Celestron Nexstar 8 SE

Aloittaja Stardust, 09.08.2013, 21:22:33

« edellinen - seuraava »

Stardust

Olen hankkimassa Celestron Nexstar 8 SE ja olis muutama kysymys siitä.

Ensinnäkin luotettavuus, luin aikaisimmmista kirjoituksista että celestronilla on huono maine (ainakin Celestron CGE sarjalla) noiden goto ohjauksien kanssa (piuhat ei yhdistä ym.). Onko sama ongelma nexstarin kanssa? näytön tökkivyys tai hitaus kovalla pakkasella ei haittaa.

Toiseksi tuo jalusta näyttää samalta kuin 5 SE ja 6 SE, jos se on sama niin eikö se ole vähän hutera kasille?

Kolmas kysymys.
Onko Celestron 8 SE putkea mahdollista käyttää toisella jalustalla?

einari

Luotettavuuteen en ota kantaa mutta edullista elektroniikkaahan noissa on käytetty, eli lähinnä viihde-elektroniikkaa joiden kestävyydestä ei ole takeita pohjolan arktisissa olosuhteissa.

Yksikätinen haarukka ei ole paras mahdollinen keksintö, varsinkaan 8-tuumaiselle putkelle ja varsinkin jos puhutaan valokuvauksesta. Visuaalikäytössä toiminee.

Näyttääpä siinä standardi Vixen-tyyppinen kisko olevan joten onnistuu.
No sitten esim CGEM-jalustoissa on Losmandy-tyyppinen kiinnitys, joka vaatii omat virityksensä.
___
Tapio

EJP

Lainaus käyttäjältä: Stardust - 09.08.2013, 21:22:33
Olen hankkimassa Celestron Nexstar 8 SE ja olis muutama kysymys siitä.

Ensinnäkin luotettavuus, luin aikaisimmmista kirjoituksista että celestronilla on huono maine (ainakin Celestron CGE sarjalla) noiden goto ohjauksien kanssa (piuhat ei yhdistä ym.). Onko sama ongelma nexstarin kanssa? näytön tökkivyys tai hitaus kovalla pakkasella ei haittaa.

Toiseksi tuo jalusta näyttää samalta kuin 5 SE ja 6 SE, jos se on sama niin eikö se ole vähän hutera kasille?

Kolmas kysymys.
Onko Celestron 8 SE putkea mahdollista käyttää toisella jalustalla?
Minulla on SE-jalusta ollut visuaalikäytössä vuoden verran. Kuormana on sekä Celestronin C6 (n 4kg) että Skywatcherin 150/1800 Maksutov (5.6 kg). Jalusta kantaa molemmat mutta Maksutov on kantokyvyn rajalla.
C8 painaa speksien mukaan 5.7 kg joten rajalla ollaan senkin kanssa.
Sähköisiä ongelmia ei jalustan käytössä ole ilmennyt.

Stardust

OK. Kiito vastauksista.

Kumpi näistä olis parempi vaihtoehto

Meade 8" f/10 Coma OTA
mukana tulee
8x50 etsintähtäin
6mm SPL okulaari
90 kulmapeili
jalustana Ekvatoriaalinen jalusta EQ5 Deluxe Heavy Duty

Vai

Celestron Nexstar 8 SE