Niksipirkka

Aloittaja Timo Kantola, 13.10.2013, 18:38:24

« edellinen - seuraava »

Timo Kantola

Tämä mikään keksintö ole..

Olen välillä kauhistellut sitä veden määrää mikä tiivistyy syksyisin  pluskeleillä havaintoyön aikana putken - ja etenkin kameran pinnalle.
  Nyt olen tämän syksyn "hunnuttanut" herkimmät osat pahimmalta kosteudelta suojaan. Huntuna on maahan tarkoitettua suodatin huopaa - jotain keinokuitua se on, ei mitään vedenpitävää, mutta estää tehokkasti kasteen tiivistymisen. Sadeviitasta saisi pätevän suojan vaikka iskisi sadekuuro yöllä kesken havaintojen.
Eihän se kaunis ole, mutta erinomaisen toimiva.
Timo Kantola

JariP

Virkistävää innovaatiota niiden ainaisten sukkahousujen sijaan  :grin:
C8 / Hs f2, Cgem, Atik 428exm, Kwiq / Lodestar
Astronomik 12nm nb filters

Blokkeri  http://jarinkuvat.blogspot.fi/

Kettu-Pekka

Tuommoista akkusysteemiä olen käyttänyt kaukoputken virransyötössä, kannettavassa kaikuluotaimessa, kännykän latauksessa maastossa jne. Eli muovipöntön sisään bilteman tms 12v moottoripyörän akku. Pöntön kylkeen tupakansytytinpistoke. Ja sit laitteisiin vastaava urospuolinen pistoke. Samoin laturiin. Eikä maksa paljoa.



Kaizu

Suosittelen huolehtimaan akkukotelon tuuletuksesta. Kuormitettaessa akku kehittää jonkin verran vetyä. Vety, happi ja kipinä yhdessä saavat aikaan pamauksen. Olen kuullut veneitä räjäytetyn liian tiiviillä akkukotelolla.

Kaizu
Kai Forssen

TuRe

Tuosta Timpen hunnusta tuli mieleen oma viritys. Löysin jostain  vanhan keittiöpöydan vahakankaan ( nukka alapinnassa) ja pidän sitä putken ja kameran päällä havaintosuojassa. Ei ole kosteudesta tietoa, eikä myöskään kuvatessa, vaikka kangas ei ole silloin päällä.
Tuomo Repo