Harrastuksesta työksi

Aloittaja Dusti, 29.04.2013, 16:53:59

« edellinen - seuraava »

Dusti

Iltaa arvon foorumilaiset.

Olenkin jo pitempään tätä palstaa lueskellut ja URSAn jäsenenä tulee varmaan pian 15 vuotta täyteen (liityin joskus ala-asteella). Opiskelen AMK:ssa tietojenkäsittelyä ja pääsin ESA:lle työharjoitteluun täksi kevääksi. Pääasiassa kehitän tällä hetkellä ohjelmistoa Rosetta-luotaimen lennonjohdolle, melko mielenkiintoista hommaa :)

Sattuuko paikalla olemaan muita, jotka tähtäävät siihen, että harrastuksesta tulee ammatti? Saako suomesta ylipäätään töitä avaruusalalta vai onko suunta aina ulkomaille?

naavis

Lainaus käyttäjältä: Dusti - 29.04.2013, 16:53:59
Saako suomesta ylipäätään töitä avaruusalalta vai onko suunta aina ulkomaille?

Ainakin Ilmatieteen laitoksella tehdään jonkin verran työtä avaruusluotainten parissa.

Jyri Lehtinen

Kyllähän Suomesta löytyy jonkin verran töitä avaruusalalta niin tutkimuksen kuin tekniikan parista. Ala on kuitenkin sen verran rajattu, että työmarkkinat ovat käytännössä ainakin Euroopan ja käytännössä koko maailman laajuiset. Olen itse tehnyt muutaman vuoden ajan väitöskirjaa tähtitieteestä ja ainakin tutkimuspuolella kansainvälisyyttä pidetään täysin välttämättömänä oman urakehityksen kannalta. Toisaalta jos on valmis muuttamaan pariksi vuodeksi ulkomaille työn perässä, ei olekaan välittömässä vaarassa päätyä alan vaihtoon. Lisäksi hyvin monet tuntuvat palaavan takaisin Suomeen ulkomailla työskentelyn jälkeen.

Jos jonkun vinkin voisi antaa, niin avaruusalalle lähtiessä ei kannata ihan heti valmistuttuaan sitoa itseään yhteen paikkaan ison talon hankinnalla tai lasten koulupaikalla. Tämän lisäksi ei muuta kuin onnea alan valintaan.

Dusti

Olen myös hieman tutkaillut työmarkkinoita, ja esimerkiksi jenkeissä SpaceX rekrytoi aika ahkerasti porukkaa, rajoituksena vaan ITAR sopimukset ja sitäkautta vaatimus USA:n kansalaisuudesta. Euroopan puolella EADSilla on myös töitä, suurin osa Saksassa. Itseäni ei haittaisi työskennellä muutamaa vuotta ulkomailla, mutta en kuitenkaan haluaisi jäädä ulkomaille pysyvästi.

Tutkimustyö kiinnostaa myös, mutta oma koulutus ei taida vielä vähään aikaan riittää siihen :) Jokunen viikko sitten täällä oli iso konferenssi Planckin tuloksista ja useampikin suomalainen vilahti ohi, tuskin ihan harrastuspohjalta olivat sinne eksyneet.

Horus

Lainaus käyttäjältä: naavis - 29.04.2013, 17:47:17
Ainakin Ilmatieteen laitoksella tehdään jonkin verran työtä avaruusluotainten parissa.

Kuten juuri mm. Rosetan parissa  :wink:

Eikä pidä tietty unohtaa MSL/Curiosity ja tulevaa Exomarsia ja.... noh onhan noita. Kantsii aina välillä kysellä oisko meillä IL:ssä mahdollisia paikkoja projekteissa. Niin ja siis itse olen IL:llä avaruuspuolella  :cheesy:
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

Dusti

Kas kas :)

IL taitaa tietoisesti erikoistua Marsin ympäristö- ja säämittauksiin? Vähän näin offtopicina, olen ollut muutamallakin luennolla koskien tutkimusta teollisten kasvihuonekaasujen käytöstä Marsin ilmakehän lämmittämiseen. Katselin tuolta sinun blogista MSL:n paineanturin käppyrää ja tutkimuksen lämpötilasimulaation käppyrät vastasivat kummasti tuota painedataa.

Sinänsä kuulostaa ihan järkeenkäyvältä että paineen noustessa myös lämpötila kasvaa, mutta liekö silti vain yhteensattumaa? REMSin lämpötila-anturi väittää toista, joten ehkä pitää luottaa siihen :)

allar

Minullakin on harrastus osittain vaihtunu työksi. Viime vuonna työskentelin Jenassa (Saksa) astrofotoniikan parissa ja nyt olen hommissa astrofysiikan instituutissa Potsdamissa. Projektit pyörii lähinnä spektrometrien suunnittelun parissa. Harmi tosiaan että Suomesta ei juuri löydy töitä astronomisten instrumenttien parista mitkä pysyisi ilmakehän sisäpuolella  :undecided:
Allar Saviauk