J-P:n Photoshop-taikuus ja Gimp

Aloittaja kjj, 04.11.2013, 18:17:49

« edellinen - seuraava »

kjj

Tuolla toisaalla oli tämä J-P:n erinomainen kikka värien säätämiseen Photarille:


Lainaus käyttäjältä: J-P - 03.02.2011, 22:23:29
Jos haluat korostaa värejä ilman kohisemista, niin kokeile seuraavaa.

Ohjeet PhotoShopille, mutta samat työkalut löytyvät melkein kaikista kuvasoftista.

1. Avaa kuvan kopio uudeksi tasoksi ja aseta se "Luminance" moodiin.
2. Piilota ylempi kuva.
3. Alempaan kuvaan gaussian blur, esim. radius 1,5-2,5, niin etteivät himmeimmät tähdet kuitenkaan katoa.
4. Ylempi kuva näkyväksi.
5. Valitse alempi kuva, ylempi yhä näkyvillä ja "luminance" moodissa

Taikuus tapahtuu seuraavassa vaiheessa

6. Avaa "curves työkalu"
7. Lisää kontrastia "S-curves" menetelmällä ja katso samaan aikaan kuvaa.
8. Säädä maun mukaan, älä ylityöstä.

Osaako kukaan sanoa, kuinka tämä onnistuisi Gimpissä? Tai onko tätä kukaan Gimpillä yrittänyt?

Minulla tökkäsi noiden ohjeiden seuraaminen aika tarkalleen kohtaan yksi (1)  :tongue: Eli periaatteessa kai muuten tuon osaisin Gimpillä tehdä, mutta olen noiden tasojen kanssa vähän hukassa - en esimerkiksi osaa asettaa tasoa luminanssi-moodiin.

Mitä veikkaatte, onnistuisiko?

Lauri Kangas

Photoshopissa siinä layers-ikkunassa klikataan yksi taso aktiiviseksi ja ikkunan yläreunan tuntumasta valitaan pudotusvalikosta haluttu blendausmoodi. Tämän videon https://www.youtube.com/watch?v=DdjX4m0bspg perusteella Gimpissä toimii jotensakin samalla tavalla, vaikka videossa onkin tekstit ulkomaaksi.

Tuntuu vähän siltä ettei noita tasokäsittelykikkoja kannata harrastaa ennenkuin on perustasojutut hanskassa. Eli harjoittele vaikka pistämällä jotain ankkojen kuvia erilaisten taustakuvien päälle ja tutki, mitä blendausmoodit tarkoittavat.

Olen myös sitä mieltä ettei noita layereita ole mahdollista käyttää ellei ymmärrä mitä matemaattista operaatiota eri blendaukset vastaavat. Tätä ei myöskään yhtään helpota se, ettei niitä matematiikkavastaavuuksia kerrota käytännössä missään. Mutta tästä ei kannattane murehtia, koska normaalit ihmiset eivät selvästikään ole kanssani samaa mieltä ja tekevät silti hienoja kuvia.  :grin:

Julius

Lauri ehätti jo alustaa hommaa, mutta tässä rautalankamalli eka kohtaan.

1. Kopioi taso uudeksi tasoksi, älä ankkuroi. Ko. taso valittuna: Värit - poista värit - luminance.
Aseta ko. tason Tilaksi (blendausmoodiksi) Arvo.

Minusta tasojen rassaaminen on suurta hupia, vaikkei matikasta välittäisikään :tongue:

kjj

Lainaus käyttäjältä: Julius - 04.11.2013, 18:52:25
1. Kopioi taso uudeksi tasoksi, älä ankkuroi. Ko. taso valittuna: Värit - poista värit - luminance.
Aseta ko. tason Tilaksi (blendausmoodiksi) Arvo.

Kiitos, tästä se oli kiinni! En ollut tajunnut, että nuo värit pitää tuolla tavalla ensin poistaa.

kjj

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 04.11.2013, 18:28:15
Photoshopissa siinä layers-ikkunassa klikataan yksi taso aktiiviseksi ja ikkunan yläreunan tuntumasta valitaan pudotusvalikosta haluttu blendausmoodi. Tämän videon https://www.youtube.com/watch?v=DdjX4m0bspg perusteella Gimpissä toimii jotensakin samalla tavalla, vaikka videossa onkin tekstit ulkomaaksi.

Jepulis, tämä selvisikin tuon Juliuksen rautakangen avulla.

Lainaa
Olen myös sitä mieltä ettei noita layereita ole mahdollista käyttää ellei ymmärrä mitä matemaattista operaatiota eri blendaukset vastaavat. Tätä ei myöskään yhtään helpota se, ettei niitä matematiikkavastaavuuksia kerrota käytännössä missään. Mutta tästä ei kannattane murehtia, koska normaalit ihmiset eivät selvästikään ole kanssani samaa mieltä ja tekevät silti hienoja kuvia.  :grin:

Juu, lähes yhtä pedantti olen minäkin  :azn: Periaatteessahan itselläni ei tässä ollut niinkään tuon itse tempun teorian kanssa ongelmia (ts. osaisin kyllä tehdä sen vaikka Matlabilla ilman dsp-toolboxia  :smiley:), mutta tuo Gimpin käyttöliittymä, termistö toimintatavat ovat itselläni vähän hakusessa.

Tosin kuten juuri sanoit, niiden layereiden kanssa alkeita hinkkaamalla sitä oppii senkin puolen...

kjj

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 04.11.2013, 18:28:15
Tätä ei myöskään yhtään helpota se, ettei niitä matematiikkavastaavuuksia kerrota käytännössä missään.

Apropoo, itse asiassa Gimp on onneksi siinä onnellisessa asemassa, että siitä voi ainakin lähdekoodista luntata, jos noin muuten kyseiset algoritmit ovat edes jossain määrin hanskassa - toisin kuin esim. Photarissa.

Siis ainakin ne, jotka jaksavat  :grin:

Lithos

Kun vain alkaisivat oikeasti tukemaan edes kuuttatoista bittiä...
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

kjj

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 04.11.2013, 19:57:32
Kun vain alkaisivat oikeasti tukemaan edes kuuttatoista bittiä...

Tämä uusi beta tukee.

Tosin on lähes käyttökelvottoman hidas ja karvan verran epävakaa.

JKyytinen

Paint.NET on hyvä ja ilmainen kuvankäsittelyohjelma joka toimii hyvin ja tukee 16-bittisyyttä.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: kjj - 04.11.2013, 19:28:08
(ts. osaisin kyllä tehdä sen vaikka Matlabilla ilman dsp-toolboxia  :smiley:)

Minä myös!

LRGB = repmat(L/2^bitDepth, [1,1,3]).*RGB;

:grin: