M33 - Pinwheel Galaxy

Aloittaja Iiro Sairanen, 17.08.2006, 13:20:23

« edellinen - seuraava »

einari

Olen tätäkin kuvaillut alkusyksystä erilaisilla kokoonpanoilla.
Lasketaanpa aluksi rimaa melko matalalle.
Eli olen kokeillut planeettakamera ASI174MC Cool:n kykyjä syvään taivaaseen.
Toistaiseksi tulokset ei ole olleet niin hyviä kuin olin odottanut - jopa järkkärilläkin tuntuu saavan enemmän esiin (tosin erona on 12bit vs 14bit).
No kirkkaammista kohteista voi saada ihan hyviä kuvia (kuten vehnae M31-ketjussa todisti ASI1600-kamerallaan).
Toivoisinkin muidenkin ASI-kameroiden käyttäjiltä kuvauskokeiluja myös hieman himmeämpiin kohteisiin.

Tätä rupuista esimerkkiä kuvattu 15x3 minuuttia Tamronin 70-200mm zoomilla.
___
Tapio

einari

Ja sitten lievä tason kohotus edelliseen verrattuna.

Eli ensin samainen galaksi TS80 tripletillä ja Canon 600D-digijärkkärillä kuvattuna. Valotusta 15 x 5 min.


Toisessa kuvassa taas käytetty Tamronin 70-200mm teleä, Ha-filtteriä ja SXV-694-kameraa. Valotusta 5 x 10 min.
Yllättävän paljon Ha-kuvasta näkee galaksin rakennetta.
___
Tapio

RL

Hieno kuva einarilla.

eehy

C11 + Hyperstar + Canon 60Da, 25x4m (1h40m) hyvissä olosuhteissa.

Oskari

Viimeyönä tuli tätä viimein kokeiltua. Tulikohan oudon värinen? Tästä oli kyllä tuskallista korjailla gradientteja käsipelillä, eikä varmaankaan edes onnistunut kovin hyvin. :undecided: Ilmeisesti joku katuvalo pääsi loistamaan suoraan putkeen... Valoa 1h 12 min ja 25 sekunnin osavalotuksin. ISO1000. Kohinaa on.

Nikon D750, SW-komakorjain (x0,90), Sky-Watcher Skyliner 350P Flextube Synscan(355/1650).
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

einari

Juu, väreissä olisi parantamisen varaa (en kyllä osaa sanoa kuinka korjata). Ja tähdissä outoja vihreitä rinkuloita.
Kannattaa vertailla muihin kuviin täällä ketjussa.
Mutta hämmästyttävän paljon taas yksityiskohtaa vain 25 sekunnin valotuksilla.
___
Tapio

wm-x

Upea kuva noilla valoituksilla! Joku viisaampi sanoi cn puolella että kunhan osavaloitus menee yli bias arvon niin kokonaisvaloituksen määrä ratkaisee. En taida ihan niellä sitä.

Kuulapaa

Oli aika vilpoinen keli. Ei juuri tarvinnut jäähdytystä käyttää.

Valoa tunti ja 25 min. Säädin alussa 8 asteeseen ja jätin siihen. Kun lähdin niin auton mittari näytti neljää astetta. Olisi voinut tietysti jäähdyttää enemmänkin, mutta tuolla mentiin.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Hieno kuva, sinä saat pidettyä nuo tähdet aina ihmeellisen hyvin kasassa. Jaksoiko kylmäsilta pitää kennon tuossa 8 asteessa?

Kuulapaa

Itse asiassa tällä kerralla kollimointi oli pettänyt ja peilit olivat poissa linjasta, mutta riittävän sinne päin ;) Nuo ovat niin himmeitä tähtiä eivät juurikaan leviä.
Jäähdytystä ei paljoa ollut; teho oli luultavasti 5%, tai jotain sellaista. Sinänsä mukavaa niin ei tarvitse jännittää auton akun kanssa keskellä peltoja.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Oskari

Kuulapäältä loistava kuva! :smiley:

Lainaus käyttäjältä: einari - 02.10.2016, 18:04:11
Juu, väreissä olisi parantamisen varaa (en kyllä osaa sanoa kuinka korjata). Ja tähdissä outoja vihreitä rinkuloita.
Kannattaa vertailla muihin kuviin täällä ketjussa.
Mutta hämmästyttävän paljon taas yksityiskohtaa vain 25 sekunnin valotuksilla.
Kiitos vaan. Joo, vähän on alkanut näyttää oudolta muihin verrattuna, vaikka aika eri värisiä versioita löytyy tästäkin ketjusta. :smiley: Nyt käsittelin tätä kuvaa vähän eri tavalla kuin aiempia, joten kaikenlaisia outouksia varmaan on. Niinkuin nuo rinkulat tähdissä... Aiemmin olen tuonut Photoshoppiin DSS:n 16-bittisen pinotiffin ja venytellyt sitä sen mitä pystyy... Tässä kokeilin nyt tuoda pinon 32-bittisenä ja muutin sen vasta photoshopissa 16-bittiseksi. Tuossa sai venytetyä himmeimpiä osia paljon paremmin esiin. Pitää vielä harjoitella lisää, jos saisi paremmat väritkin. :smiley:

Ja kiitos myös wm-x:lle!
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

ollia

Tännehän on kertynyt parin päivän aikana hienoja kuvia! Mukavat naapurigalaksit eehyltä, Oskarilta ja Kuulapäältä  :cool:

Lainaus käyttäjältä: Oskari - 02.10.2016, 20:33:58
Kuulapäältä loistava kuva! :smiley:
Kiitos vaan. Joo, vähän on alkanut näyttää oudolta muihin verrattuna, vaikka aika eri värisiä versioita löytyy tästäkin ketjusta. :smiley: Nyt käsittelin tätä kuvaa vähän eri tavalla kuin aiempia, joten kaikenlaisia outouksia varmaan on. Niinkuin nuo rinkulat tähdissä... Aiemmin olen tuonut Photoshoppiin DSS:n 16-bittisen pinotiffin ja venytellyt sitä sen mitä pystyy... Tässä kokeilin nyt tuoda pinon 32-bittisenä ja muutin sen vasta photoshopissa 16-bittiseksi. Tuossa sai venytetyä himmeimpiä osia paljon paremmin esiin. Pitää vielä harjoitella lisää, jos saisi paremmat väritkin. :smiley:

Ja kiitos myös wm-x:lle!

Oletkos harkinnut PI:n hankkimista tai ainakin trial version kokeilua? DSS nimittäin jostain syystä tuppaa syömään niitä värejä jossain mitoissa. Ainakin oman kokemuksen perusteella.
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

Oskari

Lainaus käyttäjältä: ollia - 02.10.2016, 20:58:15
Oletkos harkinnut PI:n hankkimista tai ainakin trial version kokeilua? DSS nimittäin jostain syystä tuppaa syömään niitä värejä jossain mitoissa. Ainakin oman kokemuksen perusteella.
Kiitos vain Ollille! Kyllähän tuon hankkiminen on mielessä käynyt, mutta ihan kohtuullisesti näinkin on pärjännyt. Jos jossain vaiheessa hankkii paremmin syvään taivaaseen soveltuvaa kuvauskalustoa, niin ehkä sitten olisi ajankohtaisempi. :smiley:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

VP

Jotain liukuja jäi vielä taustaan mutta menköön. HaLRGB jossa tunti Ha, tunti L ja 20min kutakin RGB väriä.

-V

Tertsi

Huikeita kuvia on täällä! Tässä minun versio M33:sta, jonka valottelun aloitin syksyn Syvä taivas - tapaamisessa Artjärvellä. Sain lisää valotettua mökillä Kainuussa. Nyt kasassa 4h 23min. Tekniset tiedot Astrobinissä http://astrob.in/264833/B/
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/