Aloittelijalle sopivat kohteet

Aloittaja Slaya83, 25.11.2013, 09:41:28

« edellinen - seuraava »

Slaya83

Hei kaikille!

Olen aloitteleva tähtikuvaaja ja kysyisin paria neuvoa:

Mitkä ovat parhaat kohteet aloittelijalle? Helpoimmat sumut, galaksit, tähtijoukot yms? Andromedaa olen kokeillut kuvata, seulasia hieman. Ongelmani on että kun pinoan kuvat DeepSkyStackerillä, tulee kuvistani lähes aina mustavalkoisia. Kaikilla muilla täällä on hienoja sumuja sinisiä ja punaisia, minulla on vain valkoista ja harmaata :(
Onko siis oikeasti sillä lailla, että jos kuvaan vaikka orionin sumua, niin se näkyy kamerasssakin ihan punaisena? Vai pitääkö näitä väritellä jotenkin jälkikäteen?

Ehdottakaapa helppoja kohteita, joita voisi kuvata ihan perus ladonoviseurannalla ja kameraoptiikalla.

Minulla on olympus pen e-pm2, jossa kittiputki sekä 150mm m.Zuiko
Tämän lisäksi pari FD putkea (200mm/400mm)
Ladonoviseurannalla saan noin 10-20 sekkaa seurattua, sitten menee tähdet viiruiksi.

Mitä kohteita voisin näillä kuvata?


mickut

DSS on tunnettu siitä, että se kadottelee värejä ja aiheesta on ihan oma ketjunsakin. Toisin kuin silmä, kamera ottaa kyllä värit talteen oikein nätisti. Toki valotusaika ja käytetty pinoamisalgoritmi vaikuttavat siihen, kuinka paljon kohteesta on erotettavissa taustataivaan ja kennon kohinan läpi.

Lyhyillä valotusajoillakin pitäisi saada esiin tähtien värikirjoa, eli täysin mustavalkoista kuvaa ei tarvitse digijärkkärillä ja ladonovellakaan katsella. Lyhyille valotusjoille pallomaiset ja avoimet joukot ovat "helppoja", Orionin M42 on kaikessa näyttävyydessään itseasiassa yksi vaikeimmista sen suurien kirkkausvaihteluiden vuoksi.

-Antti

Tertsi

Minulla oli pitkän aikaa värit kadoksissa DSS:ssä pinotuissa kuvissa, kunnes latasin toissaviikolla ilmaisen Photoshop CS2:sen Adoben sivuilta ja ostin siihen Noel Carboni:n Astronomy Tools action-setin (siellä mm. "increase star colors"). Photoshop löytyy vielä ja serialnumberit myös. Laittaa Googleen hakusanaksi Photoshop CS2 free download.

En ole sen suurempaa taikuutta tehnyt photoshopilla, kuin säätänyt Levelit (histogrammit) ja Curves työkalulla tehnyt loivia S-kirjaimen muotoisia käyriä. Lisäksi saturaariota olen säätänyt "Add new Adjustement Layer" -> Curves -> Mode: Saturation. Ja taas S-muotoisiakäyriä. Johan alkoi tulla värejä tähtiin ja Linnunratakuviin.


Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/