ISS ja Kuu 21.10.

Aloittaja VeikkoM, 21.10.2012, 21:26:46

« edellinen - seuraava »

VeikkoM

Vesa Vauhkoselta:

TIEDOTUS: Huom. MIKKELI ja lähes saman leveyspiirin kunnat. Maanantain 22.10 n. klo 19:30-19:35 ISS pyyhkäisee yli Kuun kiekon. Täällä Rautalammilla pyyhkäisy on Kuun eteläpuolelta ja etelämpänä pohjoispuolelta. Arvelen, että ylikulun näkisi Itä-Suomessa n. leveyspiirien 61,6-62,1 välisellä alueella. Teleskoopit ja videokalusto valmiiksi! Ennusteet: Heaves-Above.com. Liitteenä ennustekuva Mikkelin ylityksestä.



Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

Antti Kuosmanen

Cal-sky (http://www.calsky.com) on hyvä sivusto satelliittien ylikulkujen seuraamiseen. Sen perusteella ainakaan Mikkelin keskustassa ei ylikulkua nähdä. Ylikulun keskilinja menee Leppävirran (62,45 pohjoista) kautta:
http://www.calsky.com/?Transitline=&showhome=&obs=3237241816623&tdt=2456223.19098185&sat=25544&interval=0.00011574&step=0.00000231&mainbody=10

Cal-sky:n perusteella näkyvyysalueen leveys on n. 54km.

Kannattaa laittaa oman havaintopaikan koordinaatit cal-sky:hun, ja tarkistaa näkyykö ylikulku.

einari

Antin laittamasta linkistä voi päätellä että kyseessä on aika haastavava kohde.
ISS näkyy hyvin pienenä mustana pisteenä kuuta vasten ja ylikulku on ohi noin sekunnissa.

Mutta suosittelen CalSky-palvelua. Sieltä saa ilmoituksia näistä ylikuluista (myös kun ISS menee auringon editse).
Sähköpostiin tulleen hälytyksen ansiosta itsekin olen saanut ylikulun kuvattua.
___
Tapio

TuomoL

Lahdessa katselin tapahtumaa. Tällä korkeudella ISS meni noin kahden kuun halkaisijan korkeudelta Kuun yläpuolelta ja tietysti käyttämäni optiikan kuvakentän ulkopuolelta. Visuaalisesti näkyi kyllä hienosti. :)
Kuvauskalustoa: Olympus Pen E-P1 & E-PL1 & E-PM1 + M.Zuiko 14-42mm / ED 70mm APO "lintuputki" / Samyang 7.5mm F3.5 Fish-eye / Meade ETX-90AT

MattiH

Liedossa näkyi ohitus, meni pari astetta pohjoisen puolelta yli. Kuvia räpsin myös.

Some-E

Ei nähty ohitusta Mikkelissä, liikaa pilviharsoa. Kuun ohittamisen jälkeen poika näki satelliitin, minä olin ilmeisesti häikäistynyt kameroiden näytöistä :)
Sami Jumppanen