Tolppa dobsonille

Aloittaja Apollo17, 16.09.2013, 21:50:23

« edellinen - seuraava »

Apollo17

Olen keskustelun ja harkinnan kautta päätynyt ensimmäisen newton-putkeni jalustaksi dobsonin. Sitä kai ei kuitenkaan voi niille sijoilleen pystyttää, joten olen rakentamassa havaintopaikalleni tolppaa dobsoniani varten. Ennen tolpan valmistumista on kuitenkin tärkeä tietää miten jalusta kiinnittyy siihen. Tolpan halkaisija on kyllä selvitettävissä mutta entä kiinnitys muuten? Eihän sitä voi vain nostaa tolpan nokkaan, siinä olisi suuri putoamisriski :cheesy:
"Kukaan, joka ei ole koskaan tehnyt virhettä, ei ole yrittänyt mitään uutta." -Albert Einstein

Lauri Kangas

Kyllä dobsonit perinteisesti istuvat ihan itsekseen maassa. Poislukien jotkut pöydällä pidettäviksi hupiputkiksi tarkoitetut 7-senttiset. Tietysti jos polttoväli on alle metrin, niin jää melko matalaksi.

Minkä kokoinen dobson on kyseessä? En ole tainnut koskaan nähdä dobsonia tolpan nokassa, mutta kyllähän sen kiinnittämiseen tarpeen vaatiessa keinot löytyy.

naavis

Lainaus käyttäjältä: Apollo17 - 16.09.2013, 21:50:23
Olen keskustelun ja harkinnan kautta päätynyt ensimmäisen newton-putkeni jalustaksi dobsonin. Sitä kai ei kuitenkaan voi niille sijoilleen pystyttää, joten olen rakentamassa havaintopaikalleni tolppaa dobsoniani varten. Ennen tolpan valmistumista on kuitenkin tärkeä tietää miten jalusta kiinnittyy siihen. Tolpan halkaisija on kyllä selvitettävissä mutta entä kiinnitys muuten? Eihän sitä voi vain nostaa tolpan nokkaan, siinä olisi suuri putoamisriski :cheesy:

Dobson-jalusta on tarkoitettu nimenomaan maan tasalla pidettäväksi. Sellaista on aika vaikea nostaa tolpan nokkaan ja vielä vaikeampi sitä on tolpan nokassa käyttää... Betonitolppaa kannattaa miettiä vasta jos meinaa pysyvästi pystyttää ekvatoriaalisen jalustan paikoilleen.

monni

Nopea ja helppo ratkaisu: älä tee tolppaa. Azimutaalisen jalustan kanssa tee mielummin tasainen alusta johon voit putken jalustoineen kanniskella. Visuaalihommiin tommonen alt-az dobsoni on nopea, mukava, simppeli ja helppo. Kamerahommiin tarvii kuitenkin omat aparaattinsa.

En ehkä aloittais hommaa tolpan tekemisellä siis.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Apollo17

Kiitos vastauksista, olin näköjään aivan hakoteillä. Tällainen vempele olisi harkinnassa, polttoväli 1200mm: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2493_Skywatcher-Skyliner-150P---Classic-6--f-8-parabolic-Dobsonian.html
Olisiko kamerahommiin sitten parempi ekvatoriaalinen jalusta, seurannalla?
"Kukaan, joka ei ole koskaan tehnyt virhettä, ei ole yrittänyt mitään uutta." -Albert Einstein

Lauri Kangas

Tuon jos nostat tolpan päälle, tarvitset tikkaat että pääset okulaariin. Ei muuta kuin putki maan pinnalle ja persaus tuolille, niin on tiedossa mukavia havaintoasentoja.

Kamerahommiin on, aivan oikein, parempi olla ekvatoriaalinen jalusta seurannalla. Siinä taas et tarvitse ollenkaan kaukoputkea, ainakaan aluksi. Visuaalihavaintoihin ja tähtikuvaukseen yhtä aikaa sopivia kaukoputkia ei käytännössä ole. Aiheesta löytyy satoja viestejä täältä foorumilta, ei kun selailemaan.