Havaintosuojan tolppa -projekti ...teknistä tukea kaivataan

Aloittaja Jyrki, 19.08.2013, 10:10:57

« edellinen - seuraava »

Jyrki

Olen virittelemässä havaintosuojan tolppaa hieman uuteen uskoon ja teknisille neuvoilla olisi nyt tarvetta.

Nykyinen tolppa on valettu betonista ja jalusta lepää 3 x 20 mm teräspultin varassa olevalla levyllä. En kuitenkaan ole ihan tyytyväinen ratkaisuun, sillä rakennelma tuntuu elävän jonkin verran lämpötilamuutosten myötä.

Tarkoituksena olisi istuttaa nykyisen betonitolpan ympärille teräsputki ja kiinnittää se (nykyiseen) tolppaan betonivalun avulla. Putken päälle tulisi hitsattava kansi jalustalevyä varten. Olin ajatellut lisäksi porata teräsputkeen muutamia reikiä (kierteellä) ja upottaa niihin kiinnitettävät (lyhyet) teräspultit betonivalun sekaan. En ole kuitenkaan ihan varma onko tässä pultti-ideassa mitään järkeä ja tukeeko se lopulta rakennetta yhtään sen enempää ...vai mahdollisesti jopa aiheuttaa ongelmia kun lämpötila vaihtelee.

Kaikki neuvot ja ideat ovat tervetulleita...           
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Kaizu

Jos 20 mm on ruuvin paksuus niin ruuvien pitäisi kantaa melko isokin jalusta. Edellyttää tietenkin että ruuvit eivät ole kovin pitkälti vapaana. Lämpötilan luulisi vaikuttavan vain jos ruuvit eivät ole samaa materiaalia, esimerkiksi yksi on ruostumaton ja loput patarautaa. Oletko tutkinut mistä tolppa liikkuu? Paljonko jalusta liikkuu, siitä tiedosta voi jotakin päätellä.

Teräsputkeen voi sisäpuolelle hitsata tartuntoja betoniille. Kierrerei'istä en näe hyötyä. Oleellista on että putki ja muut betonissa olevat rakenteet ovat mustaa terästä eivätkä ruostumatonta. Mustan teräksen ja betonin lämpölaajenemiskerroin on kutakuinkin sama.

Kaizu
Kai Forssen

Jyrki

Kaizu, kiitoksia niistä tartuntojen hitsaamis ja musta teräs vinkeistä.

Tolpan päässä olevat 20 mm ruuvit ovat tosiaan aika tukevia ja sinänsä kannattavat varmasti jalustan putkineen. Ruuvit tulevat ulos betonista n. 10 cm ja ne on valettu betoniin n. 30 cm matkalla. Ruuvit on kuitenkin tehty ruostumattomasta teräksestä ja olen alkanut epäilemään rakennelman elävän jonkin verran lämpötilan vaihdellessa ...betoni vs. ruostumaton teräs.

En osaa sanoa varmasti missä kohtaa rakennelmaa liike tapahtuu, mutta se näyttäisi olevan vähintään muutamien kaariminuuttien luokkaa. Huomasin liikkeen viime keväänä kun tein uudella jalustalla napasuuntauksia. ASA:n jalusta mahdollistaa erittäin tarkan napasuuntauksen tekemisen ja arvot heittävät vaikka jalustaan ei olisi koskettu millään tavoin. Pienillä napasuuntauksen virheillä ei sinänsä ole merkittävää vaikutusta (varsinkaan lyhyillä valotusajoilla), mutta pidemmillä valotusajoilla se alkaa jo näkymään.
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

tähti_ville

Heippa Jyrki,

Tiivisteet ovat tallessa ja enkös ollut oikeassa siitä, että Kaizu tietää nämä asiat aika tarkkaan :grin:.

Jyrki

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 19.08.2013, 15:07:07
Heippa Jyrki,

Tiivisteet ovat tallessa ja enkös ollut oikeassa siitä, että Kaizu tietää nämä asiat aika tarkkaan :grin:.

Kiitoksia tiedosta ja viritysavusta ...ja kyllä Kaizu tietää  :azn:
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Kaizu

#5
Arvaisin että ruostumattomat ruuvit ovat revenneet irti betonista. Todennäköisesti olet tehnyt valun suhteellisen lämpöisellä kelillä ja koska betoni vähän lämpenee kovettuessaan, ruuvit ovat olleet pisimmillään betonin kovettuessa. Kovalla pakkasella ruuvit ovat kutistuneet enemmän kuin betoni ja koska betoni kestää puristusta hyvin, ovat ruuvit enimmiltä osin revenneet irti betonista. Ruostumaton vielä aika huonosti tarttuu betoniin. Vielä betonissa kiinni oleva kohta voi olla millä tahansa kohtaa ruuvia. Jos yksi ruuvi on kiinni yläpäästään ja toinen alapäästään on lämpölaajenevassa osassa pituus eroa n.300mm. Ruuvin yläpään korossa tulee silloin eroa 0,005mm/1C= 0,05mm/10C = 0,25mm/50C.
Lämpimän kesäillan ja tiukan talvipakkasen välillä voi napasuuntaus muuttua 8-9' jos ruuvien väli on 100mm. Kaariminuutin muutos voi tulla jo alle 10C lämpötilamuutoksen johdosta.

