Kuvan tarkennus tähtikuvauksessa

Aloittaja Triviani, 23.08.2013, 15:10:58

« edellinen - seuraava »

Triviani

Kertokaapa te, joilla enempi kokemusta, että miten tarkennatta, jos esim kuvaatte ihan vain tähtikuvion, eli ei mitään kovin visuaalista? Itse turvauduin tuossa läppäriin, kun testailen vasta uutta kameraa, Canon EOS 1100D ja ainakaan automaattitarkennuksella ei saa teräviä kuvia. Eli kuinka saa tarkkoja kuvia ilman, että kantaa läppäriä mukana aina ja katsoo jokasen kuvan jälkeen, onko tarkka, ja voi alkaa kuvailemaan oikeasti? Putki 35-55 mm mutta jossain vaiheessa 300 mm ostoksessa, joten vinkit olisivat käyttökelpoisia.  :azn:

naavis

Lainaus käyttäjältä: Triviani - 23.08.2013, 15:10:58
Kertokaapa te, joilla enempi kokemusta, että miten tarkennatta, jos esim kuvaatte ihan vain tähtikuvion, eli ei mitään kovin visuaalista? Itse turvauduin tuossa läppäriin, kun testailen vasta uutta kameraa, Canon EOS 1100D ja ainakaan automaattitarkennuksella ei saa teräviä kuvia. Eli kuinka saa tarkkoja kuvia ilman, että kantaa läppäriä mukana aina ja katsoo jokasen kuvan jälkeen, onko tarkka, ja voi alkaa kuvailemaan oikeasti? Putki 35-55 mm mutta jossain vaiheessa 300 mm ostoksessa, joten vinkit olisivat käyttökelpoisia.  :azn:

Automaattitarkennus ei yleensä tähtitaivaan kanssa toimi, mutta käytännössä kaikissa uusissa järjestelmäkameroissa on livekuvaominaisuus, jolla saa kameran näytölle suoraa videokuvaa kennolta. Pimeässä se ei yleensä näe paljoakaan, mutta riittää kun näkyviin saa yhden kirkkaan tähden tai kaukaisen radiomaston valon. Livekuvan avulla voi yleensä tarkentaa kuvan käsin.

einari

Kuu jos näkyy on kanssa hyvä kohde tarkentaa (joka automaatilla tai liveview:lla).
Ja voihan sitä testikuvaa tarkastella kameran omallakin näytöllä - zoomaa vaan tarpeeksi.
Ja Bahtinovin maskia tarkennusapuna voi käyttää myös kameraoptiikan kanssa.
___
Tapio

Triviani

Kiitoksia. Täytyypä testata molempia konsteja  :cool:

Lauri Kangas

Livekuva kun on niin sitähän kannattaa hyödyntää. Menneitä ovat ajat jolloin piti ottaa peräkkäin muutaman sekunnin testivalotuksia ja arvioida 30D:n riittämättömästä zoomista jälkikäteen, että mihinköhän suuntaan ja montako mikrometriä pitää tarkentaa. Automaattitarkennuksenkin saa jollain laseilla toimimaan ihan tähtiinkin, mutta lopputuloksena on hieman yllättäen epätarkkoja kuvia. En siis suosittele. :tongue:

kjj

Itse tykästyin oman 1100D:ni kanssa tarkennuspuuhissa BackyardEOS-softaan, jossa on yksittäisen tähden kanssa tarkentamiseen oma "apuohjelmansa". Haittapuolena tuossa on tietysti se, että läppäri tarvitaan kaveriksi ja se, että softa maksaa pari kymppiä, mutta itse en järkkäritähtikuvaushommissa (kameran optiikalla tai kaukoputkella) tästä pois vaihtaisi.

Tosin tässäkin ketjussa mainittu bahtinov saattaisi olla fiksumpi vaihtoehto - en ole kokeillut.

Triviani

Lainaus käyttäjältä: kjj - 23.08.2013, 16:34:02
Itse tykästyin oman 1100D:ni kanssa tarkennuspuuhissa BackyardEOS-softaan, jossa on yksittäisen tähden kanssa tarkentamiseen oma "apuohjelmansa". Haittapuolena tuossa on tietysti se, että läppäri tarvitaan kaveriksi ja se, että softa maksaa pari kymppiä, mutta itse en järkkäritähtikuvaushommissa (kameran optiikalla tai kaukoputkella) tästä pois vaihtaisi.

Tosin tässäkin ketjussa mainittu bahtinov saattaisi olla fiksumpi vaihtoehto - en ole kokeillut.

Täytyypä tuokin varmuuden vuoksi testata, kun takapihallakin usein kuvaan, kun kohtuu hyvä ja pimeä paikka, ja lähes esteetön näkymä kaakosta kaakkoon :)