Verkkovirtaa jalustalle ja oheislaitteille

Aloittaja Prikka, 05.10.2014, 15:55:36

« edellinen - seuraava »

Prikka

Nykyisen kuvauskalustoni sähköä tarvitsevat komponentit ovat CG-5 GT-jalusta, kuvaus- ja guidausputken huurrelämmittimet, flättipaneeli, järkkäri ja läppäri. Tällä hetkellä jalustalla, järkkärillä ja läppärillä on kullakin omat verkkovirtalähteensä, kun taas lämmittimet ja flättipaneeli saavat virtansa 12V akusta. Vakiokuvauspaikoillani on käytettävissä verkkovirtaa, joten akun raahaaminen mukana tuntuu hivenen turhalta. Oma ymmärrykseni sähkötekniikasta on kuitenkin lähes olematon enkä tiedä millaisella virtalähteellä akku pitäisi tai kannattaisi korvata. Akusta eroon pääsemisen lisäksi haluaisin korvata jalustan ja järkkärin nykyiset kyseenalaiset virtalähteet joillakin paremmin ulkokäyttöä kestävillä ratkaisuilla. Jalusta saa virtansa Bilteman sisätiloihin tarkoitetusta säädettävästä virtalähteestä, minulla oli aiemmin vastaavanlainen ja se tapasi kohtalonsa viime talven pakkasilla. Kamera taas saa virtansa eBaysta löydetystä halpisvirtalähteestä, jonka kaapeleiden eristeitä olen jo pari kertaa joutunut paikkailemaan.

Käytän lämmityspantojen säätämiseen Hitecastron ohjainta (ks. linkki alla). Laitteessa on lämmittimien liittimien lisäksi kaksi 12V ulostuloa, joista saisi kätevästi virtaa jalustalle, kameralle ja flättipaneelille, jos vain saisin syötettyä sille verkkovirtaa jostakin (flättipaneelille ja jalustalle tarvitsen virtaa vain vuorotellen, 12V virran syöttäminen järkkärille ohjainboxin kautta vaatii tietysti oman adapterinsa). Kiinnitän ohjausboxin kuvaamisen ajaksi jalustan jalkaan, joten jos saisin syötettyä sen kautta virtaa muillekin laitteille, minulla olisi jalustani ympärillä vähemmän ansalankoja.

Googlailun perusteella CG-5:n GT-versio tarvitsee kunnolla toimiakseen 2,5 ampeeria. Lämmittimien virrantarpeesta en ole varma: Guidausputken lämmittimen sain kylkiäisenä guideria ostaessani. Lämmitin on tehdastekoinen ja muistuttaa TS:n kaupittelemia pantoja (ks. linkki alla). Kuvausputken lämmittimen taas olen itse askarrellut netistä löytyneiden ohjeiden perusteella, se koostuu seitsemästä 270 ohmin vastuksesta. Järkkäri taas tarvitsee nykyisen virtalähteen speksien perusteella 2 ampeeria toimiakseen. Flättipaneelinkin virrantarve on pieni mysteeri, askartelin sen eBaystä ostamastani A5-koon EL-paneelista. Netistä löytämieni vastaavanlaisten paneelien spekseissä virrantarpeeksi ilmoitetaan yleensä n. 3 ampeeria.

Eli kysymys kuuluukin: Millainen virtalähde minun kannattaisi hankkia ja mahtaako tuo ohjainloota kestää jos syötän sen kautta virran lämmittimien lisäksi kameralle ja jalustalle tai flättipaneelille?

http://www.firstlightoptics.com/hitecastro/hitecastro-four-channel-four-port-dew-controller.html
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p6193_Astrozap-Heizmanschette-fuer-1-25zoll-Okulare-und-50mm-Sucher.html

Kaizu

Laske yhtaikaa päällä olevien laitteiden virrat yhteen ja siihen varmuusvara päälle ja sitten virtalähdekaupasta sen kokoinen virtalähde. 12V:n virtalähteitä taitaa löytyä kaikista harrastetavaroita myyvistä liikkeistä; Biltema,Mototnet, HongKong, Tarjoustalo, Puuilo...
El-panelin virrankulutuksen voi mitata laittamalla yleismittarin ja panelin sarjaan.
Kamera kuluttaa 2A silloin kun se lataa salamaa, muutoin se pärjää vähemmällä. Tähtikuvauksessa ei yleensä tarvita salamaa.

Kaizu
Kai Forssen