Kaizu 
Kai Forssen

Jyrki

Kiitos Kaizu

Jotain tämän suuntaista olen vähän epäillyt ja on hyvä tietää sen olevan mahdollista. Kyse ei ole mistään isoista heitoista, mutta harmittaa kun on saanut napasuuntauksen "täydelliseksi" ja ison pointing mallin tehtyä vain huomatakseen seuraavalla kerralla, että kaikki ei ole enää kohdallaan.

Luulen, että teräsputken ...tai jos löytyy jostain rautaputkea ...valaminen nykyisen tolpan ympärille, ja ruuvitapeista eroon pääsy auttavat ainakin vähentämään liikettä, jos ei täysin sitä poistamaan.
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Kaizu

Sellainen juttu vielä että jos valat putken tms. sisään pitää massan olla sellaista joka ei kutistu kovettuessaan. Kiinassa valoivat aikanaan paperikoneen peruspultit konevasaan porattuihin reikiin. Kun massa oli kovettunut voitiin rei'istä nostaa ylös betonimäntiä teräsvarrella.

Kaizu
Kai Forssen

fsol77m

En tiedä onko tästä apua mutta mielestäni yksi vaihtoehto voisi myös se että irroittaa nykyiset pultit , poraa kiviporalla isommat reijät ja sitten betoniankkuri naputetaan paikalleen ja voila... Tai vaihtoehtoisesti käyttää lukitus massaa ankkurissa (tai pelkästään) vielä apuna niin on vielä tiukemmin kiinni.

ankkurimassana esim tämä
http://www.taloon.com/wit-ankkurointimassa-c-140-300ml/K-0903414001/dp

ankkurina esim tämä
http://www.taloon.com/pfg-ankkuri-vr-m10/K-59041080/dp?nosto=nosto_0000_katsoimyos

Jyrki

Paljon kiitoksia kommenteista...

Tämä tarkoittanee sitä, että betonin valaminen putken sisään ei ole sittenkään kovin hyvä idea ?  ...eli betoni kutistuu sen verran, että putken ja betonimassan väliin jää rako.

Nykyisten pulttien korvaaminen uusilla voi olla hankalaa muuten kuin laikkaamalla ne rälläkällä pois ja poraamalla viereen uudet reiät. En ole koskaan kokeillut ankkurimassaa käytännössä. Onko se niin vahvaa, että se pitäisi pultit uusissa koloissa tukevasti ? Millaisethan mahtavat olla ankkurimassan lämpölaajenemis ominaisuudet.
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

fsol77m

#10
Lainaus käyttäjältä: Jyrki - 19.08.2013, 23:55:49
Paljon kiitoksia kommenteista...

Tämä tarkoittanee sitä, että betonin valaminen putken sisään ei ole sittenkään kovin hyvä idea ?  ...eli betoni kutistuu sen verran, että putken ja betonimassan väliin jää rako.

Nykyisten pulttien korvaaminen uusilla voi olla hankalaa muuten kuin laikkaamalla ne rälläkällä pois ja poraamalla viereen uudet reiät. En ole koskaan kokeillut ankkurimassaa käytännössä. Onko se niin vahvaa, että se pitäisi pultit uusissa koloissa tukevasti ? Millaisethan mahtavat olla ankkurimassan lämpölaajenemis ominaisuudet.
Tuolla ankkurimassalla on ainakin laitureita tullut kiinnitettyä (tosin kiveen) mutta myös betoniin ulkorappusia yms (ei rosterisia vaan sinkittyjä) ja niihin vain upotettu kierretanko. Myös toisenlaisia kiinnityksiä on tullut tehtyä betoniin tuolla ankkurillakin pelkästään (rappusten kaiteita) ja ovat olleet tukevia & pitäviä.

Lämpölaajenemisesta en osaa sanoa muuta kuin että ainakin toistaiseksi en tiedä ainuttakaan kohdetta josta massa olisi irronnut tuon takia. Toki tuo pelkkä ankkurikin pysyy jo hyvinkin tiukassa ja sitähän saa kiristettyä vaikka joka vuosi jos siltä tuntuu :)

(Jos annat osoitteesi pv:nä niin voin lähettää sulle tuota ankkurimassaa ja ankkuripultteja jos et asu liki suurimpia kaupunkeja tms)

Edit: Niin ja se vielä lisäyksenä että jos pultit ovat tosiaan 20mm:siä niin sekin voi olla osa syynä lämpölaajenema irtoamiseen eli pienemmätkin pultit esim M8 olisivat riittäneet vallan hyvin.

