Raspberry Pi

Aloittaja mazikainen, 17.08.2012, 11:29:57

« edellinen - seuraava »

mazikainen

Ei palauta haku että kukaan foorumilla olisi maininnut tätä laitetta ääneen. Kyseessä on siis halpa vähävirtainen ARM-linux tietokone joka on ahdettu luottokortin kokoiselle piirilevylle. 700 mhz prossu, 256 muistia, ei liikkuvia osia kuten tuulettimia. Käydessään kuluttaa noin 3-4 wattia sähköä mikäli mittarini ei pahasti heitä. Matala virrankulutus mahdollistaa periaatteessa myös tämän käytön siellä minne ei tule sähköjä jos virta saadaan pienestä aurinkopaneelista tai tuulimyllystä. Pulttaa 3g-mokkulan kiinni niin voi käyttää netin yli.

Tokko tämä Stellariumia pyörittää mutta esmes havaintosuojaan tästä saisi koneen joka ei vie ollenkaan tilaa ja jolla on niin pieni virrankulutus että voi olla päällä vaikka 24/7. Liitäntöinä USB, HDMI, ethernet ja vielä nippu GPIO-pinnejä jos haluaa askarrella kylkeen vaikkapa kosteusanturia tai muuta kivaa. Käyttöjärjestelmä ajetaan SD-kortilta joten käyttöjärjestelmän voi vaihtaa miltei vauhdista tuoreempaan. Hintaa kotiinkuljetettuna päälle 30 puntaa eli ei järin mitään.

www.raspberrypi.org/

Minulla ei ole mitään kokemusta havaintosuojien ja tietokoneohjattujen putkien tarpeista tai vaateista, mutta juolahtipa mieleen että tämä voisi olla hyödyllinen. Miltäs kuulostaa?

naavis

Raspberry Pi on ihan mukava pikkukone, itsellänikin pyörii sellainen nurkissa. Riippuu vähän tarpeista, että onko siitä hyötyä vai ei. Useimmat harrastajahintaluokan goto-jalustat ovat käytettävissä toistaiseksi vain Windowsin kautta, joten RPista ei ohjauskoneena ole iloa, mutta juurikin kaikenlaisten antureiden lukemiseen netin ylitse kone sopii varsin mainiosti.

mazikainen

Jotain pikkunäppäriä toimintoja olen tuolle pyrkinyt miettimään, ssh-palvelinta olen sillä pyörittänyt (mistä nyt ei ole mahdottomasti hyötyä kun yliopiston palvelimia kuitenkin käytän) ja joku tuommoine älytalo/havaintosuoja/mökkivahti -sovellus pyörinyt mielessä

micko

Tilasin RasPin jokin aika sitten. Tulee kun tulee. 11 viikkoa taisi sanoa kestoksi. Mietin siitä pääasiassa mediakonetta XBMC:llä. Pitäisi riittää vääntö.

Toinen käyttötarkoitus olisi kameran etäohjaaminen tähtikuvauksessa. Gphotolla saan ohjattua 1100D:tä Linuxista. Jalustana mulla on EQ3-2 yhdellä moottorilla (vasta ostanut alkukestästä enkä ole päässyt testailemaan) eikä siihen mitään gotoja (en tiedä saako edes). Suuntaus siis ensin manuaalisesti, mutta sen jälkeen olisi tarkoitus siirtyä sisätiloihin, ottaa ssh RasPiin ja kuvata. Kuvat verkon yli saman tien pöytäkoneelle.

En tiedä onnistuuko projekti ihan tuollaisenaan, mutta se olisi suunnitelma. Sähköä vielä mietin. Kamerassa riittää akku jonkin aikaa, jalusta myyjän mukaan seuraa hyvin useita öitä ilman latausta, mutta Pi tarvitsee sähköä. Verkon sille ajattelin totetuttaa wlanilla, niin Piirakan sähkö olisi tainut tarvittava piuha. Takapihalla kuvatessani saan kyllä vedettyä johdot, mutta se rajoittaa näkymän etelään.

Suunnitelmana oli kerätä tänne juttua projektin etenemisestä.
Mikko Laine
Mosstack, koodaamani tähtipinoamissofta
Blogini
Kaikki kuvani on otettu yhdistelmällä Canon EOS 1100D, 200/2.8L II USM ja Eq3-2 ellen ole toisin sanonut.

mazikainen

Tokihan jos sinä yhdenkin kaapelin vedät havaintopaikalle niin kannattaa sitten vetää se sähköpiuha kaikkia varten eikä alkaa kikkailemaan akkujen kanssa. Säästyy monelta *tutukselta kun vehkeet on akkujen sijaan verkkovirrassa (jos tämä vaan on mahdollista).

RasPin kanssa kannattaa olla tarkka lisälaitteiden vaatiman virran kanssa. Se kun ei usbin kautta pysty antamaan kovin paljoa virtaa ulos, ja esimerkiksi Huawein nettitikut eivät ilmeisesti saa tarpeeksi virtaa suoraan RasPin usbiin kytkettyinä. Viritelmiin tullaan siis todennäköisesti tarvitsemaan myös omalla virralla toimiva usb-hubi, taas yksi syy vetää verkkovirta sinne suojaan.

Lauri Kangas

Itsellekin tuli postissa pari kappaletta tuollaisia. USB-porttien edessä on 140 mA polyswitchit jotka rajoittavat porttien hörppäämää virtaa. Oikosulkemalla ne saa ainakin wlan-tikkuja toimimaan, jos tietää mitä tekee. Itse yritän pärjätä ilman hubeja.

mazikainen

Elektroniikkapuuhastelun kanssa olen täysi untuvikko. Kolvi on käynyt kädessä ala-asteen jälkeen kerran tai kaksi. Tilasinpahan kuitenkin tuon Gertboard-lisärin tuohon samalla noin niinkusta itseopiskelun välineeksi.

mazikainen

http://davidhunt.ie/?p=2641  RasPi järkkärin akkuhäsmäkässä. Pieni on kaunista.

micko

Tulikin RasPilla vastaan erikoisia ongelmia Canon 1100D:n kanssa. USB-yhteys tuntuu jotenkin jumittuvan aina kuvan ottamisen jälkeen. Tämä on mahdollista kiertää resetoimalla USB yhteys aina kuvan ottamisen jälkeen.

Kirjoitin skriptin omia kuvailujani varten. Voin sillä vähän automatisoida kuvausprosessia sekä ottaa pidempiä valotusaikoja, mihin kameran omat toiminnot taipuvat. Kaupan päälle skripti siirtää kuvat heti ottamisen jälkeen verkkolevylleni.

Blogissani juttua ja itse skriptit jos kiinnostaa: http://mikkolaine.blogspot.fi/2013/01/script-to-control-canon-1100d-on.html

Nyt enää tarvitsee miettiä nuo edellä mainitsemani sähköt ja verkot RasPille. Sähkö mennee helpoiten roikalla jos pihalla kuvaan, mutta RasPin verkkoa vielä mietin. Saisikohan jostain ikkunanraosta ethernet-piuhan ulos? Ehkä Wlani on kuitenkin paras vaihtoehto.
Mikko Laine
Mosstack, koodaamani tähtipinoamissofta
Blogini
Kaikki kuvani on otettu yhdistelmällä Canon EOS 1100D, 200/2.8L II USM ja Eq3-2 ellen ole toisin sanonut.