Linux, Wine sekä joitakin astrosoftia

Aloittaja kjj, 15.12.2013, 00:31:59

« edellinen - seuraava »

kjj

Kun kerran kaikki eilisyön kuukuvaukset menivät kelin takia pipariksi (kun Meteoblue sanoo, että seeing on 1 niin seeing tosiaan on silloin näemmä 1), niin ajattelin testata tähdellisemmän tekemisen puutteessa, kuinka Wine nykyisin soveltuu käyttämieni astrosoftien ajamiseen. Mitään sen syvällisempää konffaussulkeisia en jaksanut silti harrastaa (joo, linuxmiehelläkin menee sentään raja jossain  :azn:)

Ajoalustana on Debian Jessie, jossa Wine näyttäisi olevan tällä hetkellä versiota 1.4.1.

Autostakkert 2.3:

- Toimi heittämällä sieltä hakemistosta, johon olin sen windows-levylle asentanut. Minkäänlaisia virhetilanteita en noin puolen tunnin session aikana havainnut, jos fonttien lievää suttuisuutta ei lasketa (lienee Winen konffauskysymys). Käsittelin eri asetuksin useita eri videopätkiä, joiden koko oli joistakin sadoista megoista pariin gigatavuun - kaikki toimi. Nopeuden puolestakaan ei ollut valittamista.

Registax 6

- Samoin kuin Autostakkert, tämäkin toimi lähes heittämällä. Softa piti asentaa Winellä uudelleen Winen näkemälle C-levylle, koska alkuperäisestä Windows-asennuksesta ajaminen aiheutti jonkin DLL:n uupumisen. En jaksanut tätä dll-asiaa debugata sen tarkemmin, koska softa lähti heittämällä toimimaan, kunhan sen oli asentanut Winellä. Itse käytön aikana en huomannut mitään ongelmia. Osa UI:n fonteista oli paikon hieman pieniä, mutta käyttöä tämä ei haitannut sen kummemmin. Nopeuden puolesta en havainnut suurta hidastumista natiivialustaan verrattuna.

DSS 3.3.3

Lähti käyntiin heittämällä. Pinosin nopeasti aiemmin ottamani kuvan Andromedan galaksista. Itse pinoamisessa ei sinällään ollut ongelmia, mutta jotkin käyttöliittymän vipuset säätyivät oletuksena hieman outoihin asentoihin - tämä ei sinällän haitannut kunhan vain tajusi huomata asian. Lisäksi ainakin jälkiprosessoinnin histogramminäyttö bugasi jonkin verran, mutta sekään ei ollut varsinaisesti ongelma, kunhan tiesi, miltä sen pitäisi näyttää. Nopeuden puolesta muuten en havainnut suurempaa hidastelua, mutta jälkiprosessoinin lopullisen kuvan laskenta/piirtorutiini aina apply-nappia painaessa oli silminnähden hitaampi - ei ylittänyt tuskastumiskynnystä sentään.

Iris 5.59

Registaxin tavoin, tämäkin piti ajaa Winen näkemän virtuaalisen C-levyn sisältä.  Iris käynnistyi ihan normaalisti, ja sain ladattua siihen TIF-formaatissa olevan kuvan oikein, mutta softassa oli omituisesti paljon asioita, jotka toimivuutta kaikissa tilanteissa en voi oikein taata: esim. normaalin gradientin poistoon liittyvät komennot (subsky, bg, synthe jne...) tuntuivat toimivan vähän satunnaisesti. Sain silti lopulta omista kuvistani gradientit pois.



Ja sit pieni disclaimer: en todellakaan testannut ym. softista kaikkea mahdollista - voi olla, että jokin tietty toiminto on aivan käyttökelvoton joissakin noista softista. Jälkikäteen ajatellen voin ainakin varovasti suositella kokeilemaan näitä Linuxin päällä, jos se alusta tuntuu Windowsia mieluisammalta.

micko

Lainaus käyttäjältä: kjj - 15.12.2013, 00:31:59

Iris 5.59

Registaxin tavoin, tämäkin piti ajaa Winen näkemän virtuaalisen C-levyn sisältä.  Iris käynnistyi ihan normaalisti, ja sain ladattua siihen TIF-formaatissa olevan kuvan oikein, mutta softassa oli omituisesti paljon asioita, jotka toimivuutta kaikissa tilanteissa en voi oikein taata: esim. normaalin gradientin poistoon liittyvät komennot (subsky, bg, synthe jne...) tuntuivat toimivan vähän satunnaisesti. Sain silti lopulta omista kuvistani gradientit pois.


Raakakuvien latausikkuna ei toimi Winen kanssa. Kuvat saa ladattua laittamalla ne Iriksen työhakemistoon ja nimeämällä ne Iriksen logiikalla. (esim. andromeda1.CR2, andromeda2.CR2... andromeda20) Itse lataus tapahtuu kirjoittamalla komentoriville CONVERTRAW andromeda kohdenimi 20.

Tuon jälkeen pinoamisprosessi etenee kuten Windowsissakin eikä mitään ongelmia ole tullut vastaan.
Mikko Laine
Mosstack, koodaamani tähtipinoamissofta
Blogini
Kaikki kuvani on otettu yhdistelmällä Canon EOS 1100D, 200/2.8L II USM ja Eq3-2 ellen ole toisin sanonut.

pnuu

Kiitoksia raportista! Itse olen käyttänyt Winen läpi vain Iristä, ja siitäkin on nyt jo liian monta vuotta.. Tuolloin tein lyhyen bash-skriptin jolla tein symlinkit alkuperäisiin kuviin tuolla Iriksen logiikalla, erikseen flateille ja lighteille, ja samalla rakentui Iriksestä ajettavissa oleva skripti joka hoiti kalibroinnit, kohdistuksen sekä pinoamisen.

Josko sitä nyt joululomalla saisi kuvattua uuttakin materiaalia pinottavaksi..
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Toni

Usean vuoden ikäisellä kakkosläppärilläni on jo muutaman kuukauden ajan pyörinyt Distro Astro -niminen Linux-jakelu ja olen ollut siihen melko lailla tyytyväinen. Kyseessä on pitkälti Ubuntu-pohjainen systeemi, jossa on joitain Linux Mintistä tuttuja asioita ainakin graafisen käyttöliittymän puolella.

Tuosta jakelusta ei ole kamalasti pahaa sanottavaa, paitsi että huterimmat Winen alaisuudessa pyörivät softat olisi kehitystiimi voinut jättää pois. Astropuolelta löytyy Cartes du Cielin ja Stellariumin ohella joitain minulle ennestään tuntemattomia ammattitähtitieteilijöiden käyttämiä ohjelmia, joihin en ole suuremmin tutustunut. Libre Office ja Gimp kuuluvat luonnollisestikin jakeluun.

Seuraavia softia olen asennellut:

- Chrome
- Darktable (raakakuvien editointiin)
- Emacs
- Geeqie (kuvien katseluun ja lajitteluun)
- Google Earth
- Mobilepartner
- qBittorrent
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)