Tähtikuvaus > Tähtikuvien käsittely

Keinotekoinen Flat

(1/3) > >>

hoptari:
Olen lopettanut tyystin tasoituskuvien ottamisen, sillä Iriksellä voi helposti tehdä varsin hyvät tasoituskuvat DSS:lle.
DSS kelpuuttaa Iriksellä tehdyt kuvat, jos ne on tallennettu fitteinä (.fit) ja DSS:n Raw/FITS asetuksissa ohjelmaa
huijaa hiukan väittämällä FITS välilehdellä kuvien olevan kameralla otettuja.
Kuvaus sessiossa otan vain varsinaiset kohteen valotukset ja mikäli kyseessä on pintakohde myös kuvan pari
kohteen sivulta. Bias kuvan saan helposti lukemalla irikseen yhden RAW kuvan, täyttämällä sen vakioarvolla
(fill 2048, kamerani on EOS 1100D) ja tallentamalla sen vaikka masteroffset.fit nimellä.
Myös flatin voi tehdä iriksellä. Se toimii ihan hyvin, jos tarpeen on vain kompensoida vinjetointi. Jos kamerassa
on pölypalleroita homma menee hiukan hankalaksi enkä kuvaa sitä hommaa tässä.

Flatin teko tapahtuu seuraavasti.
Luetaan yksi raw kuva irikseen ja sitten komentoja:
>offset -2048 (poistetaan ofsetti, kamerani siis EOS 1100D)
>save kuva
tehdään maski jolla eliminoidaan kirkkaat kohdat, eli
>bin_down xxxx
>save mask
>load kuva
Prosessin valikosta otetaan kohta "remove gradient (polynomial fit)" ja siinä molemmat täpät ja ok.
>synthe
>save sky
Jostain syystä DSS haluaa flatin ylösalaisin, joten seuraavaksi geometri valikosta "flip horisontal".
>save flat
Tämä on jo kelpo flatti, mutta jostain syystä DSS sillä alikompensoi vinjetointia vaikka iriksellä se on ok.
Siispä voimistetaan flatin toimintaa offsettia käyttäen:
>offset -xxxx
Tallennetaan flatti nimellä flat.fit
Kokeilen flattia DSS:lla samalla kuvalla josta sen tein ja kokeillen säädän iriksellä offsettia käyttäen
flatin tehon sopivaksi.
Tällaine flatti on ainakin minulla toiminut varsin hyvin enkä enää ole flattikuvia ottanut.

I.S.

Julius:
Hyviä huomiota hoptarilla! Olen myöskin tehnyt Iriksellä keinoflättejä vanhoihin otoksiin,
kun en kuvailun alkuvaiheessa oikein viitsinyt kunnon kalibrointikuvia tehdä riittävästi.
Koko käsittelyn olen kuitenkin tehnyt Iriksellä. Edellä selostettu ohje toimii tosiaan hyvin
gradienttien nitistämiseen. Tosin menetelmä voi hävittää myös sumualueita yhtä lailla.
Pölypallerot on jo sitten työläämpi juttu, mutta onnistuu joten kuten myös Iriksellä.
Nykyään otan kyllä flätit erikseen. Rajummissa venytyksissä keinoflättien virheet alkaa
näkymään ikävästi.

hoptari:
Sumualueiden turvaamiseksi otankin kohteen ulkopuolelta flattia varten yhden ylimääräisen kuvan.
Minulla keinoflatti on toiminut venytyksessä paremmin kuin varsinainen flatti, mutta olenkin ottanut
ennen flatit taivasflatteina seurannalla ja putkea kuvien välillä siirtäen. Vikani on ehkä ollut, että nuo
flattikuvat on otettu aivan eri suunnasta kuin peruskuvat (kamera on ehkä hiukan taipunut tarkentimessa).
I.S.

hoptari:
Kun tässä vauhtiin on päästy, niin jatketaan juttua vielä flatin parannustekniikalla. Edellä kuvattu
flatti toimii useimmiten tarpeeksi hyvin, mutta jos kuvissa on pölyvikoja tai vinjetointi ei ole riittävän
jouheaa, niin flattia voi parantaa.Aiemmassa sepustuksessa sky nimellä talletettu taustataivaan kuva
on irikselle sopiva flatti. Korjataan sillä kuvaa seuraavasti:
>load kuva
>div sky xxxx
>save kuva2
Tässä on tausta tasoitettu melko hyvin, mutta vikaa on voinut jäädä ja se näkyy kuvassa2.
Leikataan kuvasta kirkkaat osat pois komennolla clipmax xxxx yyyy. Sopivan leikkaustason (xxxx)
selvittämiseen tarvitaan stat komentoa ja korvausarvona (yyyy) kannattaa käyttää kuvan mediaaniarvoa.
Jäljelle jää aiemman flatin virheet kuvaava otos. Siinä on entisten kirkkaiden kohteiden paikalla hieman
virheellisyyttä. Koska korjaus alkuperäiseen flattiin on pieni, voi kuvaa roimasti tasoittaa. Olen käyttänyt
komentoa gauss 5. Suurempaakin tasoitusta voi hyvin käyttää. Tällä häviää hyvin kohinatkin.
Vielä offsettia käyttäen säädetään korjauskuvan mediaani (tai keskiarvo) nollaan ja
ynnätään korjausosa aiempaan flatin yritykseen, eli
>add sky
Jatko samoin kuin aiemmin, siis
"flip horisontal"
>offset -xxxx
talletetaan nimellä flat.fit.
Tavallisesti joutuu myös hienoviritykseen poistettujen kirkkaiden osien kohdalla, erityiseti jos pölypallerojen
kohdalle on osunut tähtiä.
I.S.

jussi_k_kojootti:
Ylläpito hoi -- voisiko noi hoptarin parin päivän takaiset viestit erottaa omaksi ketjukseen, esimerkiksi otsikolla "Keinotekoinen flat Iriksellä" tms ... olen varma että lähivuosina haluan löytää ne ns. helpost :-)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta