Tokina 12-24/4 taivaskuvaukseen?

Aloittaja kotikontu, 14.12.2012, 10:27:48

« edellinen - seuraava »

kotikontu

Mielipiteitä tuosta objektiivitä taivas/revontuli kuvauksiin?
Samyang 8/10 olisi käypänen mutta mitä suosittelesitte aloittelijalle?

Mediootti

Moro,

Omasta laukusta tuollainen Tokina löytyy; tai oikeastaan tätä nykyään myynnissä olevaa edeltävä versio, jossa ei ole putkeen rakennettua tarkennusmoottoria. Ilmeisesti optiikka on kuitenkin 1/1 sama.

Olen ollut Tokinan hinta/laatu -suhteeseen varsin tyytyväinen. Se on mukavan skarppi täydelläkin aukolla. Valovoimaa toki saisi olla enemmän, mutta tuohon hintaan nyt ei ihan kaikkea voi vaatia. Olen kuvannut sillä revontulia ja maisematähtikuvia - tai lähinnä yrittänyt kuvata, kun kelit ovat olleet aika epäsuotuisat. Tuolla alla näkyvän linkin takana on muutama käsittelemätön, täysikokoinen valotus viime talvelta himmeistä revontulista (eivät juuri silmällä näkyneet). Tässä tapauksessa käsittelemätön = raw-muodossa kuvattu ja Lightroomin oletussäädöillä exportattu. Valittelen vinoja horisontteja tms. jälkikäsittelyä vaativia yksityiskohtia, mutta varmaan saat noista kuvista enemmän infoa noin... :)

https://www.dropbox.com/sh/jzy3od2j1w3ohe0/leSg-xVW9a

Kamerana Nikon D7000, kaikissa ruuduissa ISO800, F4 ja 20 sekuntia valotusaikaa. Filut ovat n. 6 megan kokoisia.

Tokina on arvioitu mm. tuolla:

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/273-tokina-af-12-24mm-f4-at-x-pro-dx-nikon-lens-test-report--review

Hyvä saitti tuo Photozone muutenkin.

Kaveri kuvaa Samyangin 8-millisellä samanlaisella D7000-rungolla kuin minäkin. Hyvä hinta/laatu myös siinä. Aloittelijalle saattaa Tokina automaattitarkenteisena olla noista se helpompi vaihtoehto, mutta eipä tuo 8-millisen käsin tarkentaminenkaan ole mitään rakettitiedettä. Edelliseen näkemykseen toki se varaus, että ehdin itse kuvata käsitarkenteisellä järkkärillä liki 30 vuotta ennen digiaikaa, ja käytän edelleenkin käsitarkennusta hankalissa olosuhteissa aika usein. Tähtitaivaan kuvaamisessa tarkennus on joka tapauksessa useimmiten tehtävä käsin.

Mika
Mika Pajala, Ylivieska - Nikon D610 + erinäisiä kakkuloita

kotikontu

#2
Tulipa tehtyä sitten päätös uuden objektiivin hankinasta. Kiitti vaan linkeistä  jotenkin noi kuvat on jäänyt näkemättä ja testit!
Tein tuon perusteella päätöksen linssistä.  :cheesy: