M33 - Pinwheel Galaxy

Aloittaja Iiro Sairanen, 17.08.2006, 13:20:23

« edellinen - seuraava »

tuunari

Oma räpellys joka kuvattu useampana yönä. Valotusta LRGB suotimilla 34x10min ja putkena TS 80mm f/6 APO. Värien hallinta oli vaikeaa, enkä vieläkään ole tyytyväinen tulokseen. Olen ehkä liikaa yrittänyt säätää ja lopputulos saattaa olla ... ? Saa antaa kommentteja mikä onnistui tai meni ruvelle käsittelyssä. Isompi Astrobinisissä:http://www.astrobin.com/59335/

vesa k

Hei
Mielestani oikein mallikas kuva.
Ilo katsella

t vesa
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

einari

___
Tapio

prototype

Hyvältä tuo näyttää ja yksityskohdatkin ovat hyvin selkeitä.

tuunari

Sain kerättyä 4h lisää valoa tästä, kun suunniteltu kohde meni puun taakse piiloon. Käsetellessä jätin kaikki kohinanpoistot pois, kun dataa on (melkein) riittävästi. Keskityin enemmän väreihin ja olen tyytyväinen tulokseen. Yhteensä valoa 13xL,16xR, 14xG ja 15xB 10min subeissa =580min. Täysreso astrobin: http://www.astrobin.com/60500/
-pasi

Tikkes

Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

Ransu

Tosi hyvän näköinen galaksikuva tuunarilta, lisävalo on tuonut tuon kauniisti esiin ja galaksissa on runsaasti yksityiskohtia näkyvillä.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

monni

EQ3 sai vähän tuuninkia Kajn pajalla ja eilen oli hetki kirkasta että pääsi testaamaan. Valoa sain lopulta 32 x 1 min onnistuneita ruutuja kasaan. Seuranta ei ole ihan kohdillaan, samoin focus ei osunut 100%. Vähän oli kiirettä saada kuvattua, mutta PI vääntelyn jälkeen olen kuvaan varsin tyytyväinen nyt tällä erää.

EQ3, Canon 60D, Canon 200L2.8, EQ3-2. F2.8, ISO800, 32x1min ja käpistely PixInSightilla.

https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

einari

Oikein mainio M33 monnilla.
Vähän pehmeä mutta tästä on hyvä petrata.
___
Tapio

Timpe

Lainaus käyttäjältä: monni - 01.12.2013, 11:38:19
EQ3, Canon 60D, Canon 200L2.8, EQ3-2. F2.8, ISO800, 32x1min ja käpistely PixInSightilla.

Hyvä saavutus kevytkalustolla :smiley:
Kertoile nyt samalla hiukan tuon yhdistelmän toimivuudesta eli kuinka hyvin EQ3-2 hanskaa tuollaisen digi-järkkäri/pikkutele-yhdistelmän. Sanoit, että "Seuranta ei ole ihan kohdillaan..." niin mitä tämä tarkemmin ottaen tarkoittaa? Foorumille on näet tullut monia "kevyen" kuvausjalustan hankkijoita ja tuota EQ3-2:sta on sanottu ensimmäiseksi "kelvolliseksi" kuvausjalustaksi mm. allekirjoittaneen toimesta. Tällaisille käytännön lisätiedoille lienee kysyntää, kiitos...
- Timo Inkinen

monni

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 01.12.2013, 21:05:22
Hyvä saavutus kevytkalustolla :smiley:
Kertoile nyt samalla hiukan tuon yhdistelmän toimivuudesta eli kuinka hyvin EQ3-2 hanskaa tuollaisen digi-järkkäri/pikkutele-yhdistelmän. Sanoit, että "Seuranta ei ole ihan kohdillaan..." niin mitä tämä tarkemmin ottaen tarkoittaa? Foorumille on näet tullut monia "kevyen" kuvausjalustan hankkijoita ja tuota EQ3-2:sta on sanottu ensimmäiseksi "kelvolliseksi" kuvausjalustaksi mm. allekirjoittaneen toimesta. Tällaisille käytännön lisätiedoille lienee kysyntää, kiitos...