Jyrki

Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Jyrki

Lainaus käyttäjältä: fsol77m - 20.08.2013, 06:19:39
Edit: Niin ja se vielä lisäyksenä että jos pultit ovat tosiaan 20mm:siä niin sekin voi olla osa syynä lämpölaajenema irtoamiseen eli pienemmätkin pultit esim M8 olisivat riittäneet vallan hyvin.

Kiitoksia kommenteista...

20 mm pultit ovat tosiaan aika jykeviä, mutta 8 mm tuntuvat vähän liian tikuilta vaikka rakennelman painon varmaan kestävätkin. Yksi mahdollisuus on tosiaan uusi valu nykyisen ympärille ja parempien (mustateräs tms.) pulttien valaminen siihen kiinni.
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Jyrki

No niin eri vaihtoehtoja on tutkittu ja homma näyttäisi seuraavalta:

Alkuperäinen "teräsputki täyteen betonia ja kansi hitsaamalla kiinni" ei näyttäisi onnistuvan, koska betoni ei ole siihen tarkoitukseen hyvä täyte. Muuta parempaa kiinnitysmekanismia teräsputkelle vanhaan betonipilariin en ole keksinyt...

Alkuperäisten 20 mm pulttien viereen uusien reikien poraaminen ja pulttien kiinnittäminen ankkurimassalla taas ei välttämättä onnistu käytännössä, vaikka kiinnitys varmasti pitäisikin hyvin. Meikäläisen laitteilla (ja taidoilla) reikien poraamien ja pulttien saaminen riittävän suoraan tuskin tulisi onnistumaan. Myös ankkurimassan lämpölaajenemisominaisuudet ovat arvoitus...

Viimeinen vaihtoehto on uuden 25 cm valun tekeminen nykyisen n. 15 cm valun ympärille ja kunnollisten mustateräs tms. pulttien valaminen siihen kiinni. Vielä kun tietäisi mistä kunnon kierretankoa kannattaisi lähteä kyselemään, tai onko jotain muuta vaihtoehtoa kuin mustateräs (joka lienee tavallista rautaa) siihen tarkoitukseen. 

Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

fsol77m

Lainaus käyttäjältä: Jyrki - 20.08.2013, 10:29:09
No niin eri vaihtoehtoja on tutkittu ja homma näyttäisi seuraavalta:

Alkuperäinen "teräsputki täyteen betonia ja kansi hitsaamalla kiinni" ei näyttäisi onnistuvan, koska betoni ei ole siihen tarkoitukseen hyvä täyte. Muuta parempaa kiinnitysmekanismia teräsputkelle vanhaan betonipilariin en ole keksinyt...

Alkuperäisten 20 mm pulttien viereen uusien reikien poraaminen ja pulttien kiinnittäminen ankkurimassalla taas ei välttämättä onnistu käytännössä, vaikka kiinnitys varmasti pitäisikin hyvin. Meikäläisen laitteilla (ja taidoilla) reikien poraamien ja pulttien saaminen riittävän suoraan tuskin tulisi onnistumaan. Myös ankkurimassan lämpölaajenemisominaisuudet ovat arvoitus...
No käytännössä sillä ei ole väliä vaikka kaikki pultit olisivat vinossa sillä vinoutta voi aina kompensoida (säätöpaloin yms).
Massan lämpölaajeneminenkaan tuskin on millään tavalla ongelma sillä jos massa olisi huonoa niin eihän sitä olisi silloin edes myynnissä jos sillä kiinnitetty laituri tms ei pysyisi vuottakaan paikallaan tms :D

Lainaa
Viimeinen vaihtoehto on uuden 25 cm valun tekeminen nykyisen n. 15 cm valun ympärille ja kunnollisten mustateräs tms. pulttien valaminen siihen kiinni. Vielä kun tietäisi mistä kunnon kierretankoa kannattaisi lähteä kyselemään, tai onko jotain muuta vaihtoehtoa kuin mustateräs (joka lienee tavallista rautaa) siihen tarkoitukseen.
Mikä tahansa sinkitty kierretanko käy (se on riittävän paljon "mustaarautaa"). Tee tankoon vaikka mutkia taivuttamalla jos haluat enemmän pitoa tai hitsaa kiinni oksia tms. Olen 1100% varma että pärjäät kaikki olosuhteetkin huomioiden niin alle 10mm kierretangolla jos "meilläkin töissä" kiinnitetään isoja rappusia yms 6mm pultein.
Yksi keino voisi myös olla tehdä asennus "väärinpäin" eli hitsata esim pitkään M10 mutteriin raudoitus tankoja ja valaa tuon mutterin tuonne pilariin kiinni ja sitten kiinnittää kiinnityslevyn suoraan mutteriin kiinni M10 pultein. (voin tehdä sulle nuo hitsauksetkin jos tarvitset)