet maksavat noin 2000€, nämä vain 300, koska niissä ei ole automaattista tarkennusta (auto on hyödytön tähtikuvauksessa, manuaaliominaisuus yleensä helpottaa tarkennusta), siinä ei ole kuvanvakainta (jota ehkä joskus harvoin ilman jalustaa sisällä tarvitsee), ja aukko säädetään objektiivista käsin(ei mitään väliä).
Jos suunnitelma ei ole tuhlata järjettömästi,kannattaa ehkä hankkia Samyangin 85mm ja joku 200- 300-millimem kiinteäpolttovälinen. Superzoomia en todellakaan suosittele. Hinta on kova, eikä silä oikein tee mitään. Tuo monnin ehdottama zoom ei ehkä kitin kaveriksi ole järkevä, siinä on vain vähän pidempi zoom, eikä kannata minkäänlaista zoomia hankkia.
Eli: kitti, Samyangin 85mm, ja joku 200 tai 300mm.