Pentax C1614-M okulaari

Aloittaja mtaka, 03.01.2013, 18:35:24

« edellinen - seuraava »

mtaka

Terveeks,

Tuli tuossa aiemmin ostettua kirppikseltä/vanhan tavaran kaupasta ikääntynyt kameralaukku. Nyt sitten olin viimein ottamassa sitä uusiokäyttöön, niin sivutaskun pehmusteiden välistä löytyi yllätys, siis otsikon mukainen "okulaari".

Vähän tuolta googlesta kattelin tietoa ja kovasti koitti minulle tyrkyttää tietoa valvontakameraan tms. kuuluvaksi, jos oikein ymmärsin.
Osaisiko joku viisaampi kertoa millaiseen käyttötarkoitukseen ko. kapistus on tarkoitettu?
Hintaakin tuolla näyttäisi olevan (riippuen nettikaupasta ~150eur), eli ei kait ihan mikään lelukaan ole?

Ja se on varma ettei minulla ole tuolle käyttöä. :D Saattaa olla että tuon markkinoin täällä, jos siitä on jollekkin iloa..

thx
M

Timpe

- Timo Inkinen

mtaka

Objektiivi...tietenkin. :D

Mutta juurikin tuollainen, minkä linkitit.

Meade-mad

C-kierre objektiivit ovat alkujaan tehty video- tai valvontakameroihin.

Nykyisistä pienistä peilittömistä ainakin m43 kameroihin on saatavissa soviterengas, jolla monet C objektiivit saadaan istutettua niihin. Kuvakulmaltaan m43 kamerassa tuo 16mm Pentax vastaa kinokossa 32mm objektiivia. Ainoa tuntematon tekijä on juuri tuon objektiivin paksuus. Objektiivin pitää nimittäin mahtua sovitteineen hiukan kameran bajonetin sisälle. Jotkut C objektiivit ovat turhan paksuja eivätkä mahdu sovitteeseen.

Tämä saattaa myös hiukan vinjetoida kuvaa.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas