Värisuotimien pätevyys visuaalihavainnoinnissa?

Aloittaja TeroP, 16.11.2012, 12:57:36

« edellinen - seuraava »

TeroP

Eli huomasin aika halvanoloisen tarjouksen TS:llä muutamasta värisuotimesta sekä harmaasuotimesta ja minua rupesi kiinnostamaan noiden suotimien "teho" visuaalihavainnoidessa. En ole koskaan katsonut varsinaisen värisuotimen läpi, joten kiinnostaisi tietää onko noista miten paljon hyötyä?

Hintahan tuossa setissä on aika alhainen, muistaakseni Neodymium suodin maksoi saman ja UHC-S parikymppiä enemmän, joten aika houkuttelevaltahan tuo vaikuttaa. Liekkö minkälaatuisia nämä lasinpalaset, onko kenelläkään moisista kokemusta?
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

Jyri Lehtinen

Tarkennetaan vielä vähän, että kaikille aloittelijoillekin käy selväksi. Värisuotimet on tarkoitettu käytettäviksi planeettahavainnoissa antamaan eri värisille yksityiskohdille parempi kontrasti ja tuomaan niitä helpommin havaittaviksi.

Sitten kysymykseen. Täytyy myöntää, että olen itsekin kokeillut värisuotimia vain harvakseltaan enkä koskaan tehnyt mitään kunnollista vertailua niiden ja suodattamattomien planeettahavaintojen välillä. Sen perusteella mitä värisuotimista olen toisaalta lukenut, vaikuttavat ne jakavan mielipiteitä aika tavalla. Jotkut tuntuvat kokevan ne hyvinkin hyödyllisiksi kun taas toiset eivät kerro saavansa niistä mitään hyötyä irti. Vaikuttaa siis, että värisuodinten hyödyllisyys riippuu hyvin paljon havaitsijan silmistä mutta myös havaintotottumuksista ja kokemuksesta värisuodinten käytössä.

Eli enpä osannut sanoa oikein mitään hyödyllistä. Suosittelen kokeilemaan suotimia itse ja muodostamaan oma mielipide asiasta. Jos ei kaverilta tai lähimmältä tähtiyhdistykseltä löydy suodinsettiä, voi noin edullisen setin hankkimistakin pohtia ihan jo testitarkoituksiin.

Prikka

Kuten Jyri jo sanoikin, värisuotimista kuulee mielipiteitä laidasta laitaan. Kannattaa yrittää saada vastaavia suotimia lainaan ennen omien hankintaa. Vaikka TS:n filtterit ovatkin edullisia, ei niitä ainakaan omien kokemusteni perusteella kannata hamstrata nurkkiin pyörimään

Menin itse ostamaan linkittämästäsi setistä löytyvät #80A- ja #12-suotimet kokeilematta niitä (niin mitä minä äsken kirjoitinkaan..?). Olen toistaiseksi päässyt kokeilemaan suotimia vain Jupiterin havainnoinissa, ainakaan omasta mielestäni niistä ei ole Jupiterin kohdalla mitään hyötyä, pikemminkin päinvastoin vaikka TS:n myyntipuheet antavatkin muuta ymmärtää. Sen sijaan kuun havainnointiin #80A tuntuu soveltuvan, se tuo mukavasti lisää kontrastia. Keltainen suodin vaikuttaa kuun havainnointiin lähinnä ilmansaasteiden tavoin. Itselläni ei ole kokemusta muista värifilttereistä, joten en tiedä miten hyviä TS:n setistä löytyvät filtterit ovat kilpailijoiden tuotteisiin verrattuna.

TeroP

Taitaa jäädä ostamatta sitten. Neodymium filteri auttaa kivasti marsin ja jupiterin kanssa, joten mietin, olisiko noista värisuotimista tosiaan apua samalla tavalla. Harmaasuodin olisi varman ihan käytännöllinen kuitenkin, CPC11 on kuitenkin sen verran iso putki, että kirkkaat kohteet tykkäävät "palamaan puhki" jopa visuaalisesti. Esimerkiksi jupiterin katselu ohuen pilviharson läpi näyttää paremmalta kuin pilvettömältä taivaalta.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal