Hyvä saavutus kevytkalustolla 
Kertoile nyt samalla hiukan tuon yhdistelmän toimivuudesta eli kuinka hyvin EQ3-2 hanskaa tuollaisen digi-järkkäri/pikkutele-yhdistelmän. Sanoit, että "Seuranta ei ole ihan kohdillaan..." niin mitä tämä tarkemmin ottaen tarkoittaa? Foorumille on näet tullut monia "kevyen" kuvausjalustan hankkijoita ja tuota EQ3-2:sta on sanottu ensimmäiseksi "kelvolliseksi" kuvausjalustaksi mm. allekirjoittaneen toimesta. Tällaisille käytännön lisätiedoille lienee kysyntää, kiitos...
Mulla on tosiaan paha tapa sättiä tuota EQ3:sta enemmän, mitä loppukuvista pitäs uskoa. Se on tosiaan kevyt, helppo roudattava ja kunhan sen kanssa pääsee sinuiksi niin aika nopeasti sen saa ihan järkevästi tulille. Järkevästi tässä tarkoittaa croppikenno+200mm teleobiskalla 60 sekunnin valotuksia, mikä on ainakin mun ymmärryksen mukaan jo ihan ok tasoa.
Seurannan ongelmat itselläni näkyy siinä, että ruudut ei oikein tunnu osuvan päällekkäin ihan niin hyvin mitä olettaisin. Virhettä peräkkäisillä ruuduilla oli tänään pahimmillaan 15px luokkaa, mikä kuulostaa ainakin minulle paljolta. Samoin noista 60s valotuksista noin viidesosa meni roskiin, kun seurannassa oli "tapahtunut jotain" ja tähdet oli soikeita ja epäteräviä. En osaa haarukoida miksi välillä "nytkähtää", luulisin että mekaniikka siellä nykii menemään. Mutta 80% saanto tällä polttovälillä ja parin-kolmen satkun seurantajalustalla on ainakin minulle oikein hyvä tulos.
Aika moni aloitteleva harrastaja tosiaan kyselee samoja juttuja, mitä itsekkin kyselin vuosi sitten. EQ3 on siitä loistava kapine, että sen avulla ihan oikeasti oppii tajuamaan mitä ekvatoriaalinen jalusta tarkoittaa, mitä on napasuuntaus ja mihin liittyy mystiset RA ja DEC termit. Ei minulla ollut näistä
mitään käsitystä tasan vuosi sitten. Onneksi tajusin kuunnella viisaampiani, kun kuten varmaan aika monella muullakin niin minullakin löytyi jo se järkkäri itseltä.
Tässä itse nämä samat kyselyt tehneenä ja nyt vuoden foorumia seuranneena huomaa, että ihan samat kysymykset toistuu aina. Tuota EQ3:sta + järkkäriä + kameraoptiikkaa kyllä kannattaa ihan oikeasti jatkossakin suositella. Sillä pääsee alkuun, saa jo ihan näyttävää jälkeä onnistuessaan ja samalla väkisinkin oppii tähtikuvauksesta perusteet. Sekä toki pääsee heti alussa ihmettelemään, että onko se aina niin tuskaista. Ja onhan se :D