Ajatuksia ja apua järkkäri / kameraoptiikka kuvauksen aloittamiseksi

Aloittaja Lithos, 19.11.2012, 07:34:29

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 19.11.2012, 20:27:47
Tuo objektiivi saattaisi juuri sopia, käsittääkseni vain EF-S objektiivit eivät toimi, mikä tahansa EF toimii.

Toinen vaihtoehto voisi olla EF35/2.0, mikä maksaa jo enemmän mutta tuottaa "normaalin" kuvakulman croppirunkoon. Kannattanee katsella käytettyjä, koska näitä liikkuu paljon markkinoilla. EF50/1.4:ssa on sitten parempi tarkennusrengas kuin tuossa EF50/1.8:ssa, mutta hinta nousee paljon. Näissä kaikissa on hyvän kokoinen apertuuri suhteessa polttoväliinsä. Tästä tuli sitten vielä mieleen se Samyang 85/1.4 samasta syystä eli valovoimaa sopivassa polttovälissä (tästä objektiivista on ketju foorumilla).
- Timo Inkinen

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 19.11.2012, 19:00:40
En ole aivan samaa mieltä. Tämä on aika yleinen uskomus...

Sillon kun objektiivi tuottaa diffraktion rajoittaman erottelun, lisäpikselit eivät tuo lisäinfoa, valitettavasti.

Esimerkki difraktion vaikutuksesta tähtihavainnoissa:
1) objektiivilla voidaan erottaa kaksoistähden kaksi komponenttia toisistaan. Sopivalla kennolla saadaan kuva molemmista komponenteista.
2) Jos objektiivi ei kykene erottamaan tähtiä toisistaan, lisäpikselit kennossa eivät tuo komponentteja näkyviin.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Lauri Kangas

50-millistä en voi suositella tähtikuvaukseen. Tarkennus on ihan mahdotonta ja kun tötterön kääntää taivaalle, tarkennusholkki valahtaa takaisin sisään.

Kannattaa aloittaa millä tahansa lasilla (esim. kittilinssillä, jos sellainen tulee mukana) ja vasta myöhemmin ostaa parempi tilalle, nimittäin sitten kun ymmärtää linssien päälle ja tietää minkä ominaisuuden haluaa omissa kuvissaan olevan paremmin.

Paljonko olisi budjettia laittaa obiskaan?

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 19.11.2012, 20:50:16
50-millistä en voi suositella tähtikuvaukseen. Tarkennus on ihan mahdotonta ja kun tötterön kääntää taivaalle, tarkennusholkki valahtaa takaisin sisään.

Hyvä kun kerroit, oma EF50/1.4 on tässä suhteessa ihan eri kakkula :wink:
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 19.11.2012, 19:07:20

Et tarvitse kumpaakaan noista päästäksesi alkuun. Ainoastaan sellaisen lohenpyrstökiskon palan joka kiinnittyy ruuvilla kameran pohjaan. Sillä voit kiinnittää kameran kaukoputken paikalle ja sitten kääntää kameran rektaskensio- ja deklinaatioakseleilla haluamasi kohteen suuntaan.

Tuo "Photoguider upgrade" jota muissa piireissä kutsutaankin downgradeksi (koska siinä puretaan tarpeettomia osia pois) on kyllä ihan käyttökelpoinen laitos sitten kun jalustaa haluaa kuljettaa ympäri maapalloa. Pnuulla on sellainen ja sain sen lainaksi testikäyttöön viime kevään kanarianreissulle.

Olethan muuten lukenut Tähdet ja Avaruuden numeron 8/2010?  :wink:

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 19.11.2012, 20:53:31
Hyvä kun kerroit, oma EF50/1.4 on tässä suhteessa ihan eri kakkula :wink:

Jep, tarkennetaan siis että nimenomaan 1.8-versiota vaivaa kuvailemani ongelmat. Kuvasin lainatulla 50/1.4:llä espanjassa jouluna 2008, se oli ihan kiva kakkula.

Lithos

Ajattelin että budjetti kakkulaan olisi noin 400 euroa mikäli laitan tuon 1100D rungon. Kaikki laitteeni toistaiseksi ovat käytettyä tavaraa ja missään ei ole ollut valittamista joten käytetyn kakkulan hankinta ei huoleta.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Kaizu

Canonisoituna pitää vielä tuoda esiin yksi Caonia puoltava asia, rungon ohuus. Canoniin saa linssittömällä adapterilla kiinni paljon muiden kameroiden optiikoita. Minulla on käytössä vanhaa M42 optiikkaa, pari Nikonin lasia ja joitain T-kierteisiä Tamroneita.
EF-S optiikka ei sen sijaan käy kino-kennoisiin Canoneihin, minulla irtosi 5Dmk 2sta peili kun kokeilin.
Onneksi sen sai helposti takaisin. Jotain käypäistä mummokuvaoptiikkaa olen löytänyt kirpputoreilta filmi-Canonien nokalta.

Kaizu
Kai Forssen

Lauri Kangas

400e taskussa voi pistää mietintään nämä EF:t: 35/2 (aika muovinen), 50/1.4, 85/1.8 ja sitten vaikka Samyangilta 14/2.8, 35/1.4 ja 85/1.4. Mutta niinkuin sanottu, alkajaisiksi suositellaan kittilinssiä. :smiley:

Lithos

Juu kitillä lähdetään... planeettakuvauksessakin tarpeet selkenivät kummasti kun sai ensimmäiset varsinaiset kuvat otettua, eiköhän se ole sama prosessi tässäkin.. mutta vaihtoehtoja on hyvä tietää ennakkoon eri polttoväleiltä. Ilman kokemusta on vaikea tietää mikä optiikka sopii hyvin astro touhuun.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Timpe

- Timo Inkinen

jaffons

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 19.11.2012, 18:02:32
Kylläpähän sille D5100:lle löytyy niin suljinaika kuin intervallisoftiakin. Jos ei halua softaa käyttää niin ainahan voi valita intervallin suoraan kamerasta...

En kirveelläkään muista löysinkö loppujen lopuksi toimivan softan D5100:lle, mutta kameran oma intervalli ei ottanut yli 30s kuvia.

Mielestäni tietokoneohjelmatkaan eivät ottaneet +30 sekunnin kuvia.. Korjaa toki jos olen väärässä.
Heq5pro, kwiq
WO ZII80/545
450Dmod, tsflat2

Lithos

1100D 18-55 IS II kittilinssillä pitäisi saapua postiin aikanaan. Remoteksi hankin sitten tämän, mielestäni 69E hinta oli kohtuullinen, ja tämä toimii siis joko radiolla tai ihan langan kanssa:

http://www.ephotozine.com/article/hahnel-giga-t-pro-ii-wireless-remote-review-19634

Arvostelut joita sain käsiini sanoivat hyvää, edellämainittu mukaanlukien. Katsotaan sitten mikä on totuus kunhan laitteet putkahtavat postiin viikon parin sisällä.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Lithos

Löytyi mielenkiintoinen ohje jostain tuolla halvalla 50mm: kiinteäpolttovälisellä kuvaamiseen. Ammattimiehen focus lock on kuulemma joko a) pala maalarinteippiä tai b) pala sinitarraa siitä riippuen kuinka kova jätkä on. Kuulostaa silti melko hermoja raastavalta tavalta kuvata. Tulokset olivat kyllä upeita mutta toisaalta joskus tuntuu että hyvä kuvaaja tekee hyvän tuloksen melkein millä vehkeillä hyvänsä.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 19.11.2012, 20:41:01
Sillon kun objektiivi tuottaa diffraktion rajoittaman erottelun, lisäpikselit eivät tuo lisäinfoa, valitettavasti.

Esimerkki difraktion vaikutuksesta tähtihavainnoissa:
1) objektiivilla voidaan erottaa kaksoistähden kaksi komponenttia toisistaan. Sopivalla kennolla saadaan kuva molemmista komponenteista.
2) Jos objektiivi ei kykene erottamaan tähtiä toisistaan, lisäpikselit kennossa eivät tuo komponentteja näkyviin.

jk


Olen teoriasta aivan ja täysin samaa mieltä.

Se, milloin ollaan oikeasti tuolla tasolla on sitten ihan eri asia. Normaaleilla kameraoptiikoilla emme yksinkertaisesti ole vakavasti difraktion rajoittamia. Totta kai kuva pehmenee kameralla kuin kameralla kun aukko käännetään asentoon f/22 se on selvä, mutta käytännössä kameraoptiikalla kuvattaessa resoluutioon kannattaa investoida ja suurempi lähtöresoluutio antaa selvästi enemmän joustavuutta kuvankäsittelylle.

Kantapään kautta voin sanoa, että jos aiotaan kuvata putkilla 18-200mm ja kohde on pieni niin loppukuvan resoluutiossa on oleellinen ero 10mp ja 18mp kennon välillä. Itse hankkisin 24mp Nikon d3200:sen, hmmm ehkäpä hankinkin  :wink:

http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d3200/20
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/