Mulla on tosiaan paha tapa sättiä tuota EQ3:sta enemmän, mitä loppukuvista pitäs uskoa. Se on tosiaan kevyt, helppo roudattava ja kunhan sen kanssa pääsee sinuiksi niin aika nopeasti sen saa ihan järkevästi tulille. Järkevästi tässä tarkoittaa croppikenno+200mm teleobiskalla 60 sekunnin valotuksia, mikä on ainakin mun ymmärryksen mukaan jo ihan ok tasoa.

Seurannan ongelmat itselläni näkyy siinä, että ruudut ei oikein tunnu osuvan päällekkäin ihan niin hyvin mitä olettaisin. Virhettä peräkkäisillä ruuduilla oli tänään pahimmillaan 15px luokkaa, mikä kuulostaa ainakin minulle paljolta. Samoin noista 60s valotuksista noin viidesosa meni roskiin, kun seurannassa oli "tapahtunut jotain" ja tähdet oli soikeita ja epäteräviä. En osaa haarukoida miksi välillä "nytkähtää", luulisin että mekaniikka siellä nykii menemään. Mutta 80% saanto tällä polttovälillä ja parin-kolmen satkun seurantajalustalla on ainakin minulle oikein hyvä tulos.

Aika moni aloitteleva harrastaja tosiaan kyselee samoja juttuja, mitä itsekkin kyselin vuosi sitten. EQ3 on siitä loistava kapine, että sen avulla ihan oikeasti oppii tajuamaan mitä ekvatoriaalinen jalusta tarkoittaa, mitä on napasuuntaus ja mihin liittyy mystiset RA ja DEC termit. Ei minulla ollut näistä mitään käsitystä tasan vuosi sitten. Onneksi tajusin kuunnella viisaampiani, kun kuten varmaan aika monella muullakin niin minullakin löytyi jo se järkkäri itseltä.

Tässä itse nämä samat kyselyt tehneenä ja nyt vuoden foorumia seuranneena huomaa, että ihan samat kysymykset toistuu aina. Tuota EQ3:sta + järkkäriä + kameraoptiikkaa kyllä kannattaa ihan oikeasti jatkossakin suositella. Sillä pääsee alkuun, saa jo ihan näyttävää jälkeä onnistuessaan ja samalla väkisinkin oppii tähtikuvauksesta perusteet. Sekä toki pääsee heti alussa ihmettelemään, että onko se aina niin tuskaista. Ja onhan se :D
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Timpe

Thnx, linkitin tämän kertomasi nyt alkuun tuonne...  :smiley:
- Timo Inkinen

TuRe

#342
25.11. oli olevinaan kirkasta, mutta jotain usvaa oli yläilmakehässä kuitenkin, koska läpinäkyvyys oli aika surkea. Sain kuitenkin kuvattua M33:n jotenkin.
Tuomo Repo

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: monni - 01.12.2013, 21:18:50
Seurannan ongelmat itselläni näkyy siinä, että ruudut ei oikein tunnu osuvan päällekkäin ihan niin hyvin mitä olettaisin. Virhettä peräkkäisillä ruuduilla oli tänään pahimmillaan 15px luokkaa, mikä kuulostaa ainakin minulle paljolta. Samoin noista 60s valotuksista noin viidesosa meni roskiin, kun seurannassa oli "tapahtunut jotain" ja tähdet oli soikeita ja epäteräviä. En osaa haarukoida miksi välillä "nytkähtää", luulisin että mekaniikka siellä nykii menemään.

Jos on pitkä sarja noita 60s valotuksia niin ettei kohteen suuntausta ole korjattu välillä, niin laitapa kaikki ruudut pinoon maksimimoodissa (peak-hold-pino). Syntyneet tähtiviirut antavat hyvin osviittaa siitä, mistä mikäkin yksittäisen kuvan nytkähdys johtuu (huonossa kohtaa PE-käyrää, satunnainen nytkähdys, napasuuntaus, taipuma, jne.)

Kettu-Pekka

Tämmöinen jäi eilen haaviin. N. 1h 30min 4 min osavalotuksia. 150mm f5 newton, modattu eos1000d, iso800.