vinkkejä jalustan hankintaan

Aloittaja joni, 16.05.2007, 22:20:56

« edellinen - seuraava »

joni

Tarkoitus olisi hankkia kannettava jalusta seurannalla. Kuvauskalustona on Eos400d ja mahdollisesti pienehkö kaukoputki. Olisiko teillä antaa mitään hyvää vinkkiä kohtuu edullisista jalustoista joissa olisi riittävä seuranta esim.10min valotuksiin pienellä putkella? Olen yrittänyt kysyä sähköpostitse villen-kellosta, mutta en ole vastausta saanut. tähän asti olen kuvannut ns.ladonovi-virityksellä ja käsin seuraten. Minkä tyyppisellä jalustalla homma hoituisi vaivattomimmin? kuvauspaikalla on saatavana verkkovirta ja käytössäni on kannettava kone+nettikameraa ja muuta sälää. kiitoksia jos jaksatte auttaa.

kimiza

Asiantuntija-apua liikenee varmasti täältäkin, mutta itse kun en asiantuntija ole, niin tyydyn vain suosittelemaan ottamaan yhteyttä Telescope-Serviceen laitehankintoja ja niihin liittyviä kysymyksiä koskien. Villen kellon toiminnassa on kuulemma viime aikoina ollut monenlaisia ongelmia, sähköposteihin ei ole vastattu ja asiakaspalvelu muutenkin vissiin huonohkoa? Telescope-Servicellä on kuitenkin asiantuntevaa porukkaa.

Näin. Sitten katsotaan, mitä foorumin muu väki osaisi kertoa..

Timo-Pekka Metsälä

Kannattaisi ehkä määritellä budjetti ensin kuvausjalustaa varten, jonka jälkeen olisi helpompi haarukoida merkkejä ja malleja.

joni

onko 10min jo mahdoton vaatimus?? Kuvasin Hale-Bopia aikoinaan ladonovella käsin ruuvaten Hasselbladilla ja 150mm optiikalla n.30min valotuksella ja pari kuvaa olivat neulanterävät...  :'(

tietysti ajatuksena on saada edullinen kannettava kuvausjalusta, hintakattona lienee kuitenkin n.500€.

kertokaahan mihin kannattaa kiinnittää huomiota, mikä riittää mihinkin, ja tietysti omia kokemuksianne.

suurin osa kuvauksista tulee tapahtumaan pääasiassa laajakulmalla ja teleoptiikalla.

Timo-Pekka Metsälä


joni

tuo vaikuttaa mielenkiintoiselle, mutta miten se voi olla noin kallis?(530€!) ja silti tuossa pitää yrittää saada tarkkaa suuntausta ihan samanlailla kuin nykyisessä laitteistossani.

kertokaahan tyhmälle, onko noissa uusissa GPS-tekniikkaa hyödyntävissä jalustoissa esim.meade hyvä seuranta? Toimiiko ne kuinka automaattisesti?

Mikä on noiden EQ-jalustojen laatu? Entäs TAL?

Löytyykö mitään hyvää testisivustoa näille laitteille ja putkille?

joni

mites se on, kannattaisiko laittaa Tal MT-3S vai HEQ5 ?? Vai onko liian järeää jos kuvaan vain teleoptiikalla ja myöhemmin ehkä pienellä putkella? Onko noissa jaloissa joku käytännön iso ero joka kannattaisi huomioida? Hinnaltaan suunnilleen samassa luokassa. Vai riittäisiköhän tuo eq3-2 sitten aivan yhtä hyvin? Tai eq1?

xpro

EQ1 en vois suositella....Heq 5 on aika raskas, ja hieman hankalaa siirrellä! Siihen tottuu jos ei taas halua niin raskasta, sitten kannattaa ehkä harkita eq3-2
Mutta Jalustan käyttömukavuus on minun mielestä aika tärkeä! EQ2 jalustani on jotenki kömpelömpi käsitellä ja säädellä verrattuna Heq5 pro jalustaan!

Se onkin yksi syy miks just tuo EQ2 jalusta on jäänyt nurkkaan pölynkerääjäksi..
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x