Pilvet 2013

Aloittaja MarkoM, 08.02.2013, 18:37:09

« edellinen - seuraava »

MarkoM

Olen jotenkin kuvitellut, että vyörypilviä esiintyisi ainoastaan ukkosten yhteydessä, mutta nähtävästi niitä ilmeisesti voi esiintyä voimakkaiden saderintamienkin yhteydessä... Ainakaan itse en osaa laskea tätä muuksi kuin vyörypilveksi (tarkistin useammastakin tutkasta, eikä ukkosia esiintynyt), paikkana Ilmajoki, kt67,  16.7.2013 klo 23:38.:



Ja hieman rajatumpi versio



Onnistuin samalla kuvatessani säikäyttämään hieman kauempana sijaitsevan mutkan takaa aika haipakkaa tulleen mese-kuskin, jonka nopeus laski jo selvästi alle sallitun... :rotfl:
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

DarkSide

Ompa hieno kuva ja havainto Markolla. Erikoisesti vyörypilvi todellakin näkyy olevan täysin erillään ukkosalueesta.
Empä ole mokomaa ennen nähnyt  :shocked:

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 17.07.2013, 00:39:40
Onnistuin samalla kuvatessani säikäyttämään hieman kauempana sijaitsevan mutkan takaa aika haipakkaa tulleen mese-kuskin, jonka nopeus laski jo selvästi alle sallitun... :rotfl:

..No hyvä, että jokin saa nopeudet lakeudella laskemaan jopa sallittuun. Noita rakettikuskeja olen myös havainnut matkaillessani
piiitkiä ja laaakeita seutuja. Ei siinä mitään kun laskevat leveää pikitietä, mutta kapealla mutkaisella 3.5 metriä leveällä soratiellä 120 km/h vauhdilla 2,7 metriä leveää raskasta kalustoa ohittaessa on fakiirin taidot koetuksella.  :laugh:

ps. Nämä Markon ottamat kuvat ovat liian vähän kommentoituja mielestäni. Monesti upeita kuvia... 

einari

Jännän näköistä aaltopilveä jälleen.
Kokeilin myös laajakulmalinssiä kännykässä.
http://einarin.1g.fi/kuvat/clouds/2013/07_29/
___
Tapio

Jorma Koski

Heinäkuu päättyi komeaan auringonlaskuun Porvoon Sondbyssä
sinitaivaskin oli oudon värinen pilviraoissa
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

einari

Olin viikonloppuna käymässä Zurichissä.
Tuli myös seurattua Blitzortungin salamapaikannusta ja lauantaina meni iso suunnilleen Sveitsin kokoinen mörkö, mutta Zurich jäi pohjoispuolelle, sunnuntaina sitten samanlainen mörkö meni Zurihin pohjoispuolelta.
Molemmissa parhaimmissa ruuduissa oli päälle 500 lukemia mitkä on aika hurjia noin Suomen näkökulmasta.

Paluulennolla sitten tuli nähtyä koneen ikkunasta kuvan tyylipuhdas alasin.
Kapteeni lupaili myös säärintamaa jota ei voinut väistää ja turbulenssia, mutta aika tasaista lennosta kuitenkin tuli.

___
Tapio

Hepokumpu

Pari kuvaa hieman erikoisemmista pilvistä mitä iltapäivän aikana havaitsin. Toivottavasti linkitys toimii ja kuvat näkyy kaikille...
Itse arvelin että tässa eka kuvassa on Lenticularis luokkaan kuuluvia pilviä mutta onko näin?



Tämä toinen kuva puolestaan on ympyrän muotoisesta hieman laajemmasta pilvialueesta (kuva otettu 8mm fisulla) . Pilvilautta liikkui hitaasti ja piti oman muotonsa suhteellisen pitkän aikaa eli ei ollut mikään sattumalta syntynyt kuvio. En nyt muista että itse olisin koskaan vastaavaa muodostelmaa havainnoinut. Löytyyköhän myös tälle joku oma nimitys?

----------------
Jarmo Leskinen
----------------

naavis

Jälkimmäisen kuvan ilmiölle ei tietääkseni ole mitään erillistä nimeä, mutta ensimmäisessä kuvassa on emäselviä ja komeita mantelipilviä, eli lenticulariksia. Onnea havainnosta! :cool:

Jari Luomanen

Upeat lenticularikset Hepokumpu! Mistä päin Suomea nämä on näpätty jos saan udella? :)

Jari

Hepokumpu

Kiitos kommenteista. Paikkakunta tosiaan jäi mainitsematta, Kempeleen taivaalta nämä näkymät ikuistin.
----------------
Jarmo Leskinen
----------------

einari

Irkissä kuulin sellaisenkin tiedot että on olemassa laaja ja elävä harrastusporukka joka bongaa lentokoneiden jättövanoja.
Näin pääasiassa tähtikuvaajana ajatus tuntuu hieman oudolta.

No en tiedä noteerataanko siinä genressä näitä jöttövanojen varjoja mutta minulle nyt työmatkalla osui moinen ilmestys vastaan ja kuvasin sen sitten kännykameralla.

___
Tapio

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: einari - 23.08.2013, 18:15:46
Irkissä kuulin sellaisenkin tiedot että on olemassa laaja ja elävä harrastusporukka joka bongaa lentokoneiden jättövanoja.
Näin pääasiassa tähtikuvaajana ajatus tuntuu hieman oudolta.

No en tiedä noteerataanko siinä genressä näitä jöttövanojen varjoja mutta minulle nyt työmatkalla osui moinen ilmestys vastaan ja kuvasin sen sitten kännykameralla.

Ajatuksen outoudesta en tiedä, mutta ainakin oma kamera suuntautuu välillä kohti taivasta "sopivan" jättövanan kohdalle osuessa - ja erityisesti siinä tapaukessa, jos siinä saa vielä itse aiheuttajan mukaan kuvaan tai vanassa on muuten jotain mielenkiintoista (kuten juuri varjo)...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

TuomoL

Lahden yllä tänään hieman ennen klo 18.
Kuvauskalustoa: Olympus Pen E-P1 & E-PL1 & E-PM1 + M.Zuiko 14-42mm / ED 70mm APO "lintuputki" / Samyang 7.5mm F3.5 Fish-eye / Meade ETX-90AT

tähtityttö

Lainaus käyttäjältä: TuomoL - 22.09.2013, 20:06:31
Lahden yllä tänään hieman ennen klo 18.

Tuossahan on kivan oloiset pilvet  :wink: Kouvolankin suunnalla nousi kunnon pilvet ja tulihan niistä "suhteellisen" isoja rakeita. Parissa kolmessa minuutissa tuli rakeita niin paljon, että nurmikko oli hetken aikaa ihan valkoisena  :smiley: Oikeastaan tuosta puuttui enää ukkonen, tosin tuskin sitä olisi kuullut rakeiden "rummutuksen" takia  :wink: