Flat-ongelma

Aloittaja softis, 04.08.2013, 18:07:07

« edellinen - seuraava »

softis

Aloittelin CCD-kameralla kuvailun tuossa viikko sitten ja sitkeä flat-ongelma on vaivannut alusta asti. Ongelma näkyy vain LRGB-ruuduilla. H-alfat ovat ok. Bin1x1 ja bin2x2 sama ongelma. Olen ottanut flatteja sekä LCD-monitorilta että EL-kalvolta (H-alfa). LRGB:t molemmilta vertailuksi eikä se vaikuta asiaan. Liitteen kuva on L-kanava flateilla korjattuna Astroartissa. Sama ongelma ilmenee CCDStack-käsittelyn jälkeen. Nyt korjaan sen Photoshopissa keinotekoisella flatilla jokaiselle kanavalle erikseen. Flattien valotusajat ovat jotain 0.8s. H-alfalla jotain 5-8s. Biaseja bin1x1 ja bin2x2 on aina 100kpl kutakin ja lämpötilan (-10C) mukaisia darkkeja 10-20 kpl. Lisää tietoja kerron jos jotain jäi tuosta pois. Kamerana siis Starlight Xpress SXVR-H18 ja Astronomikin LRGB:t. H-alfa on Baaderin tuotantoa.

jr

naavis

Oletko siis ottanut kaikki flätit sekä LCD-monitorista että EL-kalvosta ilman ongelman katoamista? Ongelma voi johtua kameran sulkimesta. LRGB-flättivalotukset ovat niin lyhyitä, että kameran sulkimen aukeaminen (ja sulkeutuminen) ehtii aiheuttaa kuvaan merkittävän gradientin. Kapeakaistalla (h-alfa) valotusaika venyy sen verran pitkäksi, että sulkimen aiheuttama gradientti ei ole enää merkittävä. Kokeile esimerkiksi himmentää LCD-monitoria tai valkoisen kuvan sijaan näyttää monitorilla harmaata kuvaa. Tällöin voit pidentää valotusaikaa ja ongelma toivottavasti katoaa.

softis

LRGB-flattejä olen ottanut sekä LCD-monitorilta että EL-kalvolta joka suotimelle binnauksen mukaisesti (ja valotusajat ADU:t tarkistaen). Ongelma ei katoa eli syy on jossain muualla. Voisin kokeilla seuraavalla kerralla pidempää valotusaikaa LRGB-fläteille niin katsotaan mitä se vaikuttaa. SXVR-H18 kamerassa tosiaan on se suljin. Kiitos vinkistä. Palailen asiaan...

softis

Edelliseen liittyen muistin että Astroartissa on laatikko jonne laitetaan "F. Dark Frames" eli tarkoittanee sitä että fläteillekin voi ottaa omat darkit jos niiden valotusaika kasvaa pidemmäksi. Tuollaistakaan ei ole tullut ajateltua. Mikähän tuossakin mahtaa olla jokin käytännön raja milloin kannattaa ottaa (kamerakohtainen sekin lienee)? H-alfa ja LRGB-flätit saa alle 10s ajoilla.

mickut

Lainaus käyttäjältä: softis - 04.08.2013, 18:07:07Flattien valotusajat ovat jotain 0.8s. H-alfalla jotain 5-8s. Biaseja bin1x1 ja bin2x2 on aina 100kpl kutakin ja lämpötilan (-10C) mukaisia darkkeja 10-20 kpl.

Käytät liian lyhyitä flättejä. Itselläni on sama kamera ja muiden H18 käyttäjien kanssa on tullut setvittyä, ettei alle 5s valotuksia kannata ottaa sulkimen rakenteesta johtuen. Empiirisesti olen päätynyt 8-10s flatteihin, ja kirjoitin pienen apuohjelman itselleni ottamaan sarjan siten, että eri suodinten välissä vaihtuu flattikalvon kirkkaus.

Muillakin progressiivisia kennoja käyttävillä on vastaavia ongelmia, esim QHY:n kamera käyttää erilaista luku-gainia alle 4s valotuksilla, joten flatit eivät bias-korjaudu oikein (ja oli siinä jotain muutakin outoa alle 4s valotuksilla)

-Antti

softis

Lähden liikkeelle korjaamaan ongelmaa noilla pidemmillä flättien valotusajoilla. Tein jo valmiiksi neljä erilaista harmaakuvaa tummuuksilla 50,100,150 ja 200 skaalalla 0-254. Seuraavaa hienostuneempi ratkaisu (kunhan tässä nyt ensin jonkinlaiset perusasiat saa kuntoon) olisi kehitellä sinne MaximDL:lle skriptiä joka vaihtaisi näytön tummuutta filtterin mukaan. Sehän siellä onnistuu VB:llä (olen jo koodannut jotain FITS-headerin puukottajaa kivikautisilla BASIC-taidoilla). Jotain samantapaista automaatiikkaa kuin mickut on ilmeisesti jo tehnyt pitäisi siis myöhemmin saada aikaiseksi.

mickut

Helppo testi flätin valotukselle on, kun korjaat flätin itsensä peilikuvalla (joko pysty- tai vaakasuuntaan peilattuna). Jos pölypallojen tausta on X:n sijaan suht tasainen, olet saavuttanut riittävän valotusajan.

-Antti

softis

Pidetään tämäkin mielessä seuraavan kerran kun flättejä valotellaan. Paljon on uusia juttuja tullut tässä viikon aikana vastaan joten kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan.

jr

softis

Tässä flätissä valotus on jo pidempi eli 8s. Tämäkään ei ole vielä täysin ongelmaton sillä himmentäjänmuovin kuviota näkyy läpi (käytin Gerd Neumanin 315mm pyöreää EL-valaisinta SCT11:n nokalla). Ensi kerralla lakanaa peliin. Ihmettelen hieman tuota kameran optiikan likaisuutta. Miten ihmeessä uusi tai ainakin erittäin vähän käytetty CCD-kamera voi olla tuossa kunnossa.

jr

einari

Uusi ? Sehän on jo vuosia vanha ja käyttämättömyys ei ole tae pölyttömyydestä.
Nuo pienimmät pölypallot näyttää vahän huolestuttavan pieniltä - mitä pienempi/tarkempi sitä lähempänä kennoa.
___
Tapio

naavis

Lainaus käyttäjältä: softis - 16.08.2013, 16:48:30
Tässä flätissä valotus on jo pidempi eli 8s. Tämäkään ei ole vielä täysin ongelmaton sillä himmentäjänmuovin kuviota näkyy läpi (käytin Gerd Neumanin 315mm pyöreää EL-valaisinta SCT11:n nokalla).

En erota mitään kovin merkittävää kuviota flätistä. Oletko myös ihan varma, että se johtuu himmentäjämuovista? Sellaisessa kai harvemmin on mitään kuvioita, ja kaukoputki on kuitenkin tarkennettu äärettömään jolloin putken suulla oleva flättikalvo on tukevasti epätarkka.

softis

Lainaus käyttäjältä: einari - 16.08.2013, 18:41:49
Uusi ? Sehän on jo vuosia vanha ja käyttämättömyys ei ole tae pölyttömyydestä.
Nuo pienimmät pölypallot näyttää vahän huolestuttavan pieniltä - mitä pienempi/tarkempi sitä lähempänä kennoa.

On tuossa roskaisuudessa ainakin se hyvä puoli että se on pakottanut tekemään kunnolliset flätit ja käyttämään ditheröintiä aina kun se on mahdollista. Ja muutenkin tekemään asiat oikein siellä kuvaushommien alkupään puolella. Hyvin on tässä oppinut temppuja miten noita häiriötekijöitä selätetään.

jr

softis

Lainaus käyttäjältä: naavis - 16.08.2013, 20:09:05
En erota mitään kovin merkittävää kuviota flätistä. Oletko myös ihan varma, että se johtuu himmentäjämuovista? Sellaisessa kai harvemmin on mitään kuvioita, ja kaukoputki on kuitenkin tarkennettu äärettömään jolloin putken suulla oleva flättikalvo on tukevasti epätarkka.

No se oli kai vaan jokin itse psyykattu kuvio. Nyt viimeksi käytin valkoista lakanaa EL-kalvon ja putken välissä sopivasti taiteltuna ja sain aikaan melko tasaiset flätit. Valotusajat olivat jotain 3-12s riippuen suodattimesta ja binnauksesta.

jr

softis


Timpe

En tiedä onko tästä apua, mutta sama Gerd Neumannin kalvo, jonka päällä erikseen vielä akryylilevy himmentämässä valoa. Otin tällaiset flat-kuvat 15.8.2013, kun kuvasin GSO RC10:n flat kuvia testiksi:
L = 0,3s (1x1 bin)
R = 1,4s (2x2 bin)
G = 0,8s (2x2 bin)
B = 0,5s (2x2 bin)


Noissa kaikissa näkyy putken nykyinen pienoinen kollimointivirhe (0,7x lyhentimellä) ja samalla myös KAF-8300 kennon herkkyyserot tuolla Neumannin El-kalvolla. (Yksittäiskuvia kaikki.)
- Timo Inkinen