CPC 1100n kayttöikä n. 50 kertaa.

Aloittaja YoKahainen, 12.01.2013, 19:08:14

« edellinen - seuraava »

YoKahainen

Eiköhän tämä ollut tässä. Alkaa olla hiukan liian hankalaa/kallista näiden kertakäyttöputkien kanssa. Mutta toki onhan se myönnettävä, että 50 katselukertaa on varmaan ihan ok käyttöikä 4 tonnin putkelle.


LKE.

naavis

Onko selvinnyt mikä CPC:ssä meni rikki? Tai millaisia oireet ovat? Valitettavan harvat laitteet kestävät Suomen pakkaskelejä riittävän hyvin. Toivottavasti saat laitteet vielä kuntoon!

YoKahainen

Pystyakseli lakkasi toimimasta, ei mitään elonmerkkejä. Kaikki muut painikkeet reagoivat ok, paitsi ylös/alas -nuolet. Arvelisin moottorin olevan rikki. Putki toimi ihan ok alignmentissä.
Annoin putken jäähtyä rauhassa ja kun menin katsomaan, oli pystyakseli mykkä. Ulkona ei ole kylmä vain n. -10, eli siitä ei pitäisi olla kyse. Pikkuputki 8i kestää vaikka 40 astetta pakkasta.
Tämä putki on muutenkin ollut outo laadullisesti, esim GPS ei toimi pakkasella ja putkessa oli jo uutena roskia sisällä. Eli taattua uutta Celestron laatua.

LKE

Timpe

Tarkista nyt vielä kaapelivian mahdollisuus eli mittaa goto-kapulan kaapeli läpikotaisin yleismittarilla (jos omistat sellaisen). Pakkanen on ankara vastus tuollaisen massatuotantoputken kulutuselektroniikalle, eikä eristeen sisältä katkennnut goto-kapulan johto olisi mitenkään harvinainen vika... :huh:
- Timo Inkinen

YoKahainen

Kiitos neuvoista, mutta en viitsi/pysty tehdä asialle yhtään mitään. Olen jokseenkin kypsä tähän hommaan. Kerrankos sitä ihminen erehtyy ja virheistään kenties oppii. Halusin vain tiedottaa kaikille, älkää ostako kalliita kertakäyttöputkia.

(Lisäys: pystyseuranta oli siis lopettanut toimintansa putken ollessa seurannassa, joten muu kuin kaapelivika on todennäköisempää, varsinkin kun kaikki muut painikkeet toimivat kapulassa.)
LKE

Jutte

Ok. Nuku yön yli tai useampi, mieti sitten missä voisi olla vika, lähesty asiaa uudestaan. Ongelmat eivät yleensä ole ylipääsettömiä kun pettymyksestä ja turhautumisesta on ensin päästy yli. Usein viaksi paljastuu hyvinkin looginen ja jopa  helppo juttu, jota hermostuneena ei ota huomioon tai ei jaksa ajatella.
J-P Teitto

YoKahainen

Tai sitten jätän tuon tuohon monumentiksi tyhmyydestäni ja kuvaan Nexstar8illä, joka on aivan valtavan hyvä, mutta alitehoinen putki.

LKE

jarikankaanpää

Hei
Minulla oli joskus vastaavia ongelmia Meaden Autostar käsiohjaimen kanssa. Putki ei reagoinut joihinkin
komentoihin. Syy oli painonappien pohjassa olevissa kuminystyröissä. Nämä tapit väsyvät käytössä, litistyvät
eivätkä kytke allaan olevien piirilevyn kontakteja päälle.

Päällystin ne elektroniikka-asentaja tuttuni antamalla metallifoliolla. Tämä tarraliima pohjainen matsku sai kontaktit jälleen toimimaan. Verenpaine laski enkä perustanut nettiin AutostarII-viharyhmää.

