EQ-6:n tarkkuus

Aloittaja kihar, 21.09.2013, 16:51:25

« edellinen - seuraava »

kihar

Kuinkahan pitkiin valotusaikoihin EQ-6 -sarjan jalustoilla päästään 1500mm kaukoputkella kuvattaessa ennekuin tähtien muoto alkaa kärsiä?

Kimmo

naavis

Lainaus käyttäjältä: kihar - 21.09.2013, 16:51:25
Kuinkahan pitkiin valotusaikoihin EQ-6 -sarjan jalustoilla päästään 1500mm kaukoputkella kuvattaessa ennekuin tähtien muoto alkaa kärsiä?

Kimmo

Riippuu käytätkö seurannankorjausta eli autoguidaamista. Myös guidaustapa vaikuttaa. Jos jalustan säädöt ovat kunnossa ja guidaus toimii, jalustalla voi ottaa mielivaltaisen pitkiä valotuksia. Ilman autoguidaamista noin pitkällä polttovälillä ei välttämättä saa kovin pitkiä valotuksia ennen kuin periodinen virhe tai napasuuntausvirhe alkaa näkyä.

Kaizu

Tuossa on joitain PE-mittauksia. Kokonaisvirhe vaihtelee mittauksesta toiseen puolen ja puolentoista kaariminuutin välillä. Joissain virhe on muodoltaan rauhallinen, niin että siihen voi PE-korjaus vielä purra.
Pahimpiin ei pur e edes autoguideri. Ilman korjausta voi parhailla jaluistoilla saada useiden sekuntienkin onnistuneita otoksia metrin polttovälillä.

http://demeautis.christophe.free.fr/ep/eq6.htm

Kaizu
Kai Forssen

einari

Jälleen kerran pitää tarkentaa onko kyse vanhemmasta eq6 mallista vai uudemmasta eq6 pro (synscan) mallista.
Uudemmassa on paremmat moottorit ja tarkkuus.
Helpottaa siis autoguidaamista mutta edelliset vastaukset pätee eli silti puhutaan korkeintaan kymmenien sekuntien valotusajoista ilman autoguidaamista (tuolla polttovälillä).
___
Tapio

awallin

Lainaus käyttäjältä: kihar - 21.09.2013, 16:51:25
Kuinkahan pitkiin valotusaikoihin EQ-6 -sarjan jalustoilla päästään 1500mm kaukoputkella kuvattaessa ennekuin tähtien muoto alkaa kärsiä?

Kimmo

Esimerkki 200 mm kameraoptiikalla, 10 min valotukset, ilman autoguidausta ja sen kanssa:
http://www.anderswallin.net/wp-content/uploads/2009/09/guiding_works.jpg

Minun EQ-6 oli varmaan sitä vanhempaa mallia. Askelmoottorit ja yksinkertainen kapula jossa 4 nappia.
Joskus mittasin tuollaisen, jossa näkyy tuo mainittu puolitoista kaariminuuttia periodista virhettä
http://www.anderswallin.net/wp-content/uploads/2009/01/unguided.jpg

AW

tuunari

Vaikuttaa myös kalustan paino. Jos kyseessä 12" f/5 newton-putki, niin vaikeuksia tiedossa. Mutta esim Celestronin C9.25 SC-putkella, lyhennettynä f6.3 reducerin kanssa hyvin napasuunnattuna oa- seurannalla, voi onnistua. Minulla on eq6 pro kiinteän tolpan päällä ja tässä ko. putkella n. 1450 polttovälillä 30min yksittäisvalotus OIII filtterin läpi.
-pasi

jmantyla

Minulla on samoin EQ6 Pro kiinteässä betonimurikassa kiinni. Seuranta ilman guidausta riippuu paitsi putken polttovälistä ja painosta myös napatähtäyksen tarkkuudesta. Kun Pohjantähti on kohdallaan, olen saanut 120-180 s. valotuksia SW ED80 -putkella, jolloin noin joka viidennessä kuvassa on hiukan tähtien viirumaisuutta. Isommilla putkilla olen päässyt 30-45 s. valotuksiin.

Tässä kuvassa oli Sisiliskon supernova NGC 7250 Tal 200K 8" + Atik 383L 10x45 s. Muistaakseni pari kuvaa jouduin jättämään pois pienen viirumaisuuden taklia.

Jorma M.
Kangasala