Kaukoputken kuva muuttuu tarkennuksessa.

Aloittaja Temppe, 26.05.2013, 14:24:54

« edellinen - seuraava »

Temppe

Mulla on sky-watcher 102 ja siinä on pieni ongelma.Jos kaukoputken tarkennusta ei pidä suurena nii kuva näyttää aivan normaalilta ja pieneltä.Jos katsoo planeetoita ja tarkentaa niin kuva muuttuu valkoiseksi rinkulaksi jonka keskellä on musta piste.Oon ihan varma että se on ollut planeetta ku pienellä suurennuksella näkyy jupiterin neljä suurinta kuuta ja saturnuksessa sen ympäröimä kiekko.Kun katson tähtiä isolla suurennuksella niin siinä on samallainen valkoinen rinkula jonka keskellä on musta piste.Kuu kuitenkin näyttää normaalilta isolla suurennuksellakin.Onko se aivan normaalia vai joku vika.

einari

Jos keskellä näkyy musta rinkula niin silloin tarkennus ei ole kohdallaan. Kokeile vaan tarkentaa eri suuntaan.
___
Tapio

Temppe


Lithos

Tarkennus vain tarkentaa yhdenkokoisen kuvan, eli siis kun sinulla on kaukoputkessa okulaari ja katsot sen läpi niin tarkennus on paras kun planeetta näyttää pienimmältä ja terävimmältä. Koko muuttuu tarkennusta muuttaessa koska kuvasta tulee sumeampi, ei koska suurennus kasvaisi. Jos haluat suuremman suurennoksen on hankittava lyhyempi polttovälinen okulaari.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Mika Luostarinen

Lainaus käyttäjältä: Temppa910 - 26.05.2013, 14:24:54
Mulla on sky-watcher 102 ja siinä on pieni ongelma.Jos kaukoputken tarkennusta ei pidä suurena nii kuva näyttää aivan normaalilta ja pieneltä.Jos katsoo planeetoita ja tarkentaa niin kuva muuttuu valkoiseksi rinkulaksi jonka keskellä on musta piste.Oon ihan varma että se on ollut planeetta ku pienellä suurennuksella näkyy jupiterin neljä suurinta kuuta ja saturnuksessa sen ympäröimä kiekko.Kun katson tähtiä isolla suurennuksella niin siinä on samallainen valkoinen rinkula jonka keskellä on musta piste.Kuu kuitenkin näyttää normaalilta isolla suurennuksellakin.Onko se aivan normaalia vai joku vika.

Aina kun vaihdat okulaarin kaukoputkeen joudut aina uudelleen tarkentamaan kuvan eli käännät vain sitä nuppia siinä okulaarin vieressä. Älä unohda, että tähdet näkyvät aina pistemäisinä vaikka niitä katsoisi millaisella kaukoputkella tai suurennoksella.

Kaukoputken suurennusta voi muuttaa joko vaihtamalla kaukoputkeen eri okulaarin tai jos sinulla on käytössä ZOOM-okulaari niin suurennus muutetaan ZOOM-okulaaria itseään kiertämällä. Tällöin on tietysti myös kuva uudelleen tarkennettava kaukoputken tarkennuslaitteesta eli fokuserista.

-ML



Temppe