Säilytän putkea ulkona styrofoamkotelossa. Moottorin ympärillä on sähkövastus, joka ajastimella toimien kytkee muutaman kerran vrk:ssa vastuksen päälle. Uskon että tämä osaltaan on auttanut tätä kalifornian lelua säilymään hengissä täällä tundralla.
Jari Kankaanpää

YoKahainen

En oikein usko tuohon vikaan, putkea on tosiaankin näppäilty niin vähän, ettei kontaktivika oikein kuulosta mahdolliselta. Säilytän putkea sisällä.

LKE

Kaizu

CPC:n sisälle en ole kurkistanut mutta Tähtikallion Meaden moottorit olen nähnyt. Siihen aikanaan tuli vastaava vika, moottori meni rikki. Täsmälleen samanlainen moottori löytyi vaimon hiustenkuivaajasta.
Oli varmastikin halvin markkinoilta löytynyt moottori, samanlaisia on myös lasten leluissa. DC-moottori jossa ei ollut edes hiiliä vaan pari kupariliuskaa tuomassa sähköä roottoriin. Jos et saa korjautettua takuukorjauksena, suosittelen kurkistamaan, mitä jalusta on syönyt. Jos jalustaa ei saa korjattua niin kaipa putken voi siirtää vaikkapa EQ-jalustaan. Eihän se putki ole rikki?

Kaizu
Kai Forssen

Julius

Oletko kokeillut C8i:n kapulaa CPC:n kanssa? Vai ovatko eri liittimillä?
Oma CPC925:n kapula toimii ainakin ristiin Celestron SLT102:n kanssa.

Jutte

Itse tutkisin ensimmäikseksi moottorin eli moottori esiin, näkyykö toimimattomuuteen selvää syytä, syötä sille suoraa virtaa, tapahtuuko mitään, pyöritä käsin, herääkö toimimaan yms. tästä se toivottavasti etenee.
J-P Teitto

YoKahainen

Olen kokeillut toista kapulaa, eivät ole yhteensopivia. Kyllä se aika saletisti on moottorivika. Ei viitsis ruveta edes yrittämään purkamista, jos on vähänkään samanlainen urakka kuin muissa jenkki SCTssä.

LKE

Käenpesä

Moi,
Samaa mieltä kuin Jutte.
Kuuluuko käsivarresta minkäänlaista ääntä kun painat kapulan nuolipainikkeita ?
Matopyörä on nimittäin liitettynä moottoriin alumiinisen väliholkin avulla, jossa on kaksi pienen pientä kuusiokoloruuvia. Nuo kyseiset ruuvit olivat omassa putkessanikin hieman löysällä kun sen ensikerran avasin.

Laitan tässä ohessa pari kuvaa jos niistä olisi vaikka apua.




VP
Veli-Pekka Käkönen, Valkeakoski
Celestron CPC 1100 XLT, SkyWatcher 200/1000 HEQ5, TS Quadruplet 80/520 f6.5, ZWO ASI662MC, ZWO ASI294MC Pro.
http://kaenpesa.blogspot.fi/

Käenpesä

Moi taas,

Unohtui tuosta äskeisestä tämä linkki jolla pääsee suoraan Celestronin varaosiin.
Sieltä löytyy kaikkea kivaa :azn:
Sivulta 7 löytyy CPC:n moottorit a' 82 taalaa kappale.
Teleskop Servicen kautta niitä kenties voisi tilailla.

http://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=en&tl=fi&u=http%3A%2F%2Fwww.celestron.com%2Fastronomy%2Fparts.html&anno=2

Niin ja vielä tuosta CPC:n korkkaamisesta. Se ei ole sinällään mikään vaikea juttu. Muistat vain merkata irroittamasi käsivarren suojakuoren ruuvit (ovat nimittäin eri mittaisia) niin tulevat sitten oikeisiin paikkoihin takaisin.

VP
Veli-Pekka Käkönen, Valkeakoski
Celestron CPC 1100 XLT, SkyWatcher 200/1000 HEQ5, TS Quadruplet 80/520 f6.5, ZWO ASI662MC, ZWO ASI294MC Pro.
http://kaenpesa.blogspot.fi/