Astro photography tool

Aloittaja Kettu-Pekka, 03.12.2014, 06:38:54

« edellinen - seuraava »

Kettu-Pekka

Otin eilen käyttöön APT ohjelmaa. Ohjaan sillä 1000D kameraa. Tein valotuksille muutaman kuvausohjelman.

Mutta miten tuo flattien kuvausohjelma, se ei anna laittaa valotusaikaa? Miten flattien kuvaus tuolla softalla käytännössä menee?

JiiHoo

Tee kuten APT:n manuaalissa (http://www.ideiki.com/astro/UserGuide.aspx) sanotaan:

  • Plan Editor: Flat plans don't use dithering. In EOS mode can use the AV dial mode to determine the optimal exposure or to be configured for manual exposure (see Section XVI)
  • Advanced Tab: Advanced Flat/Bias plans – when it is selected you will be able to define the duration for exposures in Flat and Bias plans. When it is unchecked, Flat plans will use the AV dial mode and will leave the camera to select the exposure; Bias plans will use the shortest supported by the camera exposure

Itse olen aina käyttänyt Av-asetusta kamerassa, koska se on hoitanut valotuksen hyvin kohdilleen. Muutoin planiin tarvitsee vain määrittää muistaakseni ISO, aukko (molemmat samat kuin lighteja kuvatessa) sekä kuvattavien flattien määrä. Sitten vain flättiboksi paikoilleen (jos sitä käyttää) ja plani tulille.

Täytyisikin varmaan viimein ostaa tuo APT, jos ei muuten niin edes tuen vuoksi. Hyvä softa, joskin kuulemma BYE on käytettävyydeltään hieman parempi.

Kettu-Pekka

Saako APT kuvausohjelman automatisoitua siten että jokaisen valotuksen välissä olisi tarkennusvalotus? Eli ohjelma tarkentaisi automaattifokuserilla joka framen välissä.

VP

Tyhmä kysymys (jos sellaisia on) mutta miksi tarvitset tarkentaa joka kuvan jälkeen? Putki tietysti jäähtyy ja sen myötä tarkennus vaihtuu mutta eikös ongelma ole ratkaistavissa sillä että kärrää putken pihalle ja antaa jäähtyä?
Aiheesta en siis tiedä mitään, amatööri kun olen. Mutta mielenkiinnosta kyselen. :azn:

Muuten kyllä tuo APT on varsin pätevä kun voi ohjelmoida valotukset suoraan läppäriltä. Ongelmaksi vain itselleni on muodostunut akunkesto, kun lähin pistorasia on 20km päässä. Onko tähän olemassa jotain poppakonstia jolla saisi läppärin pysymään lämpimänä / onko näihin olemassa varavirtalähdettä joka ei kyykähdä samantien?

-V

RL

Vaikka putki olisikin jäähtynyt, niin esim. kaverin c14 putki muuttaa muotoaan jo vähäisessä lämpötilanmuutoksessa ja fokus siirtyy sitämyötä. Samaa ongelmaa ei varmaan ole pienemmissä linsseissä ja newtoneissa. Omassa 20cm newtonissa en huomannut mitään tuollaista viime kaudella.

Kettu-Pekka

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 25.06.2015, 22:39:52
Tyhmä kysymys (jos sellaisia on) mutta miksi tarvitset tarkentaa joka kuvan jälkeen? Putki tietysti jäähtyy ja sen myötä tarkennus vaihtuu mutta eikös ongelma ole ratkaistavissa sillä että kärrää putken pihalle ja antaa jäähtyä?
Aiheesta en siis tiedä mitään, amatööri kun olen. Mutta mielenkiinnosta kyselen. :azn:

Muuten kyllä tuo APT on varsin pätevä kun voi ohjelmoida valotukset suoraan läppäriltä. Ongelmaksi vain itselleni on muodostunut akunkesto, kun lähin pistorasia on 20km päässä. Onko tähän olemassa jotain poppakonstia jolla saisi läppärin pysymään lämpimänä / onko näihin olemassa varavirtalähdettä joka ei kyykähdä samantien?

-V

Itse olen käyttänyt läppärin varavirtalähteenä auton akkua + invertteriä. Menee yön yli että heilahtaa.

Kannattaa laittaa läppärin virta-asetukset siten että se ei mene mihinkään virransäästötilaan. Itselläni läppäri on kääritty kevyesti viltin sisään niin se pitää itsensä lämpimänä.

Sitten vielä läppäriin teamviewer niin saat ohjattua kuvaussessiota vaikka kotisohvalta.

ellu

Saisikos muuten APT:tä toimimaan Linuxilla? Kokeilin Virtualboxilla , mutta en saanut toimimaan niin onko se edes mahdollsita?
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

Kettu-Pekka

Lainaus käyttäjältä: ellu - 14.08.2015, 14:05:46
Saisikos muuten APT:tä toimimaan Linuxilla? Kokeilin Virtualboxilla , mutta en saanut toimimaan niin onko se edes mahdollsita?

Kysele tuolta APT forumilta http://aptforum.com/phpbb/

Siellä ohjelman kehittäjä vastailee hyvin aktiivisesti kysymyksiin.